Jump to content

Teak er fy!

klikk

Recommended Posts

Nå er det vel slik at teaken som blir importert av de seriøse aktørene her til lands (eks. Isene-Jordan,  E. Hustvedt m.fl.) kommer fra plantasjer hvor skogen blir skikkelig forvaltet. Teak fra disse plantasjene er etter hva jeg har blitt fortalt ikke en del av nevnte snauhogst og utnyttelse av 3. verden. Når vi i tillegg vet at disse aktørene leverer trevirke til en rekke av norges båtbyggerier er det noe som skurrer;

A:

Er det slik at de "seriøse" aktørene juger?? Da ville vel naturvernerne anmeldt importørene for lengst? Har jeg vært for blåøyd, skal det følge med sertifikat "type hagemøbler"?

B:

Er det slik at de som nå kritiserer NRK og Autofil ikke har gjort god nok research? De putter hele båtbransjen under en kam og kritiserer på generelt grunnlag.

Er det noen som vet, bør jeg ha dårlig samvittighet når jeg skuer utover teakdekket eller sitter nede i mahogny-salongen i skuta mi??

Jaså, har Autofool kjørt båt igjen.

Fikk ikke med meg det.

Dette er vel nok en sak som viser at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. Østen fløt for en stund siden over av teak. Ved et tilfelle fikk en surveybåt, i Singapore, lagt arbeidsdekk av teak, fordi det var det billigste.

Store Norske Kullseilingskompani.

Her hvor jeg bor har vi en god del importert teak, det finnes afrikansk, indonesisk, burmesisk, indisk osv. Jeg bruker konsekvent Burma teak, og har nettopp nå sendt hjem ny teakdørk til båten min, eller rettere sagt teakstaver på 8x45 mm som skal limes på dørkplatene. Sender hjem nye 20m2 i slutten av mai...

Framtiden i våre hender kan mene hva de vil om teak fra Bruma eller andre varer derfra for den saks skyld, er det ingen som kjøper varer fra Burma så sulter folket i Burma ihjel, Så enkelt er det. Enten har folk en dårlig jobb og blir slett behandlet eller så har de ingen jobb. Det er lett for oss feite vestlige/nordmenn å mene noe om hvordan folk skal gjøre ting i andre land...

Det er kvalitetsforskjeller på teaken, mens den burmesiske og den indonesike er ganske lik. Afrika og India teaken er noe annerledes og lukter annerledes.

Jeg er helt enig med Autofil her, I båt skal det være ekte vare og ekte teak lukter nydelig og skal gjøre det  :headbang:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Har hørt at:

1. Den teaken du kjøper idag ble hugget for 15 - 20 år siden.

2. Mengden teak som går med til lystbåtproduksjon er en mikroskopisk del av den totale teakomsetningen og utgjør ingen trussel.

Det er derfor bare tull å blande sammen utrydding av skog osv. med bruk av teak til lystbåter, men man må jo finne noen '"syndebukker".

Kan ikke dokumentere disse påstandene, men velger å tro på dem til det motsatte er bevist

Framtiden i våre hender kan mene hva de vil om teak fra Bruma eller andre varer derfra for den saks skyld, er det ingen som kjøper varer fra Burma så sulter folket i Burma ihjel, Så enkelt er det. Enten har folk en dårlig jobb og blir slett behandlet eller så har de ingen jobb. Det er lett for oss feite vestlige/nordmenn å mene noe om hvordan folk skal gjøre ting i andre land...

Enig i at dette gjør det hele til et paradoks. Samme problemstillingen har vi jo når det gjelder kaffe. Jeg kjøper alltid Max Havelaar-kaffen, som bl. a skal gi arbeiderne anstedig lønn, dvs det går an å leve av den.

Kanskje det finnes lignende ordninger for teak? Noen som vet?

Problemet med teak er at det er nærmest umulig å vite hvor den kommer fra.

Det er ikke slik at teaken går rett fra Burma til den norske båtbyggeren. Regnskogsfondet og Framtiden i våre hender har prøvd å få igjennom samme type merking av båttre som vi i dag

har på hagemøbler, uten hell.

Å bruke argumentet om at om vi ikke kjøper teak fra Burma så sulter arbeiderne der er

omtrent som å si at om vi ikke kjøper narkotika fra samme gjengen så sulter plantasjearbeiderne. Folk i Burma har det jævlig uansett.

