Tormod Startet 24.Mars.2004 Del på Facebook Startet 24.Mars.2004 Finnes det noe spesielt middel for å få bleiket kalesjen noe under vask? Kan man bruke litt klor? Denne kalesjen er av typen som en gang var "hvit".. Har allerde vasket den med ship shape, fungerer bra mot jord slag osv!! Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Jeg kan dessverre ikke svare deg, men har ett tillegs spørsmål i samme kategori : I Mai 2000 fikk jeg sydd ny kalesje, og ble da anbefalt å ikke vaske den, men kun spyle (og ALDRI i solskinn). Da ville det gå lenge til jeg trengte å impregnere første gang, og en ny kalesje 'puster' bedre en etter at den er impregnert ble jeg fortalt. Nå er kalesjen snart 4 år, og jeg har kun spylt den. Den er fortsatt tett og fin, men det er begynt å samle seg 'grønske' på utsatte steder, spesielt i nedre kant av vinduer og i kanter/sømmer osv. Er redd for å vaske hele kalesjen med sterke kjemikalier, men er det noe vidundermiddel for å fjene grønsken, uten å skjemme farge eller orginal impregneringen på den? Jeg ser nemlig for meg å bare gå over de stedene som er utsatt, og da er det dumt hvis fargen blir bleket. Erik. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
saga Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Hos en kalesjemaker hvor jeg fikk reparert min gamle kalesje så fikk jeg fortalt at impregneringsstoffene fungerer greit på selve duken men over tid er "drepen" på selve sømmene. De fleste impregneringsstoffene han kjente til inneholdt stoffer som var skadelige for sømmene. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 I Mai 2000 fikk jeg sydd ny kalesje, og ble da anbefalt å ikke vaske den, men kun spyleMed ny kalesje følger det som regel med en anvisning for hvordan den skal vedlikeholdes. For noen år siden fikk jeg ny kalesje fra Hübert i Kr.sand. En såkalt 'Markilux'-duk. Den kan vaskes med nøytrale såpemidler, så som grønnsåpe, sunlightsepe etc. Den kan skrubbes med myk børste på utsiden. På innsiden, som er belagt med polyurethan, bør en bruke klut eller svamp for ikke å skade belegget. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.Mars.2004 Del på Facebook Svart 24.Mars.2004 Jeg snakket med Helly Hansen om vask av min HH kalesje, og de anbefalte vanlig grønnsåpe og svamp. De sa at jeg burde vente med impregnering til den begynte å lekke. Jeg har kjøpt en dunk av Manskow's impregninger - har hørt at den er bra. Den skal rulles på. Har ikke tenkt å bruke den før jeg ser at det lekker Sitér dette innlegget Link to post
Hamarsing Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Kalesja mi er skitten innvendig, spes. over motoren. Er det noen som har erfaring med å bruke vaskemaskinen til dette? Hamarsing Sitér dette innlegget Link to post
Terje Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Bruk badekaret+ biotex, et par timer, skyll og bruk børste på skitne deler/flekker, IKKE over 40 grader på vannet. Sitér dette innlegget Terje Nidelv 300 sport Volvo penta D6 Link to post
Mr_J@n Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 på min gikk det greit, den var full av grønske og jordslag og annet drit, tok en runde med acapella rens først, så inn i vaskemaskinen med grønnsåpe, fikk bort det meste, kun noe jordslag igjen, det fine med grønnsåpa er jo at den blir tett også. lykke til Sitér dette innlegget Link to post
TommyJ00 Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Har du prøvd SHIP SHAPE? Har god erfaring med denne på min kalesje, men du må impregnere minst et par ganger etterpå. GipsyGirl Sitér dette innlegget Link to post
Hamarsing Svart 16.Mai.2004 Del på Facebook Svart 16.Mai.2004 Jeg er OVERVELDET .over responsen på mitt innlegg!!! 1000 takk skal dere ha for nyttige råd, jeg skal nå demontere kalesja og kjøre den i vaskemaskine (har ikke badekar, som en foreslo). Baatplassen.no er SKIKKELIG bra Hamarsing (som skal på Mjøsa for første gang snart.......forhåpentligvis med ren kalesje) Sitér dette innlegget Link to post
