Jump to content

1 komp. sparkel på glassfiberbåt?

p-kaill

Recommended Posts

Skal sparkle sår og hakk på glasfiberskrog over vannlinja og ønsker å bruke en 1-komp sparkel som er lett og slipe og duger på båt. Selvsagt fyller jeg opp hakkene mest mulig ( 80 %) med 2-komp polyestersparkel , men så ønsker jeg å fylle opp 100 % med en sparkel som er lett å slipe og forme.

Gode råd tas imot med takk..

hvorfor i alle dager vil du bruke 1komp sparkel???? En enkomponent sparkel til dette bruket er bare laget for å fylle ørsmå porer. Den vil aldri bli sterk. du vil kunne vaske den vekk om du vil. Du får såkalt "finsparkel" i 2komponent. glasuritt har en som er ganske grei å slipe! Det er jo om å gjøre å få en hard overflate som underlag for lakk eller hva du måtte bruke!

Måtte redigere litt: Dette så visst litt sinna ut, men bare ment som et godt råd!

Redigert av alma (see edit history)

Hei p-kaill!

Kan anbefale Biltema sin Finsparkel - artikkel: 36-052 til kr. 89,90

Den er 2-komponents. Ville ikke brukt "vanlig" 1-komponents på et glassfiberskrog.

36-052_l.jpg

Finsparkel

Tokomponents polyestersparkel for reparasjon av mindre bulker og hull. Herder på ca. 10 min. 1 kg, komplett med herder

...til denne jobben. Denne er særdeles lett å slipe! Har til nå slipt vekk ca. 6 kilo av denne.... :lol: Sekshundre kroner har blitt til en haug med støv.... :lol:

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Da bruker du ikke 1-komp! Er ikke disse ofte vannbarerte?????

Bruk 2-komp polyestersparkel som for eks den over! Den har de egenskapene du er ute etter når det gjelder å være lettslipt, men er reperasjonen stor eller også skal brukes under vannlinjen 2-komp epoxysparkel, da denne krymper minimalt og trekker meget lite vann!

Et firma som hører til i oslo, hvor eier av firmaet leser denne tråden har etter hva jeg kan skjønne en søt stavefeil på hjemmesiden sin "korrisjon" eller bommer jeg veldig? kunne bare ikke la være å nevne det. (Er fæl på stavefeil selv også)

Å slipe sparkel er en kunst. øving øving øving. At man har brukt 6 kilo sparkel eller hva det var på et helt øverbygg er ikke noe å le av. Spør hvem som helst som driver med sparkel daglig. Alt kommer ann på krav til overflate osv. Men en enkomponent sparkel egner deg dårlig til annet enn porer. Skulle man likevell bruke 1K Vil faren for ettersynkninger være stor.

Spørsmål hvad duger til en båt og hvad duger til takplate på en bil. Hvis man pruker enkomponent til småfylling av ryper og luftbobler i undersparkel duger de til en hvit båtskrog vis man er ikke opptatt av smådeteljene. Vis en skal lakkera båten sin 100% uten å ha utført sånn arbeid før anbefaler jeg deg å ta dugnad med han.

...At man har brukt 6 kilo sparkel eller hva det var på et helt øverbygg er ikke noe å le av. Spør hvem som helst som driver med sparkel daglig. Altkommer ann på krav til overflate osv...

Takk for at du retta opp "imagen" min, alma!

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...