Jump to content

Innenbords diesel, erfaringer med forskjellige merker?

KaFarsken

Recommended Posts

God aften godtfolk.

Siden jeg var så godt igang, så har jeg ett lite spørsmål.

Hvilke feil er vanlige hos de forskjellige motormerkene.

Jeg tenker da ikke på normal slitasje.

Tror ikke det skjer her, men med erfaring fra en annen plass, vil jeg poengtere en ting.

Jeg er på jakt etter feil som dere har opplevd på din egen motor. Ikke en feil som oppstod hos naboen til svigermors elskers tidligere sekretær,  sin nyinnkjøpte dyre blanke turbodiesel.   :smiley:

Så hva ryker/knekker først på en Yanmar, Volvo, Steyr, Perkins, eller hva dem nå heter alle dem vakre jernklumpene.

Hvilke feil er gjenganger.

Kanskje vi kan få en  "OBS liste".  En liste over hva en stolt motor eier bør være ekstra oppmerksom på.

Dette er ett spørsmål jeg har hatt lenge. Men av en eller annen grunn  :smiley: har jeg ikke stilt det spørsmålet hos min tidligere faste båtgruppe.

Og nå har jeg omtrent dobbelt så mange innlegg på 3 mnd her, enn jeg har hatt i hele min levetid hos "naboen". Og jeg har besøkt "naboen" sine sider omtrent fra dem startet.

Go'helg

I Festina Lente II satt det en Volvo MD40 med MS3 gear fra 1984.  Jeg kjøpte båt og motor 2 år gammelt, og regner ikke med at det hadde skjedd noe som helst før jeg fikk den, men i den tiden jeg hadde båten, frem til 2001, hadde følgende skjedd.  

Zimmerring i bakkant på motoren røk 2 ganger.  

Trykkrør for diesel til sylinder 1 sprakk en gang.

Lokket til vannfilter sprakk en gang.

Kjølevannsrør fra vannfilter og videre røk tvers av en gang

Dempeplate mellom motor og gear røk en gang.

En Ladac laderegulator røk, og måtte byttes.

Pakkboks til propellaksel måtte byttes en gang.

Dette synes jeg ikke er mye over så mange år, og jeg sitter igjen med et fantastisk bra inntrykk av motoren.  Den var for det meste problemfri, og sviktet aldri når det gjaldt. Det eneste som stoppet oss fullstendig var lokket til vannfiltret til under et par hundrelapper (ha et i reserve ombord) og dempeplaten (ha en kamerat som kan slepe i nærheten)

Gearkassen var det aldri noe galt med.

Nå har jeg Perkins 6.354 HT, men den har jeg bare hatt siden august 2001, så jeg har liten erfaring.  Den opservante leser har fått med seg at en toppakning røk på tampen av denne sesongen, og er under reparasjon på varme dager, så det går smått.  Bortsett fra dette har disse motorene oppført seg eksemplarisk i den tiden jeg har hatt dem.  Ingen skulle tro de er 31 år gamle.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

:santa:

Jeg har en 1996-modell Mercruiser 5.0LX med Alpha 1 Gen. 2 drev.  Mine gjengangere:

- Tomgang på forgasser må justeres en gang per sesong

- Ditto for skiftkabelen som går inn på drevet, justering foretas på brakett montert på styrbord eksosmanifold

- Gen 2 drevet har hull for pitot innebygd i forkant av nedre girhus.  Dette har en tendens til å tette slik at speedometeret (knopm...) slutter å virke.

Det er alt jeg kan komme på.  Jeg måtte bytte begge topper for to år siden pga. malfunksjonerende termostat, men tror ikke dette er et typisk Mercruiser-problem.

Begge mine problemer kunne vært unngått med Bravo drev og innsprutning, jeg har vel Rema-versjonen fra Mercruiser.

