Bjørnar G Startet 3.Juni.2008 Del på Facebook Startet 3.Juni.2008 Hei, Jeg er fersk når det gjelder elektrisk montering om bord, og behøver råd for hvordan solcellepanel skal kobles. Jeg har kjøpt en seilbåt med installert landstrøm og 2 x 110 Ah forbruksbatterier (paralellkoblet). Det er også koblet til en batteri isolator. Jeg ligger ofte i uthavner med båten og for å holde kjøleboks, trykkvann etc i gang litt lenger uten å kjøre motor tenker jeg å installere to 44 W solcellepaneler. Etter å ha lest en del på forumet skjønner jeg at det er nødvendig med en regulator. Mine (sikkert latterlig enkle) spørsmål: 1) Kobles de to panelene hver for seg til regulatoren, eller må det trekkes ledning mellom dem? 2) Hvordan kobles ledningene videre fra regulatoren? Direkte til + og - pol på batteriene, eller via batteriladeren/isolatoren? 3) Skal det settes inn sikring noe sted? Jeg er svært takknemlig for svar. Hilsen Bjørnar Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 3.Juni.2008 Del på Facebook Svart 3.Juni.2008 1. Panelene parallellkobles inn til regulatoren 2. Ut fra regulatoren direkte til batteriet via en sikring. Vanskeligere er det ikke. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 8.Mars.2014 Del på Facebook Svart 8.Mars.2014 (redigert) gammel tråd, og Lars, det er heller ikke så lett dette med strøm har 3 x 190watt som skal enten, serie eller paralell kobbles, ned til en victron MPPT 150v/70amp reg lader. Kabel lengde er ca 7 meter, fra paneler til MPPT Hva skal kabel eller kablene være og hvor stor/store skal sikkringene være mellom MPPT og batteribanken. i serie eller paralell. så vil jeg også ha en bryter mellom panelene og MPPT for å slå det hele av, hvor mye skal den tåle ? panel data (hvis det hjelper) Isc = 5.778A Voc = 44.151V Pm = 193.586W Im = 5.32A Vm = 36.390V Rs = 0.830Ohm Rsh = 171.670Ohm. Redigert 8.Mars.2014 av Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.