Jump to content

Volvo DP-E drev låser ikke "kontant" aksling i gir

ovelaur

Recommended Posts

Hei

Etter at øvre girhus på drevet ble skiftet i fjor har dette giret helt rolig uten dunk slik det andre fortsatt gjør og det gamle også gjorde før. Giringen er veldig myk og pen. Jeg ble derimot litt skeptisk når jeg i helgen skiftet anoder, og dette drevet ikke låser aksling (propellene) kontant når gir er innkoblet, men derimot reduserer ca 1/4 tørn før propeller er låst den ene retningen.

Noen som har peiling på dette?

Jeg fikk et lignende problem etter oljeskift (Volvo "originalolje") på mine 290DP drev i vår: det ene drevet vil plutselig ikke alltid koble inn forover. Først når motor kommer opp i litt turtall, kobler det inn, da naturlig nok med et lite dunk. Vanligvis har det vært helt stille ved innkobling på tomgang. Denne "forsinkede" innkoblingen forkommer altså ikke alltid, bare av og til. Har ikke forekommet ved innkobling bakover, og feilen tenderer til å oppstå oftere ved varme drev (tror jeg). Har selvsagt sjekket wiregang, som er OK - fullt utslag begge veier.

Har dette også med kon å gjøre, eller finnes det andre forklaringer?

Edmund.Larsen, Hardanger.

Jeg hadde nok orginal drevolje fra VP i drevet før service. Nå har jeg fyllt på den dyreste Mobil helsyntetiske 75W-90 oljen. Den rolige innkoblingen er lik både før og etter. Når det gjelder hvor fort propellene låste på original drevolje, så ble jeg litt i tvil nå.

Sliping av kon osv blir jeg litt skeptisk til da øvre girhus er helt nytt og følgelig er den komponenten som ble skiftet da den rolige innkoblingen startet.

ovelaur.

Det kan være konen selv om den er ny. Vi har hett flere tilfeller av at vi må slipe konen på helt nye drev som er trege med og gå i gir eller som rett og slett ikke vil gir pga at de bare slurer på konen.mitt råd er å slipe kon og bytte til orginal vp 75-90 olje.

edmund

Mest sannsynlig så slurer konen på dreva din litt i starten vis du ikke hører ett lite dunk når du girer,dette kan også være grunnen til at det ene drevet ditt har litt "forsinket" innkobling.Det SKAL ha ett lite dunk ved innkobling vis ikke så slurer konen litt for mye ved innkobling,noe som kan føre til at du får forsinket innkoblig eller at du ikke får giret i det hele tatt ettervært.

jeg ville anbefalt og slipet kon og fylt 75 - 90 vp gir olje

• 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...