Kåre

Med fare for å erte på meg enkelte - mine 3 siste båter har alle hatt grønn motor i kjelleren, henholdsvis MD 2002, MD17 og TAMD31. Driftstiden på disse har variert fra 400 - 1500 timer, men de har alle levd et moderat stressene liv. Jeg kan selvfølgelig sette opp en liste over "svake punkter", men velger faktisk i stedet med å konkludere med "aldri mer grønn motor". At det oppstår feil på "saltvannsrelaterte" komponenter må man regne med etter noen år på alle motorer i båt, imidlertid har det på alle de grønne motorer jeg har vært borti også oppstått feil/slitasje på komponenter som overhode ikke kan "settes i sammenheng" med "båtbruk". Og sammenlikner man med f.eks. japanske bilmotorer som tusler både 200000 og 300000 uten en eneste feil, synes det i hvertfall klart for meg at mange grønne motorserier har direkte svakheter. Og rapporter fra de siste år tyder ikke på at problemene er bedret, selv om man om også svenskene har innført deler av den teknologi som har vært benyttet i bilbransjen i 10 år. Er selvfølgelig klar over at et båtmotor "går i oppoverbakke" på et generelt høyere turtall enn en bilmotor. Videre at båtmotorer er noe mer avhengig av "kontinuerlig stell" for å ha et godt liv. Dessuten er de ikke rent få motorer som "står seg i hjel". Imidlertid synes jeg ikke at disse faktorene alene kan forklare den for meg helt tydelige gjennomgående dårlige kvalitet som gjelder for mange grønne motorserier. Derfor - min neste båtmotor er direkte "hentet ut" fra samlebåndet hos en japansk bilmotorprodusent.

Ja verden oppleves forskjellig.  

Jeg er ikke spesiellt Volvo fan, kunne ikke tenke meg en Volvo personbil foreløpig, men allt kan endre seg, man skal ikke være kategorisk.

Som man kan se over hadde jeg en grønn motor som jeg var veldig fornøyd med. Tidligere har jeg hatt en førkrigs Penta motor i min aller første båt, Så hadde jeg en Johnson 5,5 hk, to Johnson 25 hk etter hverandre,  VP MD2B,  Farryman 36 HK, BMC Commander 50 HK, Tohatsu 30 HK, Johnson 15 HK (9,9) VP MD40, Perkins 6.354.  I tillegg ser jeg stadig VP TAMD30, TAMD 40, MD 60 og 70 serie som venner og bekjente har.  Av alle disse motorene er det kun Tohatsuen jeg ser negativt på.  Den var grei en sesong, så var det slutt.  Bare problemer og tukl  hele veien. Aldri Tohatsu igjen.  

Men med de andre motorene, ingen problem, de bare gikk og gikk. Det er klart at ettersom årene renner på må man regne med litt vedlikehold, og enkelte deler må byttes ut, men det gjør jo ikke at det er dårlige motorer.

Jeg har i de siste 25 årene "kjørt" mye båt mellom  Oslo og Vestfold, mange ganger i sesongen. Volvomotorene jeg har hatt har ikke hatt restriksjoner på topp turtall, så de har fått gå på maks peising hele turen på i underkant av 50 nautiske.  Det går fort litt tid når du gjør mellom 8 og 12 knop, men aldri noe problem, ikke et feilslag.  MD 40 motoren hadde jeg i 17 år, og den protesterte aldri, sålenge den fikk kjølevann, diesel og smøreolje.  Litt vedlikehold i form av olje og filterbytte så er allt vel.