Her er det ikke mengde det er snakk om men at noen faktisk tar dette på alvor og sier et prinsipielt nei til å være med å støtte opp om et militærdiktatur som får S.Hussein til å virke som sjefen for Disneyland.

Om du derimot er ihuga teak-fan og gir f**n i miljøet & diktaturstater så kjøp teak for resten av livet nå, for naturteak blir det slutt på med dagens hogsttempo.

Sjekk ut http://www.fivh.no/index.php?artikkelid=1052&back=1

Jeg synes ikke folk med teak i båtene skal ha dårlig samvittighet, men allt har sin tid,

og i ny båt i dag vil jeg ikke ha teak. Sklisikkert dekk kan lages like godt på andre måter,

så får heller teaklukta mangle. Det lukter jo så godt på sjøen uansett!

Problemet med teak er at det er nærmest umulig å vite hvor den kommer fra.

Det er ikke slik at teaken går rett fra Burma til den norske båtbyggeren. Regnskogsfondet og Framtiden i våre hender har prøvd å få igjennom samme type merking av båttre som vi i dag

har på hagemøbler, uten hell.

Å bruke argumentet om at om vi ikke kjøper teak fra Burma så sulter arbeiderne der er

omtrent som å si at om vi ikke kjøper narkotika fra samme gjengen så sulter plantasjearbeiderne. Folk i Burma har det jævlig uansett.

Her er det ikke mengde det er snakk om men at noen faktisk tar dette på alvor og sier et prinsipielt nei til å være med å støtte opp om et militærdiktatur som får S.Hussein til å virke som sjefen for Disneyland.

Om du derimot er ihuga teak-fan og gir f**n i miljøet & diktaturstater så kjøp teak for resten av livet nå, for naturteak blir det slutt på med dagens hogsttempo.

Sjekk ut http://www.fivh.no/index.php?artikkelid=1052&back=1

Jeg synes ikke folk med teak i båtene skal ha dårlig samvittighet, men allt har sin tid,

og i ny båt i dag vil jeg ikke ha teak. Sklisikkert dekk kan lages like godt på andre måter,

så får heller teaklukta mangle. Det lukter jo så godt på sjøen uansett!

At vi i Norge skal kunne påvirke verden med merking av teak og opprinnelsesland er vel litt vel optimistisk å tro. Jeg vet at dette er forsøkt gjennomført på hagemøbler mere eller mindre vellykket men sålangt kun i Norge. At folk i Bruma og andre steder har det jævlig er vel neppe så ukjent, men at de for det bedre av at noen "boikotter" landet er nytt for meg. Hvis man spør en plantasje arbeider i Bruma om hva han mener om boikott så  tror jeg nok man ville fått et annet svar. Det handler om å overleve og skaffe det daglige brød familien, kan ikke mannen det er han fortapt i dette samfunnet.

Hvorvidt Saddam Hussein er/var å betrakte som "sjefen for Disneyland" i sammenligning med militærjuntaen Burma skal jeg ikkke uttale meg om siden jeg ikke har inngående kjennskap til noen av de overnente, kjenner kun saken via internsasjonale medier.

Nå legger ikke jeg ny dørk for at den skal bli sklisikker, til det kan jeg bruke alskens synteiske materialer. Jeg legger ny dørk i teak fordi jeg synes det er fint, og det er et naturprodukt som er behagelig å gå på og er jeg riktig heldig så har mitt bidrag skaffet mat på bordet for en liten famile i Burma, selvsagt etter at miltærjuntaen og andre grådige grossister har tatt sitt.

Som en digresjon kan det nevnes:

Her i det landet hvor jeg bor har vi en god del gjestearbeidere fra asia, ca. 200.000 lokale og  ca 600.000 gjestearbeidere, (en gjestearbeider kan være her til han fyller 60år da er det rett ut av landet selv om han har bodd her i 30-35år). Alle de er her på mere eller mindre gode kontrakter, noen tjener gode penger og andre ikke. Jeg forsvarer ikke systemet her, men de som tjener lite, ca. 1000 kroner i måneden for 12 timers dag, 6 dager i uken er i stand til å forsørge hele sin famile i hjemlandet, India, Pakistan, Bangladesh, Indonesia, Sri-Lanka, Nepal osv. Alternativet Deres ville i mange tilfeller vært å tjene "null" i hjemlandet, eller muligens noen hundrelapper i måneden. Disse bor og lever i etter Norske øyne et meget kummerlig liv her hvor bostandarden er under en hver kritikk sett med våre øyne, men de er fornøyde. De kan forsørge sin famile, kone og barn i hjemlandet og til og med være i stand til å gi de en utdannelse. De fleste får 4 uker ferie hvert annet år og det er også greit.

