Jump to content

Hvordan sikre seg mot "heftelser" ved båtkjøp ..

Gizmo

Recommended Posts

Jeg er for tiden "skipper skuteløs" - følgelig studeres FINN.NO daglig.

MEN, nå for tiden låner faktisk mange til sine båter mot sikkerhet i båten.

Selv nyere brukte båter kan, i alle fall delfinansieres mot pant i båten.

(må være registrert i småbåtregistret)

Hvordan sikrer vi oss mot at vi kjøper en båt som det faktisk kan være pant i, hvis selger

feks velger å ikke opplyse om dette. Man risikerer jo at båten fort kan bli uforholdsmessig dyr :headbang:

Dette er jo samme problemstilling som man må sikre seg mot ved kjøp av brukt bil, men her kan man jo

relativt greit sikre seg ved å sjekke mot Brønnøysundregistrene.

Denne muligheten finner jeg ikke at vi har ved kjøp av brukt båt, og jeg synes dette er noe bekymringsverdig.

Har noen av dere tanker rundt dette ... eller kanskje dere vet noe jeg ikke vet :rolleyes:

For ordens skyld gjør jeg oppmerksom på at jeg ser etter båt på

ca 20 - 21 fot - til ca 200 - 300000 kroner, og selv disse kan man altså risikere at det er pant i.

Mvh

Gizmo

Det er bare to måter å pantsette en fritidsbåt på: Enten ved å registrere den i Skibsregisteret NOR og tinglyse etpantebrev, eller ved å håndpantsette den dvs. overlevere den tli panthaver. Andre typer frivillig "pant" har ingen rettsvirkning overfor godtroende erverver så det kan du trygt se bort fra.

Derimot kan det være registrert utleggspant, som tinglyses på skyldnerens personnummer i Løsøreregisteret. Der er det som regel 14 dager forsinkelse eller mer fra et dokument kommer inn og til det viser i databasen. I dette tidsrommet "henger du i løse luften" med mindre oppgjøret står på en mellommanns klientkonto.

Skipsregistrert fartøy får du rettsvern for ervervet av ved å tinglyse skjøte. Ikke-registrerte båter får du rettsvern for ervervet av i det øyeblikk du får besittelsen av det, dvs. ved levering. Det som er registrert (eller blir registrert i LØR) før disse tidspunkter, kan bli et problem for deg. Den eneste farbare løsning er da oppgjør ved mellommann, men det koster jo litt.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Så lærte jeg noe nytt i dag også :wink:

Grunnen til at jeg begynte å "bekymre" meg over dette er at jeg var av den

formening at han som kjøpte min Buster XXL, 2003 mod, delfinansierte denne

mot pant i båten.

Her har jeg nok sikkert misforstått, eller misoppfattet noe.

Kjenner roen sige inn igjen, og takker så mye for klargjøringene :wink:

Så tilbake til finn.no :eek:

Mvh

Gizmo

Meget mulig at de klarer å "tyne" denne over 7 meter, men da er jo problemet der igjen, eller ..

Man må jo tydeligvis, i alle fall være våken, ift denne "problematikken" for framtiden føler jeg.

Synes det er synd at ting utvikler seg i denne retningen, det går jo ut over trygghetsfølelsen

ved båthandel også.

Gizmo

Elcon Finans

8,10 % nominell rente

Nedbetaling over opptil 10 år!

35% egenkapital

3.990 i etableringsgebyr/tinglysningsgebyr

Båten må være registrert, ikke nødvendig med NOR

Så sa i allefall selgeren i den annonsen på Finn som det henvises til.

Løp og kjøp! :wink:

http://www.elcon.no/servlet/ContentServer?...d=1207725629333

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Elcon Finans

8,10 % nominell rente

35% egenkapital

Båten må være registrert, ikke nødvendig med NOR

Så sa i allefall selgeren i den annonsen på Finn som det henvises til.

Løp og kjøp! :wink:

http://www.elcon.no/servlet/ContentServer?...d=1207725629333

:sailing:

Da er det jo tydelig at "utlånsinstitusjonene" er på tur inn i markedet også med finansiering av småbåter, mot pant i båt.

Og da framholder jeg min "vær varsom plakat".

Hvordan sikrer vi oss ved kjøp av nyere brukte småbåter (les: båter under 7 meter)

Jeg mener at "noen" offentlig innstans burde ta tak i denne nye problematikken. Feks ved å pålegge

Utlånsinstitusjonene å stille krav om at lånefinasierte småbåter SKAL være registrert i Småbåtregistret, og lovfeste

innmelding til Løsøreregstret.

For her ligger virkelig en mulighet for at mange av oss båtkjøpere kan gå i ei lei felle.

Kan dette være noe, feks KNBF kunne sette fokus på??

Dette er virkelig noe jeg synes burde engasjere båtfolket.

Mvh

Gizmo

Redigert av Gizmo (see edit history)

I grunnen så har det nå gjeldende regime for båter utenfor NOR fungert helt greit og risikofritt. Det er svært sjelden man hører om problemer i retning av at tidligere eiers heftelser skaper problemer for neste eier. Når det så ikke er mulig å registrere noe pant i småbåter, så er vel egentlig "problemet" ikke-eksisterende? Et pant som ikke finnes det bryr man seg naturlig nok ikke om.

Det er faktisk vanlig idag å toppfiniansere båtkjøp ved heftelse i båt.

