Nils Myklebust Startet 4.Juni.2008 Del på Facebook Startet 4.Juni.2008 Jeg har en Yamaha utenbordsmotor, 50 hk, 3 syl. 1988 mod som jeg har problemer med. Den starter greit, men etter en stund på normalt kjør stopper den. Av og til kan det da virke som om at motoren er låst og starteren greier ikke å dra den rundt. Batteriet er fulladet. Venter jeg litt starter motoren igjen og går en liten stund igjen. Har skiftet alle plugger, alle ser fine ut, det ser ikke ut til at der er sjøvann i nederste sylinderen da toppen på stempelet er noe sotet. Har tenkt på muligheten at øvre simmerring lekker slik at det kommer vann i veivhuset. Har ny og ren bensintank (Biltema) og kan ikke se at det er noe iveien med besintilførselen. Er det noen som har hatt lignende problem eller som kan tenke seg hva som er i veien vil jeg være takknemmelig for tips Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Du har god kjøling? Varmeskjæring var det som slo meg da du skrev at motoren ikke var veldig villig til å gå rundt etter en stund! Sitér dette innlegget Link to post
Nils Myklebust Svart 4.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Ja, kjøligen er OK, motoren blir ikke varm. Ny impeller og kjølestrålen er normal. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Ikke godt å si da gitt. Er det elektrisk tenning på den? Vet at enkelte motorer ikke vil rundt når tenningen er for tidlig. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 4.Juni.2008 Del på Facebook Svart 4.Juni.2008 Hadde det vært vannintrenging i sylinderen din så pleier stempelet være gullende rent. Hvis simring i veiva er dårlig så "nyser" påhengeren på tomgang. Og det er ikke vann i nærheten av simringene ved normal bruk på en slik påhenger. Har du Autolube? bruker den olje? Hva slags olje bruker du? Tror nok du har en varmskjært motor. Ved varmskjæring så kan det oppstå små nesten usynelige sprekker i stempel som du ikke ser, men som fører til at stempelet utvider seg såpass at det låser seg når det er varmt. Har du striper eller aluminiums rester i sylinder? Dette kan være et stempel som har "klabbet". En annen løsning kan være undervannshuset ditt er skjært. får du rikket svinghjulet en grad frem og tilbake når ting låser seg? du får kjenne på svinghjulet hvor mye slark det er i lager og slikt når motoren er kald, og kjenne om det er noen forandring når motoren din stopper. Sjekk gir olja og sjekk om den lukter svidd. evt sjekke impellerhuset at ting er i orden. Lykke til. Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Nils Myklebust Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Har reagert litt på at den bruker lite olje, men den ryker ganske mye når den starter slik at jeg har trodd at det er ok. Bruker Shell sim outboard olje. Skal prøve å blande olje i besinen for å sjå om det hjelper. Dersom det ikke blir noe suksess, er det vel over og ut med hele motoren. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Hvor lite olje..? Skal bruke rundt 1 liter pr 50 liter bensin på full gass, men 1:100 eller lavere på tomgang/dorgefart En kamerat av meg var borti det som Håpløs beskriver, gearet låste seg fullstendig. Hvis du tar av plastdekselet over svinghjulet så kan du kjenne på svinghjulet når den stopper, om den sitter fast eller bare går tregt. Ville også testet kompresjon, hvis det er et stempel som "klabber" eller er sprukket, så burde det vises på komp testen ved at den sylinderen viste lavere enn de andre. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Nils Myklebust Svart 5.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 Motoren er totalhavrert, målte kompresjon idag, 0 utslag på øverste sylinder. Tok av toppen og det var et sørgelig syn. Sylinder revet, stempel brent så det blir ikke gjort noe med motoren. Får vel se meg om etter en annen motor. Takk til dere som har svart, det er tydelig at motoren har fått for lite olje. Takk for meg for denne gang. Sitér dette innlegget Link to post
håpløs Svart 5.Juni.2008 Del på Facebook Svart 5.Juni.2008 (redigert) kan være tett dyse i forgasser også. går disse motorene for magert så blir det veldig varmt og øverste sylinder er spesielt utsatt. Har vraket mange stempler på den måten i min racekarriere med yamaha 90. Er mulig og bytte foring i sylinder og nytt stempel, tror du får begge deler fra Sierra. Varm bare blokka i en stekeovn til en 250-270 grader så detter foringen ut. bare vær nøye så du treffer portene med den nye foringa når du slipper den nedi, for den setter seg fast utrolig fort. Redigert 5.Juni.2008 av håpløs (see edit history) Sitér dette innlegget Livet er for kort for sightsing. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.