Jeg tror ikke vi skal sitte hjemme i Norge og diktere hvordan andre nasjoner og ikke minst kulturer skal drives. Vi har ikke fasiten på det perfekte samfunn som vil passe inn i alle verdens hjørner selv om vi liker å tro det. På mine reiser i sentralasia de to årene har jeg nok endret oppfatning på en del jeg ting som jeg hadde med hjemme fra Norge.

Til slutt så vil jeg osgå si at jeg har ikke noe dårlig samvittighet siden jeg har teak i båten og kommer til å fornye en god del av dette med teak fra Burma og Indonesia. Det er nok mye annet jeg heller burde hatt dårlig samvittighet for, men det er en annen sak

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Verden er dessverre ikke et godt sted, for alle. I en drømmeverden ville alle hatt like muligheter og rettigheter. Å boikotte Burmateak og tro at dette hjelper verden, eller regnskogene, er som å sette et plaster på en føflekk og tro at den ikke er der.

Det er to store skurker i verden som hindrer rettferdig fordeling, den ene er de fundamentalistiske utspring av religioner, den andre er kapitalismen, som har som eneste mål å generere mest mulig penger for ferrest mulig folk.  Skal vi sloss mot noe, så må det være dette.

På et besøk i Thailand brukte de teak og mahogny til forskaling, da blir det patetisk å vifte med pekefingeren mot teakdekket i en lystbåt.

Nyt teaken folkens  :yesnod:

mvh

M.

Marna

:flag:Bruk av teak er faktisk meget  fornuftig. Fornuftig forvaltning av fornybare flott natur-matrialer kan vel aldri bli miljøfiendlig så lenge forvaltningen skjer på fornuftig og ansvarlig vis. Det er jo ikke slik at vi slutter å spise landbruksprodukter her hjemme  fordi man i enkelte land i verden forvalter dette området feil?

Jo, det hjelper faktisk å legge press på andre land, særlig økonomiske.

Men man må være enige. Om vi i Europa er sinte på Israel for tiden, hjelper det

lite, siden USA ikke er det, osv, osv. Men tilbake til teaken. Det er hugget enorme

mengder regnskog de siste 15 - 20 årene. Derfor er det bra at FIVH og andre tar opp

denne problemstillingen. Utfra det jeg vet er hovedårsaken til denne enorme nedhuggingen,

behov for nytt dyrkbart land. Salg av tømmer gir selvfølgelig viktig ekstrabonus, vakkert trevirke har alltid vært høyt verdsatt og godt betalt.  

Men når FIVH gir vårt forbruk av teak og mahogny i båter og møbler skylden for raseringen av regnskogen, da er ikke jeg med lenger.

Jeg er gjerne med og boikotter burmesisk teak, dersom man kan finne metoder for

sertifisering. Jeg betaler også gjerne mer for annen, godkjennt teak.

Men jeg vil f**n meg ikke ha kjeft fordi jeg kjøper og liker å ha teak i båten min.

Ben

Jo, det hjelper faktisk å legge press på andre land, særlig økonomiske.

Men man må være enige.

Ben

Har du noen eksempler på hvor det har hjulpet med økonomiske sanksjoner da. Jeg vet at "verden" boikottet Irak i 1991 uten at det hjalp stort. Det er også boikott av Nord Korea uten at det hittil har hatt noen stor innvriking foruten det at folket sulter ihjel da eller unger dør i mangel av medisiner osv. USA har også boikottet Cuba uten at det hjalp innbyggerne i landet på noen positiv måte.

Den gangen verden står sammen om en boikott, da har vi fred i verden. Den dagen kommer aldri, det er i allefall helt sikkert.... Vi må stikke fingeren i "sjøen" og finne ut hvor vi er og hvilken verden vi lever i. Jeg har ikke noen tro på at økonomisk boikott av noe land eller regime vil komme inbyggerne tilgode.

Joda, det er nok politisk korrekt å fordømme teak, på linje med det meste som vi kjenner som  en smule konservativt her i landet.

Noen eksempler på hva som er politisk korrekt å like:

Kvinner - utlendinger (spesielt svarte/muslimer) - homoseksuelle - alle ikke vestlige regimer- etc. etc.