Eneste de legger tilgrunne er at båten skal være registrert i småbåt-registeret / og forsikret. :smiley:

DU KAN IKKE PANTSETTE EN BÅT REGISTRERT I RSSR*

(tilgi skrikingen men noen får visst ikke dette inn uansett hvor mange ganger det gjentas)

*) Annet enn som håndpant der banken besitter båten, men det er du vel ikke interessert i??? (Man kan selvsagt avtale hva man vil med banken om pant meg ditt og datt men alle slike pant er verdiløse fordi de ikke er rettsbeskyttet mot tredjemann og ingen bank interesserer seg for slike pant).

Redigert av Skipper Worse (see edit history)

Hvis jeg forstår deg rett, "Skipper Worse", så mener du at finansieringsinstitusjoner som aksepterer pant i båt - egentlig låner ut penger uten noen form for sikring.

Det synes jeg ville være pussig ...

Jeg mener fremdeles at de finansieringsinstitusjonene som tilbyr lån mot pant i båten, vet meget godt hva de gjør.

Så jeg synes absolutt dette er noe vi båtfolk burde være obs på.

Og jeg synes også at en eller annen interesseorganisasjon for båtfolk, burde se litt nærmere på hva dette i realiteten betyr, for oss som kjøper nyere brukte småbåter.

Jeg har forresten sendt en mail til KNBF - og oppfordret de til å "ta opp hansken" - og i alle fall undersøke betydningen av dette. Håper virkelig at vi kan få dette bedre belyst.

Mvh

Gizmo

DU KAN IKKE PANTSETTE EN BÅT REGISTRERT I RSSR*

(tilgi skrikingen men noen får visst ikke dette inn uansett hvor mange ganger det gjentas)

Beklager visst jeg provoserte frem et "nesten" infark, det var ikke meningen :smiley:

Hva som går ann eller ikke, var heller ikke nevnt. Jeg påpekte bare hva som er blitt "en trend".

Noen av finansieringsinstitusjonene tilbyr lån mot pant i båten opp mot 60% av verdien. :blush:

Elcon Finans

8,10 % nominell rente

35% egenkapital

Hvis jeg forstår deg rett, "Skipper Worse", så mener du at finansieringsinstitusjoner som aksepterer pant i båt - egentlig låner ut penger uten noen form for sikring.

Det synes jeg ville være pussig ...

Jeg mener fremdeles at de finansieringsinstitusjonene som tilbyr lån mot pant i båten, vet meget godt hva de gjør.

Syntes Skipper Worse sa det ganske klart. Tilsammenligning så ligger et greit boliglån i dag på 6 komma ett eller annet i rente, tror jeg. Hos Elcon ligger båtlån der båten ikke har panterett på 8,1% rente. Billån ligger på 7,4% rente. Det er også mulig i dag å ta opp et forbrukslån til ~8,6% rente. Med andre ord ligger båtlånene helt opp til lån uten sikkerhet i rentemargin, sier vel litt om hva Elcon mener om dette "pantet" i båt som ikke er registrert i register som gir panterett.

Til Gizmo: ja - det virker som de låner ut penger uten sikkerhet, men så ligger jo også rentemargin helt kloss opp mot usikrede lån. Regner med at bankene legger inn litt slakk på rentemargin fordi båtfolk er båtfolk. Nå har jeg ikke sett en slik låneavtale, men regner med at det står noen ord om at båten skal være i ditt eierskap, kasko forsikret etc. etc. Så dersom noen selger en slik båt med "pant" i uten at båten er behørig registrert i egnet register og pantet tinglyst. Vel, da er det vel den "gamle eieren" av båten som har misligholdt lånet sitt og får en faktura fra banken på f.eks. 300.000 kroner med forfall i neste uke.

- anders m.

For det første så takker jeg for bidragene til dette temaet.

Og til Skipper Worse - det var ikke min mening å være kverulant, hvis jeg ble oppfattet som sådan.

Jeg har bare virkelig ikke lyst til å måtte betale båten to ganger..

Jeg mener uansett at det er fruktbart å ha meningsutvekslinger av denne art, og jeg skulle ønske at dette med finansiering av småbåter kunne komme i ordnede og trygge former.

For jeg tror man fort kan gå seg på mere "kvist" enn man setter pris på, om man er uheldig og treffer på "rette karen"

Håper også at KNBF forsker litt rundt dette, til våre alles beste.

Mvh

Gizmo

Gizmo, finansiering av båt ER i ordnete og trygge former. Det er overhodet ingen usikkerhet omkring hvilke rettsregler som gjelder for rettsvern ved erverv av båt og for sikring av lån med rettsbeskyttet pant i båt. Det hele er besnærende enkelt og lettfattellig. Se innlegg # 15. Annet avtalepant enn håndpant kan KUN registreres på båter som er registrert i NOR. Kan det bli enklere?

Regner med at bankene legger inn litt slakk på rentemargin fordi båtfolk er båtfolk.
Mener du med dette at båtfolk er bedre betalere enn andre?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

ikke nødvendigvis bedre betalere, men kanskje bedre å prioritere? Tenker da på båt kontra f.eks. hus, bil, ferie, mat etc. Rentemarginen tyder ihvertfall på det all den tid det er slik Skipper Worse sier med pant.

Hvis Maslov hadde kommet opp med behovspyramiden sin etter et besøk på båtplassen hadde vel båt vært regnet som et fysiologisk behov.

- anders m.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...