Skipperen Startet 24.Mars.2004 Del på Facebook Startet 24.Mars.2004 Hei. Jeg har en 22 fots Delta med en Perkins 4108 diesel motor. Når jeg skal starte klikker det flere ganger før motoren starter. Vrir nøkkelen og hører klikk klikk intill den plutselig starter. Ellers går motoren som en drøm. Synes det er litt skummelt kjøre på sjøen når den er såpass vanskelig å starte. Hva kan det være? Skipperen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Det kan være at innslagsreleet i starteren synger på siste verset. En litt mindre sannsynlig mulighet er at batteriet har en celle som er på vei ut (for lav spenning) eller at det er dårlig kontakt i en av batteripolene eller et annet sted som tilhører (høy-amp.)kretsen til starteren. Du bør finne ut av det, for plutslig vil du bare oppnå klikking... Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Den klikkingen du nevner har vanligvis sin årsak i "kontaktvansker og løsaktige forbindelser". Jeg vet ikke hvor fortrolig du er med å bruke måleinstrumenter for å finne utav feil på elektriske anlegg. Men det burde også være mulig å finne frem helt uten måleinstrumenter og elektrokunnskap. Dette dreier seg trolig om en dårlig kontakt i selve hovedstrømskretsen for starten. Derfor bør du sjekke, dvs demontere og rengjøre følgende kontaktpunkter: Klemmene på begge batteripolene Startkablene sine fester på startmotor og mot motorblokken (eller hvor minus ellers er festet.) Startkablene sine fester på et eventuelt startrele Det kan også være at selve startmotoren har dårlig elektrisk kontakt der hvor den er skrudd fast til motorblokken. Hvis punktene som er nevnt ovenfor ikke fjerner problemet ville jeg sjekke selve startreleet, enten dette er en "separat klump" eller det kanskje ligger som et kombinert "innslag" på toppen av selve startmotoren. Uansett bør det være en overkommelig jobb, uavhengig av foregående elektroerfaring eller antallet tommeltotter. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Tormod Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Hei Skipperen! Klikkinga du prater om er jeg ganske sikkert innslagsrelee til starteren. Noe som begynner å bli slitt. Veit ikke helt hvordan starteren sitter på båten din, men hvis det er greit å komme til så skru ut hele starteren og ta den med til en butikk hvor de har slikt utstyr. Da er du sikker på å få riktig del! Sitér dette innlegget Link to post
haig Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Hei Er sikker på at Poseidon har rett ,9 av 10 ganger er dårlig kontakt evnt. dårlig batteri årsaken. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Har hatt akkurat samme symptomer. Det var jordingskontaktpunktet på starteren som var irret og hadde dårlig kontakt. Skrudde av jordkabel og børstet bort irr sprayet med rustløser. Ble god som ny. Sitér dette innlegget Link to post
Anders Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Har hatt samme problemet. Det har skyltes dårlig kontakt og/eller dårlig batteri. MVH Anders Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 hadde selv samme problemet i fjor, men da eg i vinter skulle legge opp nye ledninger fant eg ut at tidligere eier ikke hadde presset kabelskoen, så eg tipper det er der feilen ligger. Var også litt plaget med at startmotoren startet med eit høgt turtal, men "tok" ikke med motoren. Etter et par forsøk kom den som normalt. Vet noen hva som kan vere grunnen til dette? Sitér dette innlegget Link to post
Hebbe Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Hadde og har samme problemet med min Yanmar. (Som jeg nå akkurat har solgt) På den var det innslaget som var gåent. Skrudde starteren ut fra båten og demonterte hele "greia" Fikk målt starteren på et verksted og det viste seg at også den sang på det siste verset. Innslaget var helt gåent, det sa bare klikk, klikk, klikk. Har bestilt ny starter og den kommer forhåpentligvis neste Torsdag. Etter det er det bare å sette den inn og prøvestarte motoren før jeg kan vinke farvel til båt og motor. Prisen på starteren er kr 5000,. inkl. frakt. Yanmar driver desverre ikke med "byttestartere" så her er det bare å betale morroa. (Et nytt innslag koster til Yanmar`n kr 2000,-) Fint for damen som kjøpte båten skulle jeg mene :-)) Sitér dette innlegget Båten har sin faste plass i hagen....... Link to post
Hulda Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Kjøss katta! Klin ny starter til Hulda koster kr. 2.500 inkl. mva og hele faderrullan! Og det er en motor på 6.2 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Var også litt plaget med at startmotoren startet med eit høgt turtal, men "tok" ikke med motoren. Etter et par forsøk kom den som normalt. Vet noen hva som kan vere grunnen til dette? Det problemet du refererer til Eystein kommer av at startmotoren ikke rekker å komme i inngrep med startkransen på motoren før den begynner å spinne opp i omdreining. Dermed har den ingen belastning og raser bare opp i en voldsom fart. Årsaken avhenger av hvilken starttype du har. Hvis der ligger en rund cylinder oppå selve starteren da har den separat innslag som vi sier, da er der en elektromagnet som skal