Geir_M. Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 Jeg er veldig betenkt over å putte kalesjen i vaskemaskinen, tåler vinduene dette da ? Personlig legger jeg kalesjen på en platting , blander bio-tex og skurer med svamp. Uansett, lykke til og håper du kommer med tilbakemelding... Sitér dette innlegget Link to post
arjosk Svart 17.Mai.2004 Del på Facebook Svart 17.Mai.2004 Jeg brukte vanlig kalesjevask, kostet med båtkosten - og vips: gullende rent! Og jeg måtte impregnere etterpå... Arild Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 18.Mai.2004 Del på Facebook Svart 18.Mai.2004 så inn i vaskemaskinen med grønnsåpe, fikk bort det meste, kun noe jordslag igjen, det fine med grønnsåpa er jo at den blir tett også. lykke til :nono: Grønnsåpe er vel og bra det, men den gjør plastiken i vinduene sprø og brun etterhvert. M.a.o. vinduene sprekker etter en tid. Sitér dette innlegget Link to post
Mr_J@n Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 :nono: Grønnsåpe er vel og bra det, men den gjør plastiken i vinduene sprø og brun etterhvert. M.a.o. vinduene sprekker etter en tid. Skal ikke banne på at de ikke gjør det, men har fått dette tips fra flere kilder som har brukt metoden i flere år, var skeptisk jeg å med hensyn til fibre og slikt, men ser bra ut ennå, du sier etter en tid, vet ikke hvor lenge det er, men håper det er en stund til :lol: har hatt nok tull på båten min i det siste . Sitér dette innlegget Link to post
KnutH Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Jeg må få lov å legge til litt: Etter anbefaling fra enkelte, brukte jeg Ship Shape. Vasket og gnidde mye og jordslaget forsvant. Deretter mange gangers skylling for å få vekk restene av Ship Shape. Impregnerte 2 ganger etter dette, monterte kalesjen og vips.... Den er "nesten" som ny, til tross for sine 18 år. Tett er den og ! Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Skal snart vaske kalesjen på Sjømannen. Anbefaling fra kalesjemaker er å vaske den i mildt grønnsåpevann som ikke er for varmt, samt skylle grundig. Kommer til å følge dette rådet med både kalesjen på Sjømannen og den nye som han sydde til Selco'en. Det er da snakk om manuell vask i f.eks. et badekar. Ikke ville jeg utsatt kalesjen min for den i forhold tøffe behandlingen i ei vaskemaskin. Hvis ikke den som lager kalesjer vet hva som er best for den, vet ikke jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Mr_J@n Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Dette med kalesje vask er nok noe en vil få hundre forskjellige svar på, mange har funnet sin måtte å gjøre det, og bra er det, fines kanskje ikke noen fasit :smiley: Jeg på min, stolte på et par karer med lang erfaring innen båt, ser ut til at det virket, enn så lenge, må også legge til at på min maskin kan man sette på ekstra skyll, noe jeg brukte, og at temp var satt til 40 grader. lykke til med valge dit. Sitér dette innlegget Link to post
Vanisian Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Hei! Har i levert inn kalesjen til rens,vask og imprenering hvert 3- 4 år hos en større kalesjeprodusent i Bergensområdet, med det reslutat at hver gang så må 1 eller 2utav dei 4 vindua skiftes. Det blir av produsenten hevdet at det er p.g.a. maskinvasken at vinduene ryker til. Sist eg leverte inn måtte eg skrive under på en erklering at eg godtok at produsenten fraskrev seg ethvert ansvar på skade på vinduer og sømmer. Skader som oppsto p.g.a jobben dei utførte. Hvilken erfaring har dere som vasker skjølv med hensyn til skader på vindu/sømmer? Kansje nokon som er proffer kan kommetere dette, er det vanlig? Steinar Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 Anbefaling fra kalesjemaker er å vaske den i mildt grønnsåpevann som ikke er for varmt, samt skylle grundig. Kommer til å følge dette rådet med både kalesjen på Sjømannen og den nye som han sydde til Selco'en. Det er da snakk om manuell vask i f.eks. et badekar. Ikke ville jeg utsatt kalesjen min for den i forhold tøffe behandlingen i ei vaskemaskin. Hvis ikke den som lager kalesjer