ovelaur Startet 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Juni.2008 Hei Etter at øvre girhus på drevet ble skiftet i fjor har dette giret helt rolig uten dunk slik det andre fortsatt gjør og det gamle også gjorde før. Giringen er veldig myk og pen. Jeg ble derimot litt skeptisk når jeg i helgen skiftet anoder, og dette drevet ikke låser aksling (propellene) kontant når gir er innkoblet, men derimot reduserer ca 1/4 tørn før propeller er låst den ene retningen. Noen som har peiling på dette? Sitér dette innlegget Link to post
bmb Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Mitt DP-E drev har alltid vært sånn. Trodde dette var helt normalt. Sikkert ikke noe å bekymre seg over. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Det er helt vanlig slik jeg ser det. Clutchkonene skal gli/skrus litt langs akslingen før den går i inngrep. Mine drev har alltid vært sånn.... Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Det er ikke vanlig at de skal gå stille i gir.det skal komme ett dunk når du setter den i gir. det du må gjøre er at du må ta opp drevet og slipe konen og kon hylsene.dette er jeg 100% sikker på da jeg har jobbet som båt mekaniker i 3 år og har reparert en del av disse dreva. Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 Slipe konen å setet er vel en løsning når drevet smeller alt for mye når den settes i gear. Er ikke noe å bekymre seg over. Alle volvo å mercruiser drev med kongear er sånn, konen må "skrus" ned i setet, noe som tar 1/4 tørn ca. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 3.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2008 det er også viktig at det 75w-90 gir olje på det og ikke den den andre typen,husker ikke helt hva den het i farta.. Sitér dette innlegget Link to post
Ra Balder Svart 4.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 Jeg fikk et lignende problem etter oljeskift (Volvo "originalolje") på mine 290DP drev i vår: det ene drevet vil plutselig ikke alltid koble inn forover. Først når motor kommer opp i litt turtall, kobler det inn, da naturlig nok med et lite dunk. Vanligvis har det vært helt stille ved innkobling på tomgang. Denne "forsinkede" innkoblingen forkommer altså ikke alltid, bare av og til. Har ikke forekommet ved innkobling bakover, og feilen tenderer til å oppstå oftere ved varme drev (tror jeg). Har selvsagt sjekket wiregang, som er OK - fullt utslag begge veier. Har dette også med kon å gjøre, eller finnes det andre forklaringer? Sitér dette innlegget Edmund.Larsen, Hardanger. Link to post
ovelaur Svart 4.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 Jeg hadde nok orginal drevolje fra VP i drevet før service. Nå har jeg fyllt på den dyreste Mobil helsyntetiske 75W-90 oljen. Den rolige innkoblingen er lik både før og etter. Når det gjelder hvor fort propellene låste på original drevolje, så ble jeg litt i tvil nå. Sliping av kon osv blir jeg litt skeptisk til da øvre girhus er helt nytt og følgelig er den komponenten som ble skiftet da den rolige innkoblingen startet. Sitér dette innlegget Link to post
HansT Svart 4.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2008 ovelaur. Det kan være konen selv om den er ny. Vi har hett flere tilfeller av at vi må slipe konen på helt nye drev som er trege med og gå i gir eller som rett og slett ikke vil gir pga at de bare slurer på konen.mitt råd er å slipe kon og bytte til orginal vp 75-90 olje. edmund Mest sannsynlig så slurer konen på dreva din litt i starten vis du ikke hører ett lite dunk når du girer,dette kan også være grunnen til at det ene drevet ditt har litt "forsinket" innkobling.Det SKAL ha ett lite dunk ved innkobling vis ikke så slurer konen litt for mye ved innkobling,noe som kan føre til at du får forsinket innkoblig eller at du ikke får giret i det hele tatt ettervært. jeg ville anbefalt og slipet kon og fylt 75 - 90 vp gir olje Sitér dette innlegget Link to post
ovelaur Svart 9.Juli.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli.2008 Hei Her er svaret fra Volvo Penta representant: "Lyd i forbindelse med innkobling varierer med toleranser i innkoblingskonen. Det er i utgangspunktet ikke noe å bekymre seg for." Så da skal jeg ikke bekymre meg i garantitiden da eller? Sitér dette innlegget Link to post
Dag-Håkon Svart 3.August.2009 Link til dette innlegget Svart 3.August.2009 Jeg har fått samme problem på mitt DP-E og forrige eier sier han fylte Mobil gearolje på drevet. Problemet oppstår når jeg har kjørt en liten stund og bare ved innkopling forover. Hadde kortvarig effekt av å justere wiregang.Hva måtte du gjøre for at drevet skulle koble inn som normalt? Dag-Håkon Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.