Jeg tror de langt fleste diesel båtmotorer er bra jeg, sålenge de får det de skal ha, og behandles slik intensjonen for motoren er.  Det er diskuter mye i alle fora om hvordan en båtmotor skal være, at jeg alltid har hat relativt langsomtgående motorer med lavt turtall er bare tilfeldigheter.  At det er det som er årsaken til at de har vært bra, i mine øyne, vet vi ingenting om.  Imidlertid, om jeg en dag kommer i den situasjonen at jeg skal kjøpe en, eller aller helst to nye motorer, tror jeg nok at jeg vil studere Steyr v e l d i g   nøye, og jeg har en mistanke om at de motorene har et fortrin fremfor andre på grunn av sin unike konstruksjon.  Ikke topplokk, og kan kjøres på halv fart uten kjøling, det er noe som er gunstig i båt.  Hadde jeg i sommer, når toppakningen røk, hatt en nymoderne motor med aluminiumstopp, eller i værste fall aluminiumsmotor, kunne jeg ikke kjørt den hjem uten at toppen/motoren hadde blitt helt ødelagt (slitespor av eksosgassen mellom sylinderene).  Hadde jeg den gangen lokket til vannfilteret røk hadde jeg ikke trengt slep, men kunne kjørt hjem på halv fart.  Nå var det ikke så farlig den gangen, for det var maksvær, og vi drev 3 meter i løpet av de tre kvarterene det tok før vi fikk hjelp av redningsskøyta, men hadde det skjedd på Gule Humpen med pålandsvind hadde det vært lit morsomt.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Har egentlig ikke noe særlig peiling på motorer, og det kommer vel antagelig av at jeg aldri har hatt problemer med egne motorer.

Den første motoren var en perkins 4.108, og den jeg har idag er en MD2030. Begge med ferskvann kjøling.

Nå er jo dette relativt små og enkle motorer, men begge har oppført seg uproblematisk så langt. Får håpe denne trenden forstetter.

For mange år siden hadde vi fått låne en stor motorbåt i Kolding, Danmark for ferietur. Det var en flott båt, men da jeg fikk se motoren var det som en indre stemme fortalte meg at vi ikke kom til å bli venner.

Det ble vi heller ikke. Allerede den andre dagen fikk vi problemer, og hele ferien gikk stort sett med til å skru, skru og atter skru. I mange dager lå vi værfast på en eller annen øy med hodet ned i motoren hele dagen.

Om kveldene vandret jeg hvileløst omkring på denne forblåste øya fast bestemt på at dette skulle være siste gangen jeg satte min fot i en båt, men slik gikk det altså ikke. :cheers:

Glemte en ting.. Rart med fredag kveld, og noe godt og kose seg med.

Mine erfaringer med motorer.  

Først litt av min bakgrunn.

Mitt motor liv begynte sent på 60/tidlig på 70 tallet til min fars store fortvilelse. Hadde en liten Ranaplast 8-10 fots pram, med en 5? hk Archimedes Penta.  Som gutt, så måtte jeg jo se hvordan vidundret fungerte. Så den ble plukket, og sammensatt, med en del "reservedeler" til overs.. Etter litt kjeft og trusler om hus arrest og slikt, så fikk jeg den sammen. Denne gangen uten deler til overs, men motoren ble aldri helt den samme.. Det var mitt første overhalingsprosjekt..  Men lærerikt var det.

Mine neste prosjekter ble moped alderen. De fleste vet jo hvordan det var.  Trimming (bla fjerne innmaten i eksospotta), justere, slipe, osv. På testturen, var det og "krøke" seg godt ned bak styret, for og minske luftmotstanden, og holde utkikk etter politiet.

Så fikk jeg min utdannelse, hvor vi støpte nye veivlager, hadde stempelsjau, og skrudde og stelte på Normo, Wichman, og andre flotte gamle motorer. Og leste masse teori om innsug, kompresjon, utblåsing, stempelringer, gløding, osv.. Dvs jeg utdannet meg til Maskinist.  Og benyttet utdannelsen min i ca 6 hele og lange måneder..  Da var jeg lut lei av alt som hette motorer, og gikk på land med 8-16 jobb i blikket. På land begynte og skru på biler.. Måtte jo det, skulle jeg få dem til og gå. Hadde ikke råd til og kjøpe noe som virket.

Min(e) erfaring med båtmotormerker.

Jeg har egentlig liten erfaring så mange merker.  Først og fremst, så husker jeg aldri hva motorene heter. Husker bare fabrikatmerket.

Jeg har kun hatt (og har) Bedford 4 syl, på ca 60- 70 hk.  Tror det står 68 i boka. Og eneste feilen jeg har hatt, er tæring i varmeveksleren.  Den forrige eieren av motoren, hadde heller ikke hatt noen alvorlige feil.  

