nilsht Startet 5.Juni.2008 Del på Facebook Startet 5.Juni.2008 Hei, Jeg er på jakt etter en dybdemåler som kan kobles til PC (USB?) og gir NMEA 0183 output. Trenger ikke noe eget display. Noen forslag? Sitér dette innlegget Link to post
nilsht Svart 6.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Finnes ikke noe sånt noe, eller havnet innlegget bare veeeldig fort ute av syne Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Du tenker vel på ekkolodd når du sier dybdemåler. Nå er det mange ekkolodd som har NMEA utgang. Det finnes også kartprogram som kan vise disse dataene, som for eks TIKI. Sitér dette innlegget Link to post
nilsht Svart 6.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Jeg hadde egentlig håpet på en billig "blackbox" uten noen skjerm av noe slag, bare å plugge NMEA output rett inn i PC'en. Men det kan se ut som om jeg må gå veien om et helt ekkolodd.. Sitér dette innlegget Link to post
nilsht Svart 6.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Så la meg omformulere spørsmålet Noen som vet om billig ekkolodd med NMEA utgang ? Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Cruzpro Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Vær obs på at oppdateringsfrekvensen varierer. Dykkerklubben skulle lage 3D kart, men loddet oppdaterte alt for sent til at man fikk skikkelig oppløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Her har du et med MNEA utgang, et ganske rimelig ekkolodd. Humminbird Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Navman har nmea utgang på mange av sine ekkolodd. Kjøpte en helt simpel navman rund dybdemåler for 30 dollar på ebay uten giver som funker som reserveekkolodd hos meg. Den har faktisk nmea. Ellers mener jeg airmar har en sensor som sender nmea direkte men at den koster mer enn et billig ekkolodd siden vi da snakker om en mer proff giver. Forutsetter her at du ikke skal lete etter fisk men kun få deg dybdedata på en enkel måte. Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Ellers mener jeg airmar har en sensor som sender nmea direkte......Dersom noen finner referanse til denne airmar giveren ønsker jeg referanse. Kunne tenke meg å koble en slik til instrument som viser nmea-verdier ('repeater'). Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Snakket nettopp med Seatronic i Moss. De har en Airmar P-79, innvendig justerbar giver med 235 Hz som sender NMEA signal til eksempelvis kartplotter, repeater eller annen skjerm som viser NMEA signaler. Pris visstnok omkring 2.500. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 http://www.airmartechnology.com/airmar2005...ts/OpenData.asp Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Dykkerklubben skulle lage 3D kart, Har laget noen slike. Helst med EA 500 eller Odom Hydrotrac, men også med (litt suksess), en LS-6100. Hva brukte dere? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Sjekk denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Snakket nettopp med Seatronic i Moss. De har en Airmar P-79, innvendig justerbar giver med 235 Hz som sender NMEA signal til eksempelvis kartplotter, repeater eller annen skjerm som viser NMEA signaler. Pris visstnok omkring 2.500. Alternativt kan den kjøpes her til halve prisen http://cgi.ebay.com/New-AIRMAR-P79-Removab...Q2em118Q2el1247 Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 OK. Jeg kikket på Maxsea til slikt bruk, men droppet det av forskjellige grunner. Hovedårsakene var at jeg ikke kunne lese data ut igjen for redigering og annet bruk, samt at jeg ikke fant ut av hvordan den håndterte datum og reduksjon. LS-6100 er mer enn kjapp nok til slikt bruk, for det viser seg i praksis at dersom man skriver hver eneste målte dybde til disk, så blir datamengden diger for å si det mildt. Jeg sampler typisk hvert 10. sekund, reduserer for tidevann og korrigerer for dybde og skriver til disk som en streng som inneholder siste mottatte posisjon før dybden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.