krimel Startet 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2008 Hei Har kjøpt en brukt b20 som jeg ikke får start på. Har laget nytt ledningsnett og koblet til tenning etter koblingsskjema. Ventiler og stifter i fordeler justert og OK i følge servicemann på Sjøsenteret i Oslo. Kinner og kinner uten at motoren tenner. Har tatt av to tennlugger og holdt mot godset på motoren, det ginster svakt. Kan jeg da konkludere med at jeg har koblet tenning og coil riktig? Tok av forgasser og renset i går, mye grums sammen med bensin flotørhus men ren nå. Bensintilførsel til forgasser er ok. Satte forgasser på igjen, fortsatt tenner motoren ikke. Har forsøkt med startgass uten videre hell. Denne tente/smalt kun på ett av ti forsøk. Sprayet videre direkte i forgasser uten luftfilter, videre rett ned i sylinder for jeg satte på plugg. Ingen reaksjon. Har ikke byttet plugger. Noen som har tips? Kristian Melgård Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 Det kan høres ut til at tenningsrekkefølgen kan være helt feil. Sjekk at dette stemmer først og fremst. Siden du har svak gnist så kan det sikkert være lurt å skifte plugger også, de koster uansett ikke all verden... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Draco24styling Svart 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Juni.2008 defekt coil eller kondensator Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
krimel Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Hvordan forsikrer jeg meg om at coil fungerer? Kan jeg gjøre det med voltmeter? Hvor sitter kondensatoren? Sitér dette innlegget Link to post
krimel Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Jeg har forresten ikke koblet til en "series resistor" mellom coil og tenning da jeg mangler en slik. Er denne vital for motorens funksjon, og er det i såfall noen som har tips på hvor jeg får skaffet en slik? Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 enkleste måten å sjekke koil på synes jeg er å ta av - ledningen på coilen og thutshe en ledning med jord inn på - på coilen. med tenning på. og coilkabelen legges 0,5 cm fra toppen \gods. da skal gnisten være tydelig og sterk hvis coilen er i orden. kan og ohme coilen. series resistor ? er det formotstand? isåfall må du ha på den, hvis coilen er beregnet for en slik. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Larspo Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Kondensatoren sitter på fordelerhuset og har ledning inn til stiften. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Gnist på tennpluggen er ikke noe bevis på at du har koblet pluggledninger eller fordeleren riktig. Det er lett å montere fordeleren slik at en får 180 grader feil tenning. Når gradskiven på remskiven viser tennstilling skal sylinder nr 1 (den nærmest svinghjulet) være i tennstilling. Det sjekker en ved at vippearmene på syllinder nr. 4 beveger seg når en beveger veivakselen. Det observeres lett gjennom oljepåfyllinslokket. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
krimel Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Lurer på om rekkefølgen på ledningene fra fordelerlokket er helt vanvittig. Leser meg til at tenningsrekkefølgen på b20 er 1-3-4-2, og ser inni lokket hvor 1 er, det er også et lite merke i selve fordeleren som stemmer overens med 1 merket i lokket. Pilen på fordeleren peker mot klokken, ledningene til pluggene skal vel da stå i rekkefølge 1-3-4-2, mot klokken, og ikke 1-2-3-4 som de gjør nå? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Høres ut til at ledningene er koplet feil ja! Men kjør den litt på starteren først, for å sjekke at den faktisk går mot klokka! 1-2-3-4 blir uansett helt feil!! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Draco17 Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Hvis ikke jeg husker feil (det gjør jeg ofte ;-)), skal rekkefølgen være med klokken når du har svinghjulet nærmest deg. Dvs sylinder 1 først på fordeler, så sylinder 3 på nr 2, sylinder 4 på nr 3 og sylinder to på nr 4. Den pila tror jeg angir hvilken vei du skrur fordeleren for å stille inn tenningsgraden. Jeg har fasiten ett eller annet sted hjemme, samt tenningslampe, så om du bor i Oslo/Akershus kan jeg sikkert hjelpe deg. Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Når jeg selv hadde en B23 for en stund siden, mente jeg at rotoren svingte mot klokka, men dette ser du raskt om du tar av fordelerlokket og kimer maskinen litt. Det er da selvfølgelig viktig at rekkefølgen blir 1-3-4-2 MOT klokken med start på 1 ved merket (bruker å være et merke i fordelerhuset på tetteflensen mot fordelerlokket. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Kunn en smell med 10 forsøk med stargass tyder på feikobling av koilens ene utak til jord , eller manglende/kaput kondensator da stiftene var kontrolert. Litt rart att kondesatoren går i stykker ved motorbytte , det kan det heller hvere fordeleren som har fått seg ett slag slik att den er kommet helt ut av sin stilling. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 (redigert) Lurer på om rekkefølgen på ledningene fra fordelerlokket er helt vanvittig. Leser meg til at tenningsrekkefølgen på b20 er 1-3-4-2, og ser inni lokket hvor 1 er, det er også et lite merke i selve fordeleren som stemmer overens med 1 merket i lokket. Pilen på fordeleren peker mot klokken, ledningene til pluggene skal vel da stå i rekkefølge 1-3-4-2, mot klokken, og ikke 1-2-3-4 som de gjør nå? På B18 og B20 roterer fordelerrotoren MOT utviseren. Tenningsrekkefølgen er ganske riktig 1-3-4 -2. Husk også at sylinder 1 MÅ stå i tennstilling når den får gnist. Dvs. at sylinder 4 veksler fra utblåsing til innsug. Det ser en når vippearmene på nr 4 beveger seg. Dette er viktig. Det er lett å bli lurt her. Har gått i baret selv et par ganger. Smell med startgass er typisk når ledningene/fordeleren er feilkoblet. Altså: - du dreier på veivakselen mens du kikker på vetilarmene til nr 4 gjennom oljepåfyllingslokket. Når de beveger seg begge to er du nær riktig posisjon. Da er sylinder 1 i tennstilling. - Veivakselen parkeres da ved omtrent riktig fortenning som du leser av på gradskiven på reimskiva på veivakselen. (Ca 10 grader fortenning?) (Husk at gradskiven viser riktig også når sylinder 1 er ferdig med utblåsing og skal begynne på innsug. Det er her det er lett å ta feil i farten.) - Nå bør fordelerrotoren peke i retning sylinder nr 1. Eventuellt trekker du fordeleren ut og monterer den slik at rotorarmen peker riktig - Vri fordelerhuset forsiktig frem og tilbake slik at tennstiften akkurat bryter strømmen (åpner) når du vrir med urviseren. Bruk prøvelampe. - Monter fordeleren og pluggledningene i riktig rekkefølge - Start motoren! Redigert 10.Juni.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
krimel Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Takk for en meget forståelig oppskrift. To utfyllende spørsmål til her: I koblingsskjema er minus fra coil oppført mot 1 på turteller. Jeg mangler turtelleren. Turtelleren i koblingsskjema har i tillegg til 1 en + og en - pol. - går til D- på dynamo og + til 54 på tenningslås. Siden jeg ikke har turteller har jeg ikke koblet til - på coil. Dette da jeg har konkludert med at denne kun har som funkjson å gi omdreininger til turteller. Er jeg på jordet? Når du sier 10 grader fortenning. Reimskiva har rustet slik at jeg ikke finner merkene i den. Har jeg da noen sjanse? Har ringt rundt til forskjellige verksteder men ikke lykktes med å få tak i folk som har mulighet til å hjelpe meg. Noen på dette forumet som har mulighet til å hjelpe meg ute på Killingen på Bygdøy? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Du er nok litt på jordet ja! Coilen skal ha minus fra fordeler, dvs at stiftene skal bryte minusen og derved skape gnisten! Har du ikke forbindelse her, får du ikke gnist i det hele tatt! Reimskive: Enkelt! Puss av kanten på reimskiva til merkene dukker opp igjen! Fort gjort! Redigert 11.Juni.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
