Jump to content

Hvordan sjekker jeg 9,9 til 16,7 hk

Leifer`n

Recommended Posts

Om motoren har turtall ihht. tekniske data, og propellstigning er som std. på en slik motor, så er det nok 9,9 HK. Har aldri hørt om 16,7 HK som noe alternativ ved oppgradering, men jøss bevares, jeg bør jo ikke vite alt. Dette med 16,7 hadde jeg absolutt tatt med ei klype salt. ( Om denne motoren er oppgradert, så skal propellen ha vesentlig høyere stigning en std. på denne båten, og at den ikke går i plan med 3 pers. ombord tyder ikke mye på 16,7 HK.

Redigert av Per Harald (see edit history)

https://baatplassen.no/i/blog/per_harald/index.php?

Vis hensyn på sjøen. Ja til obligatorisk båtførerbevis.

D5LA I boks.

Noen 9.9hk som blir ca 13,7hk ved fjerning av "plombering"

Har heller ikke hørt om 16,7hk, enig med Per H over i at den nok kan tas med en klype salt.

Er jo også noen som påstår at deres 9,9 Tohatsu er 18hk - selv om 18-hesteren har større syl volum....

ang. at båten er tung å få i plan, oppgradering fra 9,9 -> 15hk vil vanligvis gi mer trøkk på full fart og ikke så mye mer krefter for å komme i plan. Kanskje en ny propell med litt mindre stigning ville gjort susen..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det er bare en brikke som styrer tenningen som er forskjell på 9.9 og 15 hk på Tohatsu

Dette var nytt for meg. :confused: Hadde en 2001 mod 9,9 hk Tohatsu hvor jeg skiftet gasskammen under svinghjulet til en større for 15 hk. Tror nok det samme må gjøres på de nyere modeller.

Du får kjøpt ny kam hos en Tohatsu forhandler. :yesnod:

Hei....Jobbet på autorisert tohatsu verksted i fjor sommer og da fikk jeg vite at når man skrur opp en Tohatsu 9.9 så ble den til 16.7hk. Om det stemmer, vet jeg ikke, men folk som sier de har 18hk er bare pisspreik. 18 hk'en er en helt annen motor.

Når vi skrudde opp motorene pleide vi ikke å bytte propell da Tohatsu leverte samme propell til 9.9 og 15hk'en.

Men vet du om eieren har skrudd opp motoren selv??

Det du bør sjekke er om du kan gi full gass med 15hk-gasskammen. Da tar du av motorlokket og gir full gass. Da ser du at en liten hendel oppå forgasseren blir skøvet "framover". Når du har gitt full gass endten med kontrollboks eller styrekulten så tar du og ser om du klarer å presse den hendelen videre framover. Hvis du kan skyve den videre framover yter motoren bare 9.9hk.

Da må du justere på en skrue på babord side av motoren.....Du ser med en gang at det er en skrue der som hindrer systemet i å gi full gass.

Svart (redigert)

Takk for mange bra svar,,men hvordan får jeg sjekket om det er 9,9 eller mer da??? hvordan måler jeg det liksom,,, båten veier ca 90 kg motor 43, bensin tank 22, jeg 82... det blir jo noen kilo... den gjør 21,8 knop,, med meg i da. men jeg må lene meg fremmover for og komme opp i plan.. men jeg skal sjekke åpningen på forgasseren da skjønte jeg riktig??? og der skal det være full åpning, og der som gassen går i mot skal jeg skru til baket gas veieren stopper skruen ..har jeg skjønt riktig,,, Noen som har en 16 hk forgasser da.....

Og til underetning fikk jeg den i plan med tre stykker,,, etter vi hadde vært på Lekter`n og tatt en god kald halvliter,, :cheers:

Redigert av DACAPO-9000-HT (see edit history)

Hei hei!!!!

Ja det stemmer,,,, Det er en "kam" som er noe mere uthevet en den som står der,, en metall dings,,

Har målt riben nå.. 21,8 knop,,, vet ikke helt vekta på denne rib`en men at den veier 130 kg er sikkert, så motoren er vel kansje trimmet,, jaja uansett så kommer jeg opp i plan med ring så da er det jo greit :lol::lol::sailing:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...