Jump to content

Volvo Penta MD2B - Kjøleproblemer


Andreash

Recommended Posts

Hei alle kloke hoder! Har kjøleproblemer på en MD2B, der den akterste sylinderen blir varm. Motoren er saltvannskjølt. Termostaten har sikkert ikke vert i siden før krigen, og bypassen er blendet. Så den skulle ha rikelig kjøling! Har hatt av topper og sylindre og spylt ut mye gufs, manifolden er endatil syrevasket. Fant at begge topppakningene var fullstendig blåst, og var sikker på at problemet var identifisert... Men etter oppstarten ble det same same. Lurer på om det kan være sprekk i toppen, eller tæring, slik at kompresjonstrykk lekker inn i kjølekappen og hindrer sirkulasjon. Evt hull i toppen, slik at vannet tar en snarvei? Den fremste sylinderen får neppe mer enn 50gr, mens den andre blir glovarm, kan ikke holde fingrene på uten å brenne seg etter kun 10min tomgang... Noen råd? Evt noen med delemotor?? Lurer på om noen andre har vert borti tilsvarende, og hva som der var problemet?

Link to post
  • 1 måned senere...

Hei Andreash, hva mener det at bypassen er blendet? Peker du på holet i manifoilden som sitter til venstre under thermostaten, sett forifra?

Har kjøpt meg båt med MD2B som slitter også med at kanalene i tidens løp har tettet seg igjen. Noen hol i manifoilden er så tette, at det ikke er mulig for meg å skille mellom hvor det skal være hol og hva som er ekkte materialet. Er det noen som kan hjelpe med et bild fra en grei MD2B manifoild tatt fra sylinder / pakkningssiden? Hilsen fra Tyskland med håp på svar.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...