Jump to content

Radar kabel

Seiler

Recommended Posts

Jeg lurer på om noen har noe kunnskap om HF og kabler.

Jeg trenger å forlenge radarantenne kabelen med 2-3 meter. Forlenger kabel koster opp mot 3000,- , kunne tenke meg å bruke de pengene til noe annet.

I kabelen går det to ledn. til power. tre par tvinnede ledn. og en coax kabel.

Regner med at de tvinnede parene ikke transporterer så velig høye frekvenser. Har noe med dataoverføring og trigging. Har tengt å kjøpe noe data kabel og en coax hver for seg og bruke det i stede for orginalen.

Det jeg lurer på er om det er noe spesielt med ohn/kapasitet (pF) jeg må ta hensyn til her?

Hvordan kan man eventuelt få målt denne kabelen jeg har i dag (orginalen)?

Hei Seiler!

Har ikke greie på radar kabel, men jeg prøver meg..

Power er vel greit regner jeg med..

De tvinnede parene kan du bruke kat.5 kabel dvs nettverkskabel..

Coax kabelen er det enkleste å ringe levrandøren å spørre hvor mange ohm den skal være.

Du får ikke uten videre målt dette.

Skal du legge nytt hele veien eller skal du skjøte den eksiserende radar kabelen? Hvis du skal skjøte så trenger du spesial utstyr til det! Ikke Clas Ohlson hvis du skal ha det 100%..

Ring å spør de som leverer det orginale utstyre og spør om dette er mulig. Du som er seiler har vel fisket litt før :yesnod:

Hva slags (type) radar er det?

Et spørsmål du kan stille til til leverandøren / serviceverkstedet: Hvilket SIGNAL går i coax-en? Hvilken frekvens?

I coax-en på Furuno radar (småbåtradar) er det mellomfrekvenssignalet som går, og den er på ca. 60 Mhz og 4 volt ptp. Deres kabel er 75 ohm! Det er til vanlig ikke noe problem å skjøte deres kabel (hvis man har svingt loddebolten før) men lengden bør ikke overstige ca. 30 meter.

Lykke til.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

• 4 år senere...

Låner denne strengen, siden den handler om Radar-kabel....

Har monter ferdig en Furuno 1715-radar i båten... men fikk store problemer med strøm-kabelen. :eek:

Den er (var) av en tykk og stiv type med fletteskjem og greier. Da jeg satte radar-skjerme fast i holderen, ble det litt bøy på denne kabelen, med det resultat at hele kontakten SPRAKK :eek::cryin: Tynn plastik i skruingen for kabelen.

Så ingen annen råd enn å fjerne hele kabelen og loddet en stump lampettledning direkte på polene i kontakten. DET funker, men ser ikke videre profft ut!

Håper denne advarselen kan hindre andre fra å gjøre samme tabben!

Hvem har sagt "en-tråders kabel"?

Itte JE !!

En lampettledning har MANGE tynne kordeller, og er derfor godt egnet. Stumpen jeg loddet inn er kun 20 cm, og ment som en "myk" overgang til radarskjermen. Riktignok bare 1-kvadrat, men med et forbruk på 2-3 amp. er ikke DET no´ prublem i denne sammenhengen.

Kunne forresten ikke bruke større tverrsnitt, for de pinnene jeg loddet mot er svært tynne.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...