vet hva som er best for den, vet ikke jeg...Jeg vasket min forrige kalesje i grønnsåpevann. Vasket for hånd i badekaret. Tør ikke å bruke maskin. Tror nok at selve duken har bedre av grønnsåpe enn mange andre typer såpe, men allerede etter 2-3 år begynte vinduene å bli svakt brune og stivere. og etter 4-5 år så sprakk det første vinduet. Kan hende at det blir brukt et annet materiale i vinduene nå enn for 10 år siden, hva vet jeg. Den kalesjen jeg har nå, blir bare vasket i mildt Bio-Tex-vann, og har holdt siden 1997. En annen sak er at duken begynner å bli slitt, men tror det er dårlig kvalitet på denne, desverre. Har store problemer med å få den tett, og det eneste som er brukbart til impregnering er Acapella. Da holder det. Har måttet sy over de fleste sømmer også, men det er vel ikke mer enn en kan forvente. Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 er enig med dine råd, det må ikke en hårdhendt behandling til. og pass på å impregnere den godt etterpå [ gjerne med en silikonoljequote author=Batdilla link=board=A;num=1084731914;start=0#10 date=05/19/04 11:56:04]Skal snart vaske kalesjen på Sjømannen. Anbefaling fra kalesjemaker er å vaske den i mildt grønnsåpevann som ikke er for varmt, samt skylle grundig. Kommer til å følge dette rådet med både kalesjen på Sjømannen og den nye som han sydde til Selco'en. Det er da snakk om manuell vask i f.eks. et badekar. Ikke ville jeg utsatt kalesjen min for den i forhold tøffe behandlingen i ei vaskemaskin. Hvis ikke den som lager kalesjer vet hva som er best for den, vet ikke jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Skvulpen Svart 19.Mai.2004 Del på Facebook Svart 19.Mai.2004 er enig med dine råd, det må ikke en hårdhendt behandling til. og pass på å impregnere den godt etterpå [ gjerne med en silikonoljequote author=Batdilla link=board=A;num=1084731914;start=0#10 date=05/19/04 11:56:04]Skal snart vaske kalesjen på Sjømannen. Anbefaling fra kalesjemaker er å vaske den i mildt grønnsåpevann som ikke er for varmt, samt skylle grundig. Kommer til å følge dette rådet med både kalesjen på Sjømannen og den nye som han sydde til Selco'en. Det er da snakk om manuell vask i f.eks. et badekar. Ikke ville jeg utsatt kalesjen min for den i forhold tøffe behandlingen i ei vaskemaskin. Hvis ikke den som lager kalesjer vet hva som er best for den, vet ikke jeg... I all verden, for en rotete sitering da, Bertinius, bare suppe dette, hva er sitat, og hva skriver du? Bruk forhåndsvisning og sjekk før du legger inn! :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Mr_J@n Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Ikke ville jeg utsatt kalesjen min for den i forhold tøffe behandlingen i ei vaskemaskin. Ikke er jeg noe spes innen vaskemaskin, og må få tillegge at knappestyringa er det min bedere halvdel som står for. siterer henne: På de fleste vaskemaskiner av nyere dato, er det en knapp man kan trykke inn, da får man et program som heter bløtlegging/m skyll, den gjør ingen skade, tåler den ikke det ,skjønner jeg ikke at du tør ha den på båten :lol: Hun har jo 15års erfaring med vaskemaskinen, hun har tidligerevasket alt fra markiser,telt,fortelt,redingsvester, med godt resultat. Sitér dette innlegget Link to post
Bertinius Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 Beklager det rotete innlegget, men meningen var god . Det jeg mente å si var at man vasker kalesjen varomt, forsiktig og impregnerer grundig etterpå.. Sorry for den uklare melding I all verden, for en rotete sitering da, Bertinius, bare suppe dette, hva er sitat, og hva skriver du? Bruk forhåndsvisning og sjekk før du legger inn! :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Hamarsing Svart 20.Mai.2004 Del på Facebook Svart 20.Mai.2004 GODE VENNER! Nå har jeg fått ENORMT mange forslag til vasking av kalesje (det var en som spådde at det ville bli mange forslag), så nå har jeg mange nok å velge mellom Hjertelig takk til dere alle sammen! Hamarsing Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.