Jump to content

Yamaha 50Hk 1988, stopper og låser seg.

Nils Myklebust

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha utenbordsmotor, 50 hk, 3 syl. 1988 mod som jeg har problemer med. Den starter greit, men etter en stund på normalt kjør stopper den. Av og til kan det da virke som om at motoren er låst og starteren greier ikke å dra den rundt. Batteriet er fulladet. Venter jeg litt starter motoren igjen og går en liten stund igjen. Har skiftet alle plugger, alle ser fine ut, det ser ikke ut til at der er sjøvann i nederste sylinderen da toppen på stempelet er noe sotet. Har tenkt på muligheten at øvre simmerring lekker slik at det kommer vann i veivhuset. Har ny og ren bensintank (Biltema) og kan ikke se at det er noe iveien med besintilførselen. Er det noen som har hatt lignende problem eller som kan tenke seg hva som er i veien vil jeg være takknemmelig for tips

Hadde det vært vannintrenging i sylinderen din så pleier stempelet være gullende rent. Hvis simring i veiva er dårlig så "nyser" påhengeren på tomgang. Og det er ikke vann i nærheten av simringene ved normal bruk på en slik påhenger. Har du Autolube? bruker den olje? Hva slags olje bruker du?

Tror nok du har en varmskjært motor. Ved varmskjæring så kan det oppstå små nesten usynelige sprekker i stempel som du ikke ser, men som fører til at stempelet utvider seg såpass at det låser seg når det er varmt. Har du striper eller aluminiums rester i sylinder? Dette kan være et stempel som har "klabbet".

En annen løsning kan være undervannshuset ditt er skjært. får du rikket svinghjulet en grad frem og tilbake når ting låser seg? du får kjenne på svinghjulet hvor mye slark det er i lager og slikt når motoren er kald, og kjenne om det er noen forandring når motoren din stopper. Sjekk gir olja og sjekk om den lukter svidd. evt sjekke impellerhuset at ting er i orden.

Lykke til.

Livet er for kort for sightsing.

Har reagert litt på at den bruker lite olje, men den ryker ganske mye når den starter slik at jeg har trodd at det er ok. Bruker Shell sim outboard olje. Skal prøve å blande olje i besinen for å sjå om det hjelper. Dersom det ikke blir noe suksess, er det vel over og ut med hele motoren.

Hvor lite olje..? Skal bruke rundt 1 liter pr 50 liter bensin på full gass, men 1:100 eller lavere på tomgang/dorgefart

En kamerat av meg var borti det som Håpløs beskriver, gearet låste seg fullstendig. Hvis du tar av plastdekselet over svinghjulet så kan du kjenne på svinghjulet når den stopper, om den sitter fast eller bare går tregt.

Ville også testet kompresjon, hvis det er et stempel som "klabber" eller er sprukket, så burde det vises på komp testen ved at den sylinderen viste lavere enn de andre.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Motoren er totalhavrert, målte kompresjon idag, 0 utslag på øverste sylinder. Tok av toppen og det var et sørgelig syn. Sylinder revet, stempel brent så det blir ikke gjort noe med motoren. Får vel se meg om etter en annen motor. Takk til dere som har svart, det er tydelig at motoren har fått for lite olje. Takk for meg for denne gang.

kan være tett dyse i forgasser også. går disse motorene for magert så blir det veldig varmt og øverste sylinder er spesielt utsatt. Har vraket mange stempler på den måten i min racekarriere med yamaha 90.

Er mulig og bytte foring i sylinder og nytt stempel, tror du får begge deler fra Sierra. Varm bare blokka i en stekeovn til en 250-270 grader så detter foringen ut. bare vær nøye så du treffer portene med den nye foringa når du slipper den nedi, for den setter seg fast utrolig fort.

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...