Jump to content

Innenbords diesel, erfaringer med forskjellige merker?


KaFarsken

Recommended Posts

Holder på med å sette inn en Mercruiser Cummins motor på 4,2 L - 320 Hk. Er det noen som har kjenskap til denne her og event. svakheter. Kjøpte ny motorpakke med digital trottle and shift. Har hørt om tidsforsinkelse i DTS systemet, stemmer det? Er ellers lite imponert over veiledninger som følger med motoren. Tydelig at de ikke ønsker at folk skal bytte motor selv.

 

Takker for svar. Ha en fiiiin sesong.

Link to post

Til KaFarsken, det som er feil er at en del motorer er de er kjørt alt for hardt, EKS: Volvo oppererer med 200 omdr under fullt. Ettter min mening er det alt for mye. Ta eks en 40 motor, som er 85 hk opprinnelig, i dag er det tatt ut 230 hk 3800 omdr. av samme blokka, det er galematias.

Derfor er det veldig mange motorer som må overhales etter få timer eks under 1000 timer gått. :nonod:

I industrimotorer, eks en gravermaskin, der er det mange som har samme motor, men de rusler rundt med 1800 omdr. på max, kanskje tatt ut 100 hk.

Jeg vet at motorer som skal gå i mange år, ikke kan kjøres for hardt, se på yrkesbåter, stømagregater i en snurper går med 1500 omdr dag og natt i 10-15 år uten overhaling :sailing:

Derfor er jeg stor fann av Ford eller Perkins, de har 2600 omdr på fullt, jeg vet at de har 2000-2200 på marsfart,

Undertegnende har en Ford på 155 hk, med fast aksel, marser på 2000-2100, aldri over, bare en skjelden gang i noen sekunder.

Den er 23 år, gått 1900 timer, det er ikke rørt en skru, bare vanlig service. :yesnod:

Hilsen Jon :wink:

Redigert av jonn (see edit history)
Link to post

Jeg har en Indmar Ford 351(5.7l V8), ferskvannskjølt (samme motoren som går/gikk i utallige amerikanske biler), den har 1600 timer med vannski/wakeboard kjøring bak seg, går som en klokke. Motoren kjøres sjelden over 3500 rpm, har ikke blitt overhalt, kun skiftet forgasser, starter og risere. Er vel ikke mange nordiske båter som går med denne motoren, men jeg synes det er en veldig sterk og driftsikker motor, måtte bare si det;-)

Link to post

Mine erfaringer:

 

VP MD5: Gikk som en klokke, men var svært tungstartet

 

VP 41: Måtte overhales, men timeantall usikkert, det er noe eget med rekke sekser:)

 

Yamaha 370ME: Nydelig motor, aldri problem, lettstartet, utrolig stillegående, nydelig motor...

 

Yanmar 222 hk: 4LHA, sprukket dieselrør, mye sot ved enkelte turtall, ustabile oljetrykksmåler, hard gange, ikke så happy med den motoren

 

Yanmar YM30: Støpefeil i bunnpanne, ellers en kjempefin motor, litt hardere gange enn D1 motoren til VP... Min første "røykfrie" motor og det er fint, har aldri vært så glad i eksoslukta som kommer av blårøyken fra en dieselmotor...

 

Ingen av motoren hadde særlig lang gangtid, men de to første hadde fått noen år på nakken

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Jeg har en Indmar Ford 351(5.7l V8), ferskvannskjølt (samme motoren som går/gikk i utallige amerikanske biler), den har 1600 timer med vannski/wakeboard kjøring bak seg, går som en klokke. Motoren kjøres sjelden over 3500 rpm, har ikke blitt overhalt, kun skiftet forgasser, starter og risere. Er vel ikke mange nordiske båter som går med denne motoren, men jeg synes det er en veldig sterk og driftsikker motor, måtte bare si det;-)

 

Hei

 

Hadde også en slik Ford 351... Kjempefornøyd med motoren!

Gikk som ei klokke å sprek som f...

Brukte bittelitt olje, men det var ikke mengder. Kanskje 3-4 liter på en sesong.

Satt en en vannski/wakeboard båt, correct craft!

Link to post
Holder på med å sette inn en Mercruiser Cummins motor på 4,2 L - 320 Hk. Er det noen som har kjenskap til denne her og event. svakheter. Kjøpte ny motorpakke med digital trottle and shift. Har hørt om tidsforsinkelse i DTS systemet, stemmer det? Er ellers lite imponert over veiledninger som følger med motoren. Tydelig at de ikke ønsker at folk skal bytte motor selv.

 

Takker for svar. Ha en fiiiin sesong.

 

 

 

har nettopp innstallert 350 hk utgaven selv .. og jeg har NUll erfaring med motorer og det som hørte med ..

 

Noe spesiellt du lurer på ang monteringen?

 

 

 

Kan ellers nevne at jeg tidligere hadde 41 motor , og den var det aldri problemer med .. olje ,filter , en skvett maling osv så var det bra.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...