Jeg  hadde litt vedlikehold i lag med min far ombord i båten hans. Han var fisker, og hadde en Volvo 270 hk ombord.  Var vel egentlig 210 hk, påskrudd noe turbo greier. Og motoren var jo ny, så det ble kun vanlig vedlikehold. Dette var på tidlig 70 tall.

Ellers, så har jeg skrudd på endel motorer, men har kun vært mindre reperasjoner.  

Forøvrig, så er jeg overbevist om at motorer med litt gods i, holder lengst. Og har vondt for og tro at en motor med 4000 ++ i turtall, holder lenger, enn en som holder seg under 2000.  Vel og merke, hvis dem blir stelt og kjælt med.  Så når sjefen snakker med potteplantene, så får vi godprate og klappe motoren.

Så det var det. Er forøvrig på jakt etter en "ny" motor, og hadde lyst til og få en oversikt over kjente svakheter på forskjellige motormerker.

Ha en fortsatt perfekt helg.

terron: Mine 3 siste båter har alle hatt grønn motor i kjelleren, henholdsvis MD 2002, MD17 og TAMD31. Driftstiden på disse har variert fra 400 - 1500 timer, men de har alle levd et moderat stressene liv. Jeg kan selvfølgelig sette opp en liste over "svake punkter", men velger faktisk i stedet med å konkludere med "aldri mer grønn motor".

Hei, har selv en VP MD 2002 jeg. Er der noe jeg bør være spesiellt oppmerksom på, på den, eller?

Trodde forøvrig den skulle være god jeg, men har bare begrenset erfaring selv, da jeg monterte den inn nå i sommer.

VP 2001, 2002, 2003, er jo forgjengerne til VP 2010, 2020 og 2030 og trodde de var nokså kurante jeg?

Har merket meg at den er treg å starte eneste. Mener å ha lest en eller annen plass at Practical Boatowner hadde hatt denne motoren for seg, og et triks for å få start på den var å gi 3/4 gass, og samtidig dra ut stopphendelen. For så å prøve igjen. Husker ikke helt hvorfor men?

Noen som har noe å bidra med her?

Hei, har selv en VP MD 2002 jeg. Er der noe jeg bør være spesiellt oppmerksom på, på den, eller?

Trodde forøvrig den skulle være god jeg, men har bare begrenset erfaring selv, da jeg monterte den inn nå i sommer.

Slapp av, du har helt sikkert en god motor.  Det er klart det er en grunn for at VP har solgt så mange motorer de har.  Videre ser du jo her at de langt fleste er fornøyd med den grønne de har i kjelleren.  Vent å se, og gjør deg opp din egen mening. :seeya:

Det er med motorer som det er med biler. Noen av dem er laget på en mandag, og det er dem du hører om.  Siden det er litt mere problematisk å få problemer med motoren i en båt enn i en bil, legges det straks mere merke til, og da roper man gjerne litt høyere.

Mercedes er jo rimelig godt kjent som en meget god bil.  Jeg har selv en 1986 E-modell, 260 som har gått 258000 km.  Kjempebil, oppleves som en ny bil å kjøre, og snakker jeg om å bytte den ut blir admiralen (det er hun som bruker den) mannevond og svart i øynene.  Tidligere mente jeg MB var oppskrytt, og at det bare var gale mennesker som betalte så mye ekstra for stjernen, men ett godt kjøp og en pågående kamerat gjorde at jeg kjøpte bilen i 1996.  Da hadde den gått 144000 km, og burde etter mitt skjønn vært utslitt, men den så meget bra ut.  At avgiftene til staten ble endret etter noen måneder slik at bilen plutselig droppet 50.000 kroner over natten, tok jeg ikke så tungt, for jeg hadde fått en så fantastisk bil.  Har aldri hatt en så god driftsikker bil, og jeg har hatt mange.  

Så, for et halvår siden kjøpte en kamerat en to år gammel MB på grunn av mine lovprisninger.  Han hadde tidligere en Hundai Sonata, så det burde jo bli litt av en overgang, men nei.  Han har aldri i sitt liv hatt så mye  

problemer med en bil.  Den stopper, uler og piper, hopper og spretter ifm automatgearet.  :cheers: MB verkstedet forstår ingenting.