I hvert fall er vi vanlige norske båtgale mannfolk lite politisk korrekt, og spesielt hvis båten har noen fliser teak ombord, og kanskje i tillegg stor motor som bruker oljeprodukter.

Jeg takker min gud (ikke Allah) for at jeg har seilbåt, som kanskje er hakket bedre enn stor motorbåt.

Nå er dette et båtforum, så vi skal vel ikke diskutere

i det vide og brede hva som virker eller ikke virker politisk,

men det å lese historiske fakta ordentlig, er ofte lurt. Samtidig

er det enkelt å se at man står temmelig maktesløs mot despoter.

Hovedpoengene mitt er at jeg er villig til å betale mer for godkjennt teak

til båten min. Men jeg er faktisk ikke villig til å godta type kjeft som

Autofil fikk, når det ikke er etablert et ordentlig sertifiseringssystem.

Uttalelsene til FIVH klasifiserer nærmest oss båteiere som kriminelle.

Det vil jeg ha meg frabedt. Grunnen er enkel, så lenge det er tillatt med

import av trevirke type teak og mahogny her til lands,er det ikke min oppgave

til enhver tid å overprøve denne avgjørelsen.

Men å bagatelisere norsk båtindustris forbruk av teak til et tre i året, vitner ikke

om spesiellt edruelighet det heller. Reinspikka vås, passer bedre.

Ben

Hva skal man si til Båtmagasinets annonsevedlegg i siste utgaven da?

Først har Eivind Amble i fjor en tosiders arikkel om tullete oppførsel av regnskogsfonndet og nrk, og hvor lite teaken i norske båter hadde å si, og hvorfor alternativene ikke var like gode.

Men i dag kom det jammen santen en folder fra regnskogsfondet med i båtmagasinet...  :eek:

Men men, det er vel ikke redaksjonen som styrer hva som blir lagt med av reklame, de har vel personer høgere oppe i Allers konsernet som skal ha sine inntekter.

Denne diskusjonen vil sannsynligvis vedvare lenge. I Norden er vi tradisjonalister mhp hvilke materialer vi har i båtene. Det skal være teak ute og mahogni inne. I fremtiden må vi regne med å enten betale betydelig mer for god teak (miljøskatt!), leve med dårlig plantasjeteak, eller anvende alternative materialer. Det spiller neppe så stor rolle hva realitetene i Burma virkelig er, så lenge miljøvernere og politikere skal synliggjøre miljøtenkning gjennom "spill for galleriet". Da blir dette som så mye annet ren symbolpolitikk tatt ut av sin totale sammenheng.

De neste årene vil vise en stor endring i materialer og produksjon av lystbåter grunnet "miljøhensyn". Grunnet luftmiljøet i produksjonen går flere produsenter nå over til vakuumstøping av skrog og dekk. Selv om dette i utgangspunktete er dyrere, vil metoden spare vekt og derved drivstoff, eller gi høyere fart for spesielt seilbåter. Tar vi vekk teak fra dekket vil vi og spare vekt samtidig som vedlikeholdet blir adskillig mindre. Jeg tror ingen med 20 år gamle teakdekk er glad i vårpussen. Så har vi alle med skrudde teakdekk hvor lekkasjer dukker opp etter hvert som natemassen blir dårlig eller pluggene slipper.

Endel produsenter går i dag over til alternativer som Flexiteek, et ekstrudert PVC-produkt med gode antiskli egenskaper, se www.flexiteek.no, eller har dette som valg på utstyrslisten, f.eks. Hydrolift og Marex. Jeg har selv 42 fot seilbåt med teakdekk - valget kunne vært et annet i dag, men jeg forstår at vi båteiere (og spesielt oss seilere) er et konservativt folkeslag.  :smash: Husk å skrubb teaken på tvers med scotchbrite svamp :nono:  

Endel produsenter går i dag over til alternativer som Flexiteek, et ekstrudert PVC-produkt med gode antiskli egenskaper

Nå er vel ikke PVC det stoffet som miljøvernerne jubler mest over heller  :smash:. Det er jo meget få plastmaterialer som disse i det hele tatt jubler for. Prosuksjon av plasstoffer er stort sett meget energikrevende, og det er jo ikke bra for miljøet dette heller...

Jeg har teak i båten og kommer til å fortsette med det og samtidig legge mere teak. Holder med til naturprodukter jeg. :flag:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...