Jump to content

Kobling av solcellepanel til batteriene

Bjørnar G

Recommended Posts

Hei,

Jeg er fersk når det gjelder elektrisk montering om bord, og behøver råd for hvordan solcellepanel skal kobles. Jeg har kjøpt en seilbåt med installert landstrøm og 2 x 110 Ah forbruksbatterier (paralellkoblet). Det er også koblet til en batteri isolator. Jeg ligger ofte i uthavner med båten og for å holde kjøleboks, trykkvann etc i gang litt lenger uten å kjøre motor tenker jeg å installere to 44 W solcellepaneler. Etter å ha lest en del på forumet skjønner jeg at det er nødvendig med en regulator. Mine (sikkert latterlig enkle) spørsmål:

1) Kobles de to panelene hver for seg til regulatoren, eller må det trekkes ledning mellom dem?

2) Hvordan kobles ledningene videre fra regulatoren? Direkte til + og - pol på batteriene, eller via batteriladeren/isolatoren?

3) Skal det settes inn sikring noe sted?

Jeg er svært takknemlig for svar.

Hilsen Bjørnar

1. Panelene parallellkobles inn til regulatoren

2. Ut fra regulatoren direkte til batteriet via en sikring.

Vanskeligere er det ikke.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 5 år senere...

gammel tråd, og Lars, det er heller ikke så lett dette med strøm :pray:

har 3 x 190watt som skal enten, serie eller paralell kobbles, ned til en victron MPPT 150v/70amp reg lader.

Kabel lengde er ca 7 meter, fra paneler til MPPT

Hva skal kabel eller kablene være og hvor stor/store skal sikkringene være mellom MPPT og batteribanken.

i serie eller paralell. :pray:

så vil jeg også ha en bryter mellom panelene og MPPT for å slå det hele av, hvor mye skal den tåle ?

panel data (hvis det hjelper)

Isc = 5.778A

Voc = 44.151V

Pm = 193.586W

Im = 5.32A

Vm = 36.390V

Rs = 0.830Ohm

Rsh = 171.670Ohm.

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...