trekke det lille hjulet på starteren frem slik at det kommer i inngrep med startkransen før startmotoren får strøm. Problemer med "leamikken" her kan føre til det du nevner. Men ut fra din beskrivelse vil jeg gjette på at du har en starter med Bendixdrev. Da er det lille hjulet på starteren feste på akslingen via noen spor som virker som veldig grove gjenger - og hvor altså det lille starterhjulet sitter som om den skulle være en mutter på disse gjengene. Det som skjer når du gir startmotoren strøm er at den bråstarter, det skjer så fort at tregheten i denne "mutteren" gjør at den skruer seg på akselen og kommer i inngrep med startkransen. Når den får inngrep så har startmotoren belastning ved at den må dra hele motoren rundt. Dette begrenser selvfølgelig hastigheten. Det som eventuelt har skjedd hos deg er at denne "mutteren" går tregt på gjengene sine; dermed rekker den ikke å skru seg frem til inngrep med startkransen før hastigheten øker. Dermed står startmotoren og "spinner i løse luften". En god rengjøring av de omtalte "grove gjengene", kombinert med noen dråper ganske tynn olje pleier å gjøre susen. Når du har gjort dette arbeider du den omtalte "mutteren" - altså Bendixdrevet - frem og tilbake inntil den går lett og fint på akslingen. Da skulle problemet ditt være kurert. Lykke til! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
eysteind Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Det problemet du refererer til Eystein kommer av at startmotoren ikke rekker å komme i inngrep med startkransen på motoren før den begynner å spinne opp i omdreining. Dermed har den ingen belastning og raser bare opp i en voldsom fart. Årsaken avhenger av hvilken starttype du har. Hvis der ligger en rund cylinder oppå selve starteren da har den separat innslag som vi sier, da er der en elektromagnet som skal trekke det lille hjulet på starteren frem slik at det kommer i inngrep med startkransen før startmotoren får strøm. Problemer med "leamikken" her kan føre til det du nevner. Men ut fra din beskrivelse vil jeg gjette på at du har en starter med Bendixdrev. Da er det lille hjulet på starteren feste på akslingen via noen spor som virker som veldig grove gjenger - og hvor altså det lille starterhjulet sitter som om den skulle være en mutter på disse gjengene. Det som skjer når du gir startmotoren strøm er at den bråstarter, det skjer så fort at tregheten i denne "mutteren" gjør at den skruer seg på akselen og kommer i inngrep med startkransen. Når den får inngrep så har startmotoren belastning ved at den må dra hele motoren rundt. Dette begrenser selvfølgelig hastigheten. Det som eventuelt har skjedd hos deg er at denne "mutteren" går tregt på gjengene sine; dermed rekker den ikke å skru seg frem til inngrep med startkransen før hastigheten øker. Dermed står startmotoren og "spinner i løse luften". En god rengjøring av de omtalte "grove gjengene", kombinert med noen dråper ganske tynn olje pleier å gjøre susen. Når du har gjort dette arbeider du den omtalte "mutteren" - altså Bendixdrevet - frem og tilbake inntil den går lett og fint på akslingen. Da skulle problemet ditt være kurert. Lykke til! mvh Poseidon Takk for tipset,Poseidion. Skal ta en kikk på den og smørre litt. Håper det ikke er noe alvorlig.. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Hei. Jeg har en 22 fots Delta med en Perkins 4108 diesel motor. Når jeg skal starte klikker det flere ganger før motoren starter. Vrir nøkkelen og hører klikk klikk intill den plutselig starter. Ellers går motoren som en drøm. Synes det er litt skummelt kjøre på sjøen når den er såpass vanskelig å starte. Hva kan det være? Skipperen Hej Skipperen ! Jag hade akk sådan klikking i min bil i helgen som gikk............ (Passat Tdi) i början på helgen så startade den varannan gang för att i slutet av helgen ikke starta alls........bare en masse klikk........... prövade med startkablar fra en bensinbil, fortsatt bare klikking, vid bogsering startade direkt ! eftersom det ikke gikk med startkablar tenkte jag att det måste vare noe med startmotorn eller solenoiden eller noe annet mekaniskt eller dålig kontakt........... drog iveg till verkstad........... (her kommer tipset) killen på verkstan misstenkte direkt att det er batteriet, en cell som 'gått åt skogen' ! det han gjorde var att skruva av lokken på batteriet, sen bad han meg o kjöre startmotorn, då koker det i en cell som er kass og lukter illa ! I mitt fall så var det alltså batteriet som var på upphällningen... i med nytt batteri ! o bilen starter akk som vanligt, utan klikking ! Han sa att det er A og O att man har tillreklig startström när man drar igang en diesel, det går ikke alltid att ta hjelp av en 'bensinare' de har för klene batterier o generatorer! Så innan du börjar skruva på startmotor o annet, kolla att ditt batteri er helt OK! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Barsk IV Svart 31.Mars.2004 Del på Facebook Svart 31.Mars.2004 Prisen på starteren er kr 5000,. inkl. frakt. Yanmar driver desverre ikke med "byttestartere" så her er det bare å betale morroa. Vet ikke om du har hentet den nå, men det der er RAN?? Slik løste jeg dette for 850,- i fjor: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1052295293 mvh Barsk II :nono: :nono: Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Det problemet du refererer til Eystein kommer av at startmotoren ikke rekker å komme i inngrep med startkransen på motoren før den begynner å spinne opp i omdreining. Dermed har den ingen belastning og raser bare opp i en voldsom fart. Årsaken avhenger av hvilken starttype du har. Hvis der ligger en rund cylinder oppå selve starteren da har den separat innslag som vi sier, da er der en elektromagnet som skal trekke det lille hjulet på starteren frem slik at det kommer i inngrep med startkransen før startmotoren får strøm. Problemer med "leamikken" her kan føre til det du nevner. Men ut fra din beskrivelse vil jeg gjette på at du har en starter med Bendixdrev. Da er det lille hjulet på starteren feste på akslingen via noen spor som virker som veldig grove gjenger - og hvor altså det lille starterhjulet sitter som om den skulle være en mutter på disse gjengene. Det som skjer når du gir startmotoren strøm er at den bråstarter, det skjer så fort at tregheten i denne "mutteren" gjør at den skruer seg på akselen og kommer i inngrep med startkransen. Når den får inngrep så har startmotoren belastning ved at den må dra hele motoren rundt. Dette begrenser selvfølgelig hastigheten. Det som eventuelt har skjedd hos deg er at denne "mutteren" går tregt på gjengene sine; dermed rekker den ikke å skru seg frem til inngrep med startkransen før hastigheten øker. Dermed står startmotoren og "spinner i løse luften". En god rengjøring av de omtalte "grove gjengene", kombinert med noen dråper ganske tynn olje pleier å gjøre susen. Når du har gjort dette arbeider du den omtalte "mutteren" - altså Bendixdrevet - frem og tilbake inntil den går lett og fint på akslingen. Da skulle problemet ditt være kurert. Lykke til! mvh Poseidon Har ikke hatt noe startproblem før i år, men i dag var den vanskelig. Måtte prøve en 5-6 ganger før startmotoren "tok". Dermed er det bestemt at dette må gjøres noe med. Husket Poseidion skrev noe tidligere i år som eg fant frem, men trenger å vite litt mer eksakt hva eg skal gjøre. Må eg demontere starteren for å komme til disse mutterene? Motorrommet er fryktlig trangt Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Må eg demontere starteren for å komme til disse mutterene?Beklager, men svaret er ja. Pass på å koble fra startbatteriet før du begynner å skru.... Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Men man kan ha en annen ype klikking også, hvis holdestrømmen på startreleet kommer og går pga. dårlig kontakt. Hvis startkransen (bendix.drevet) er gåent får man en høy skrapelyd, lav battspenning til startmotoren kan føre til at man hører et høyt klikk av selve innslaget og så klarer ikke starteren og dra rundt motoren. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Men man kan ha en annen ype klikking også, hvis holdestrømmen på startreleet kommer og går pga. dårlig kontakt. Hvis startkransen (bendix.drevet) er gåent får man en høy skrapelyd, lav battspenning til startmotoren kan føre til at man hører et høyt klikk av selve innslaget og så klarer ikke starteren og dra rundt motoren. Det klikker ikke hos meg så dette er ikke problemet. Det som skjer er at starteren går rundt meg et frykteig turtall... Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Beklager, men svaret er ja. Pass på å koble fra startbatteriet før du begynner å skru.... Men er ikke starteren ganske stor og ligger langt nede på motoren. Må motoren ut? Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Men er ikke starteren ganske stor og ligger langt nede på motoren. Må motoren ut? Det kan da ikke være så aldeles for trangt i motorrommet ditt at du ikke får ut starteren uten å ta ut motoren. Starteren er ganske stor og tung, men det er utrolig hva som går når en først begynner å skru. Den verste jobben var når jeg første gang skulle løsne mutterne som holdt starteren på plass. Det var ikke helt enkelt å komme skikkelig til med verktøy, men det gikk jo til slutt. Jeg hadde ute min starter noen ganger i forbindelse med problemer for noen år siden. Det hele endte med en byttestarter for min del. Sitér dette innlegget Link to post
eysteind Svart 8.Juli.2004 Del på Facebook Svart 8.Juli.2004 Det kan da ikke være så aldeles for trangt i motorrommet ditt at du ikke får ut starteren uten å ta ut motoren. Starteren er ganske stor og tung, men det er utrolig hva som går når en først begynner å skru. Den verste jobben var når jeg første gang skulle løsne mutterne som holdt starteren på plass. Det var ikke helt enkelt å komme skikkelig til med verktøy, men det gikk jo til slutt. Jeg hadde ute min starter noen ganger i forbindelse med problemer for noen år siden. Det hele endte med en byttestarter for min del. For ta meg en dag og sjå på den. Regner med det skal gå. Men lurer litt på om det også kan vere startknappen. Synes det er lettere å starte den når eg trykker hardt og presist på knapen. Kan dette vere mulig? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.