Jump to content

Utskifting av nater på nylakkert dekk

Muggebigge

Recommended Posts

Må legge nye nater langs senterbordene på mitt nylakkerte for- og akterdekk. Dette er noe jeg aldri har gjort før, og jeg er usikker på om jeg kan legge nater uten å fjerne lakk eller lakke dekket på nytt. Eller skal også nater ha noen strøk med lakk? Etter litt leting her på Båtplassen forstår jeg det som at Tec7 er å foretrekke når det gjelder fugemasse. Fant også denne nyttige bruksanvisningen, og regner med at det går greit hvis jeg følger den:

Her er noen bilder av hvordan jeg gjorde denne jobben.

01.jpg

Natefjerning ved hjelp av Fein multimaster er meget enkelt..

02.jpg

Oppfriskning av natesport med håndoverfres var nødvendig, grunne nater gir dårlig heft for natemasse.

03.jpg

Før nating, må man først avfette (aceton). Vent en time og prime 1.strøk, vent en time og prime en gang til... HUSK MASKERINGSTEIP! Uten denne har Du en helt j..... jobb foran deg.. Kjøp skikkelig teip og IKKE fra Biltema... denne har jeg meget dårlig erfaring med. :cryin:

Legg i nateteip (bunnfyllingslist, eller hva du velger å legge i bunn)

Deretter skal natemasse i etter 1-5 timer etter andre strøk med primer.

IKKE TA STORE OMRÅDET PÅ EN GANG. Jeg tok akterdekket i ei vending, og delte fordekket i 2, dvs at jeg brukte tilsammen 3 dager på nating. DETTE TAR TID!! :smash:

032.jpg

Trykk natemasse ned med pistol med og trykke den ned i bunn og fyll opp mens du drar tuben langs natesporet. Bruk sparkel til å fylle alle tomrom til slutt. Det er ikke farlig om det ser ut til å bli "søkk" i natemassen etter du har dratt med sparkel, denne sveller under herding slik at det blir en kant og slipe vekk uansett. :cool:

05.jpg

Ferdig natet og "sparklet" dekk. Teip fjernet...

Uansett om dette resultatet er meget bra er det MYE jobb å slipe etter nating. Brukte ca 10 timer på begge dekk tilsammen til tross for den jobben jeg gjorde med teip. Hadde jeg ikke gjort det ville denne jobben fort tatt den dobble tiden. :confused:

09.jpg

Har kun dette bildet etter sliping, har nå oljet og fått frem glansen igjen. Dette er helt rått og verdt ver time som er lagt ned når man ser sluttresultatet og ikke minst dekkene skal igjen være tette og forhindre både irritasjon om lekkasje inn i dyner etc samt forhindre råte m.m.

• 10 måneder senere...

Jeg MÅ bare svare litt idenne tråden selv om den begynner å bli gammel.

"GipsyGirl" har gjort alt etter "oppskriften" og fått ett dekk som vil holde tett i mange år.

"Muggebigge": Mår det gjelder natemasse og lakk så må du forhåndsteste. Grunnet stort utvalg i fugemasse og lakk er det ikke mulig å si noe om hva som sitter best på massen du benytter. Husk at du må vente til massen er godt herdet før du sliper og lakker. Benytt ikke Tec7 som natemasse, den er for hard. Om du MÅ bruke noe fra Novetec så bruk Flex7. Simpson DC er som nevnt også en myk masse

Gabba III : Simpson Deck Caulk er ikke noe mer spesielt enn en myk MS-Polymer og skal for best mulig resultat primes. Primingen har IKKE med massen å gjøre, men med å forsegle trevirket slik at det ikke "svetter fett" over i adhesjonsflaten til fugemassen(samme hva for slags masse du benytter altså). Dette er viktigere jo fetere tresorter man nater !

Det er fullt mulig å få en uprimet nate til å holde noen år, men ved bruk av primer holder den lengre. Slutt å hør på overivrige selgere/produsenter, gjør heller jobben skikkelig, da varer den lengre !

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...