Jump to content

Dybdemåler/sensor til PC?

nilsht

Recommended Posts

Navman har nmea utgang på mange av sine ekkolodd. Kjøpte en helt simpel navman rund dybdemåler for 30 dollar på ebay uten giver som funker som reserveekkolodd hos meg. Den har faktisk nmea.

Ellers mener jeg airmar har en sensor som sender nmea direkte men at den koster mer enn et billig ekkolodd siden vi da snakker om en mer proff giver.

Forutsetter her at du ikke skal lete etter fisk men kun få deg dybdedata på en enkel måte.

OK. Jeg kikket på Maxsea til slikt bruk, men droppet det av forskjellige grunner.

Hovedårsakene var at jeg ikke kunne lese data ut igjen for redigering og annet bruk, samt at jeg ikke fant ut av hvordan den håndterte datum og reduksjon.

LS-6100 er mer enn kjapp nok til slikt bruk, for det viser seg i praksis at dersom man skriver hver eneste målte dybde til disk, så blir datamengden diger for å si det mildt. Jeg sampler typisk hvert 10. sekund, reduserer for tidevann og korrigerer for dybde og skriver til disk som en streng som inneholder siste mottatte posisjon før dybden.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...