Moralen er, man skal være forsiktig med å være kategorisk, verden er ikke svart eller hvit, den har med seg allverdens nyanser ellers også.  Det man imidlertid skal passe på, er å ha litt flaks. :wink::lol: :lol:

Har inntrykk av at Volvo-Penta har hatt enkelte problemmodeller som har ødelagt ryktet deres.

Dette gjelder disse KAD motorene hvor da har presset ut alt for mange papir hester. Det eneste du oppnår med disse hestene er at du må betale hk avgift for dem....

Folk har blitt fristet av lette motorer med lite volum og disse har det blitt problemer med.

En annen motor Volvo har hatt mye trøbbel med en en eldre, tung sak fra 70 tallet. Husker ikke modellen men mener at de tok ut veldig mange RPM og instalerte denne i halvplanere rundt 25 fot og mente den skulle gå jevnt på over 3000 rpm. Resultatet var masse feil og sprukne topper. Min morfar har en slik motor i sin snekke og denne har alltid ruslet og gått på 2000 rpm. Motoren er som ny, ingen problemer av noe slag. Så det er ikke nødvendigvis selve motoren det er noe galt med men gal motor til galt bruk.

Personlig er jeg litt skeptisk til Volvo og ville nok i det lengste valgt noe annet om jeg skulle instalert ny motor selv, men det blir helt feil å si at alt grønnt er dårlig!

Baat-Guru: En annen motor Volvo har hatt mye trøbbel med en en eldre, tung sak fra 70 tallet.

Antar at det er MD32 (6syl) du tenker på.

Denne, og den 4syl utgaven (MD21), var et forsøk fra Volvo på å tilby diesel i planende båter.

Istedet for turbo-teknologi kjørte de opp turtallet (4500) noe disse motorene abs. ikke tåler. Spes. den 6-syl. utgaven har hatt masse problemer med toppen.

Holder man seg under 3600rmp er de svært driftsikre.

Det som er rart er at ikke Volvo tok til fornuft og reduserte turtall og ytelse når driftsproblemene kom for dagen.

Sannsynligvis et juridisk spørsmål. Det ville jo kunne blitt kostbart for dem. Bedre da å overlate problemene til kundene... :cool:

Av påhengere har jeg aldri hatt problemer,de har alle vært Yamaha.Så tok vi steget over til day cruiser med innenbords Volvo.Herregud,for noe dritt det var!Mere trøbbel enn hygge.I etterpå klokskapens navn så var vel hele installasjonen og mariniseringa gjort av Innmari Særriøs & Sønner AS.Byttet hele driten til BMW og solgte fortere enn lynet.

Så tok vi steget opp til Smuggler 28,med to svære svin av noen bensinmotorer.Nydelig båt,men en dag så var all fornuft i pensjon og det ble grunnstøting hvor ene drevet ble revet av og det andre hang og slang.Etter

det var det helt slutt på fred og ro i kjeller avdelingen.Båten ble nærmest gitt bort til slutt.

Gikk over til helt ny båt med Hjalmar 77 TD og Intercooler.Grei nok aldri problemer av noe slag.Vri på nøkkelen om våren og alt funket.Dette er en 86 modell,og nye eieren har hatt en del trøbbel med varmeveksleren etter hva jeg hører.

Nå har vi en 86 model Volvo Penta TMD 30 som har hatt masse problemer med kjølevannssystemet.Da denne ble kjøpt så var jeg gipset fra stortåa til lysken i 6 måneder så kjærringa satte meg i båten og hjalp meg i land i helgene.Skruing ble ikke gjort før året etter,og da dro vi ut kjølere.Oljekjøleren var potte tett,den drillet vi opp røra på med en slags fjæraktig sak.1 hele pøs med dritt ble det ut av det.

Eksosabendet er byttet.Det gamle kunne vært brukt et år eller to til tenker jeg.

Akkurat nå er varmeveksleren til reparasjon igjen.Hadde stigning av kjølevann på fersakvannssiden.