krimel Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Coilen er koblet til minus fra fordeler gjennom stiften. Denne er onntakt. Ledning som ikke er koblet til er nr to fra minus på coil som går frem til turtelleren. Er denne vesentlig? Som du forstår er jeg ikke motorkyndig utover det å følge oppskrift. Har konkludert med at så lenge det gnister i pluggene når jeg tar disse av og holder mot godset i motoren, er coil, fordeler og kondensator inntakt og riktig koblet. Stift og kondensator er forøvrig byttet til nye nå uten videre resultat. Med choke smeller det av og til i forgasseren, men det virker som motoren låser seg et øyeblikk og ønsker seg bakover i det dette skjer. Trenger som alle sikkert forstår en mann til å se på dette med egne hender/øyne. Noen som har tips? Båten ligger på Killingen på Bygdøy. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 er vel riktig koblet det. hvordan er stiftåpningen? stilles heller noe stor enn for liten hvis den smeller i forgasser. gjøres riktigst med en kamvinkelmåler . men det er tull sålenge du ikke får start på skiten.. har ikke lest mye men har du stroboskoplampe`? for å se om tenningen er innenfor det som skal til for å få motor til å gå? Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NilsPils Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Dersom du ikke finner merkene på reimskiva kan du sjekke mot ventilarmene på sylinder nr 4. Du er i nøytral posisjon akkurat når disse skifter, dvs. at den ene slutter å bevege seg mens den andre begynner. Så dreier du veivakselen litt mot urviseren (ca 10 grader for å få fortennning). Dette blir ikke nøyaktig, men skulle greie seg for å få startet. Når motoren går kan du finjustere ved å dreie på fordeleren til motoren går jevnt og pent. Men ellers er jeg enig med index i at det som regel går an å pusse på kanten av reimskiva for å få merkene frem. Jeg synes det høres ut som du har riktig gnist, men at tenningstidspunkt og eventuelt tenningsrekkefølge er feil. Stroboskoplampe trenger du strengt tatt ikke, og den kan uansett ikke brukes før motoren er i gang. Lykke til videre. Redigert 11.Juni.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
fiskebat Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Om du tar en strømmførende ledning og kobler på + på coilen og på andre siden på colien som står - trekker du en ledning og kobler till på + på fordeleren som er jord. Når stiften åpner så lagres det litt strøm i kondensatoren som sammen med coilen lager gnisten når stiften går sammen (til jord.) Om coilen elller kondensatoren ikke virker får du ikke bra nok gnist , bare ett nødbluss som nok klarer å anntenne startgassen med noen smeller men ikke bensinen. Om du har feilplasert pluggledningene eller tenningen er kommet ut av stilling så har du nok fått noen flere smeller/tenninger. Du kan holde pluggen noen cm fra gods og se om gnisten klarer å slå til jord for å sjekke dette. Redigert 11.Juni.2008 av fiskebat (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Om ikke fordeleren har vært demontert burde i utgangspunktet ikke tenningstidspunkt være feil! Sjekk stiftene, om disse har pigg bør de skiftes og stilles korrekt først og fremst. Sjekk tenningsrekkefølge og rotasjonsretning på fordeler som nevnt ovenfor. Om alt dette er OK, er det på tide å sjekke tenningstidspunkt! Dette er enkle og greie motorer, så det skal være mye feil justert før motoren ikke starter i det hele tatt... PS:Ser du sier at motoren "bråstopper" under startforsøk. Om tenningsrekkefølge etc ellers er OK, kan dette tyde på for tidlig tenning. I så fall kan du forsøke å løse fordeleren og vri den tre-fire millimeter med rotasjonsretningen, og prøve igjen. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Jeg synes det høres ut som du har riktig gnist, men at tenningstidspunkt og eventuelt tenningsrekkefølge er feil. Stroboskoplampe trenger du strengt tatt ikke, og den kan uansett ikke brukes før motoren er i gang. Lykke til videre. litt feil vel. jeg sjekker med strob lampe for å se om tenningen er nogenlunde i nærheten av der den skal være ved å kinne og strobe ned på reimhjulet. . grei indikasjon om man er i nærheten .. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
krimel Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Nå snakka jeg med en verkstedmann som mente sylinder nummer 1 er nærmes reimskiva, og sylinder 4 er nærmest giret. Min forståelse er at syliner 1 er den hvor giret er skudd fast? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Verkstedmannen har rett! Nummer en forrerst, dvs ved reimskiva! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
krimel Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Himmel og hav karer...Dette er flaut. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.