Dette kan muligens settes på konto for dårlig/manglende vedlikehold av forrige eiere,eller på konto for uflaks?

Ellers har det vært full kortslutning og brann i koblingsboks i forkant av motoren 2 ganger.Årsak var

dårlig jording av både motor og dashboard instrumenter.

Lekkasje i et kjølevanns bend i forkant av motoren.Sveisejobb.

Ellers så har Semi`n tuslet og gått greit nok.Den er enkel å skru på og det som har gått galt påstår jeg skyldes manglende vedlikehold og ettersyn over flere år.

Håper nå at kjølevanns problemet blir løst og at temperaturer faller til det nivået andre har.

Andre påstår at de har 80-82 grader ved 3500 rpm,her ligger Semi`n min på 85-88 grader ved allered 3200 rpm.

Går og teller på knappene angående motor bytte om et par år men jeg  syntes det er for ille å røske ut noe som virker.Og det blir Volvo igjen,antakelig en 124 hk 31 motor.

Hadde først en Perkins på 49HK. Opplevde at en skrue på dieselpumpa løsnet under gange. I forbindelse med tillegging til marinaen i Tønsberg, ble resultatet at motoren stoppet da den ble satt i revers. 3-4 knop rett i brygga og lettmatrosen rett over bord. Bra underholdningsverdi for de som stod på land. Ikke så mye for hun som forsvant inn på brygga og forstuet diverse kroppsdeler. Min læring var, aldri mer høy hastighet inn mot brygge/land.

Neste båt, Mercedes 352; 5.7liter og 130HK. Rå motor!! Mercedes har brukt samme blokka fram til disse dager fra slutten på 50-tallet, ny topp brukt fra 80-tallet for å tilfredsstille nye utlslippskrav. Min hadde stått i en buss fra 62, før den havnet marinisert i båten i 86. I 1997 var oljeforbruket (ikke lekasje) oppe i ikke mindre en 8%.  :cool: Dro på ferie med 25 liter ekstra olje, men slapp opp på veien tilbake fra Gøteborg. Full overhaling ble gjort. Etterpå var motoren helt topp. Startet som et skudd i alle temperaturer, ikke gløding, kun kompresjon. Svært enkel å lufte. Eneste ulempe er at dyser sitter under toppdeksel. Dermed kan man få diesellekkasje uten at man ser det (oljenivået vil dog stige). Motoren anbefales, om alle andre er like gode.

Siste båt (anskaffet for 2 år siden) har en Perkins på 185HK (T6.354.4M). Som forrige Perkins, klønete å lufte, det blir dieselsøl overalt. I tillegg er sjøvannspumpa plassert slik at jeg i min båt må bruke speil for å se hva jeg driver på med. Som sikkert flere har oppdaget, messingskruer på lokket på denne har en tendens til å knekke. Dermed måtte hele pumpa ut (kammen trengte også å bli skiftet). Unner ikke andre den jobben, som tok 5 dager ut/inn !!! Samt vondt i hele kroppen etter umulige c-momenter.

Perkinsen ble i år underlagt kyndig sjekk. Dysetest (flere var dårlige) og generell justering. Resultatet ble en vesentlig reduksjon av støyen, men som alle Perkinser bråker den mye. 20% mindre drivstoff-forbruk. Min motor har turbo/intercooler. Har bygget om luftinntaket, slik at motoren får kjølig luft direkte fra et tilstøtende "kjellerrom". Det likte den godt, effekten økte og temperaturen ble lavere. Da oppleget var opprinnelig at det var motoren som skulle bruk opp den varme lufta i maskinrommet, ble jeg selvfølgelig nødt til å installere skikkelige utsugsvifter.

Og til slutt, et "par" ord om gearkasser. Begge Perkinser har hatt Hürth kasser. Mekaniske saker, som har en "hendel" som er veldig nøye på at "gearwire" er nøyaktig innstilt. Sliter med dette i nåværende båt som har to styreposisjoner. Hadde PRM på Mercedesen. Meget bra kasse.

Tips 1; Begge kasser har veldig godt av å bli fyllt opp med olje før vinteren. Dermed hindres rust innvendig. Tapp av oljen på våren og erstatt med ny.  

Tips 2; Sjekk innfestinger (ofte bare en liten tander bolt/skrue) mellom "gearwire" og hendelen på selve kassa. Opplevde at denne røyk ved tillegging til land en gang. I det tilfellet ble reversen hengende inne. Før jeg fikk summet meg, var jeg nesten på land på andre siden av bukta (sikt på den billigste  :lol:). Fikk imidlertid sluppet ut ankeret i tide og avverget "katastrofen". 20 minutter før hadde jeg vært innom en meget trang og overfylt gjestehavn. Tenker det skulle blitt kaos om ulykken hadde skjedd der.

Ingar; Er det noen premie for slike korte innlegg  :wink:

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Basismotor for tmd/tamd30/31/40/41 er perkins den samme motoren blir etter hvert til den som nå heter 300

Marna laget 1 ; 2; og 3syl motorer for vp.(12 til 36 hk)

indenor var basismotor for de utskjelte md 21 og md32

At så mange har noe å utsette på grønne motorer tror jeg har sammenheng med prosentandelen de har i den norske lystbåtflåten. Uten at jeg kan dokumentere dette vil jeg ut fra annonser annslå volvo's andel til å være en plass mellom 50 og 75%  

Har erfaring med to ’grønne’ motormerker. Den første, Volvo Penta ?? (husker ikke) var en 3 sylindret sak på 36 hk, saltvannskjølt. Den gikk alltid, startet hver gang den hadde nok startstrøm (noen ganger tømte lys og stereo det ene batteriet vi hadde), men ved lite strøm lot den seg sveive i gang! Denne motoren sto i faderens Viksund 27 fra 1973. Gearkassa (Volvos MS?) røyk ved feriestart sommeren ’98. Bakket ut fra båtplassen ferdig pakket for 3 ukers tur-

knas, romle, romle, pang, der sto den dønn fast. Resultat; båten inn til verksted, vi pakket telt og det mest nødvendigste og ble med de to vennebåtene vi skulle ut sammen med .  Verkstedet fikk inn en brukt kasse, så siste uke kom vi på egen kjøl.

Eneste kluss med denne Volvoen var at kjølekanalene grodde igjen, så de siste sesongene måtte jeg holde øye med kjøletempen.

For øvrig er jeg i gang med min 3 Volvo på bilsiden.

Min andre 'grønne' motor er en Ford Sabre Bilde(nei ikke Sabb).  Sabre samarbeider nå med/er kjøpt opp av Perkins http://www.perkins-sabre.com/. Motoren har 6 sylindre, 120 hk, 6,2 liter, 570 kg, max2600 rpm. Noen sier denne går 20.000 timer mellom hver hovedservice? –min er nå gått ca. 2800. Greier jeg å slite den ut???

Gammel, robust sak fra 1976, går som ei klokke og ser ut som noe tatt ut fra en gammel amerikaner (bil). Her er det kromma topplokk, kromma kobberrør på saltvannsdelen, syrefast varmeveksler og eksosmanifold osv.

Har aldri sett maken.

Og ikke ryker den noe særlig heller, slik mange Ford motorer gjør.

Jeg er fornøyd met motoren min, jeg.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Til WILL

"Basismotor for tmd/tamd30/31/40/41 er Perkins" ? Stemmer dette? Mener bestemt at 30/40 serien til VP ble utviklet fra grunnen av som ett samarbeidsprosjekt mellom Kjøretøy og Båtmotoravdelingen til Volvo. Altså som et rent Volvoprosjekt.

Mulig jeg tar feil. Hvor har du disse opplysningene fra?

Mvh

rem

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Til Will

Tok kontakt med Økonomideler for å sjekke påstanden om kopling mellom Volvo Penta 30/40 serie og Perkins. Hverken delelageret eller båtspesialisten hos Økonomideler kunne bekrefte noen slik samenheng.

Jeg spør nok en gang, hvor har du dette fra?

rem

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...