krimel Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 På min motor sitter oljepåfyllingslokket nærmest reimskiva, ikke over giret. Hvordan kan jeg da se at vippearmen på sylinder 4 beveger seg ved å se ned i oljepåfyllingslokket, når det er sylinder 1 som sitter under her? Sitat fra et tidligere svar: "Dvs. at sylinder 4 veksler fra utblåsing til innsug. Det ser en når vippearmene på nr 4 beveger seg. Dette er viktig. Det er lett å bli lurt her. Har gått i baret selv et par ganger. Smell med startgass er typisk når ledningene/fordeleren er feilkoblet. Altså: - du dreier på veivakselen mens du kikker på vetilarmene til nr 4 gjennom oljepåfyllingslokket. Når de beveger seg begge to er du nær riktig posisjon. Da er sylinder 1 i tennstilling. - Veivakselen parkeres da ved omtrent riktig fortenning som du leser av på gradskiven på reimskiva på veivakselen. (Ca 10 grader fortenning?) (Husk at gradskiven viser riktig også når sylinder 1 er ferdig med utblåsing og skal begynne på innsug. Det er her det er lett å ta feil i farten.)" Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Du tar av dekselet... Gjort på 2 minutt! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
EIN Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 På min motor sitter oljepåfyllingslokket nærmest reimskiva, ikke over giret. Hvordan kan jeg da se at vippearmen på sylinder 4 beveger seg ved å se ned i oljepåfyllingslokket, når det er sylinder 1 som sitter under her? Du kan jo se når ventilen veksler på sylinder nr 1 og så dreie motoren en runde. Sitér dette innlegget Link to post
krimel Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 I går fikk jeg nesten start! Byttet om på pluggledningene, og den kom nesten med en gang. Dreide 0,5 cm på fordeleren pga smell i forgasser, og da hoppet den og gikk på starteren i 5-10 sekunder. Ingen mer smelling i forgasseren. Så dreide jeg litt til, men da var det dødt. Dreide tilbake, like dødt. Dreide mer tilbake, fortsatt dødt. Vet at syl 1 var i tennstilling når jeg tilpasset fordler med rotor. Noen som har tips? Observete under toppdekselet at ventil nr 2 på syl 1 sitter fast i nedklemt posisjon når jeg gir omdreining på motoren. Forstår at dette ikke skal være slik, men er det grunnen til at motoren ikke starter? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Ventil som sitter fast er alvorlig. Det må i tilfelle fikses. Jeg har alltid "visst" at det er den sylinderen i svinghjulsenden som er nr 1. Det er også i henhold til den verkstedmanualen jeg har. Jeg har koblet og timet B18 og B20 mange ganger på denne måten. Men det spiller egentlig ingen rolle i hvilken ende du definerer sylinder 1. Dersom du kaller den i reimskiveenden for nr 1, blir teningsrekkefølgen og prosedyren forøvrig akkurat den samme (men nå kan du ikke sjekke vippearmene på syl 4 gjennom oljepåfylllingslokket). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
TB2855 Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Mange bra råd, men for all del, LEGG vekk startgassflaska. Vist ikke du da vil ha fastbrende stempelringer da selvfølgelig. Vist motoren ikke starter på første forsøk med startgass så gjør den ikke på neste forsøk heller. Da har du avgjort at det er eit tenningsproblem event. at registereim er feil. Eller i dette tilfelle, kanskje en knekt støtstang e.l. At det kun er forgasseren har du i hvertfall avkreftet. Sitér dette innlegget Halco 29 1992 - 2007 Bayliner 2855 2007 - ? CB 66 Racer + div. hver onsdag Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis. Link to post
NilsPils Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Ventil som henger tyder på at du nok bør ta motoren fra hverandre. Foreslår at du begynner med topplokket og samtidig sjekker kamakselen. Det er egentig ikke noen kjempejobb. Tips: en vanlig feil med B20 er unormal slittasje på kamakselen. Dersom dette er en gammel, slitt motor er det vanligvis hverken spesielt dyrt eller vanskelig å revidere en B20 motor og få den god som ny. Vanligvis får en god oversikt over omfanget etter å ha tatt av topplokket. Har gjort dette mange ganger på B20. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Larspo Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Eller i dette tilfelle, kanskje en knekt støtstang e.l. Er ikke støtstenger på en B20 motor, her ligger ventilene direkte under cam´en med shims mellom, mao ikke noe som kan knekke. Ta en kompresjonstest på motoren, de avslører evt. problemer med en ventil som ikke lukker. Forhåpentligvis er den ikke så åpen at den slår ned i stempelet, da er det ofte ferdig. Ellers er det liten klaring på "koppen" som ligger over ventilen (den som blir trykket på av cam-akselen). Dersom du demonterer cam-aksel, så skal du kunne ta ut disse, evt. prøv å roter de. (pass på at du roterer hele huset og ikke bare shimsen på toppen). Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Er ikke støtstenger på en B20 motor, her ligger ventilene direkte under cam´en med shims mellom, mao ikke noe som kan knekke. Ta en kompresjonstest på motoren, de avslører evt. problemer med en ventil som ikke lukker. Forhåpentligvis er den ikke så åpen at den slår ned i stempelet, da er det ofte ferdig. Ellers er det liten klaring på "koppen" som ligger over ventilen (den som blir trykket på av cam-akselen). Dersom du demonterer cam-aksel, så skal du kunne ta ut disse, evt. prøv å roter de. (pass på at du roterer hele huset og ikke bare shimsen på toppen). Her tar du feil! B-20 har støtstenger. Ingen overliggende kamalsel her. Du tenker nok på B19-b23 Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
NilsPils Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 B20 HAR støtstenger (og medfølgende raslelyd). Har hatt disse ute mange ganger ved skifte av kamaksel, men har aldri funnet noen feil på dem. På kamaksel og pushere derimot.... Der som ventilen henger i åpen stilling er det ikke pga. feil på støtstang. Dersom den henger i lukket stilling KAN det være støtstanga, men det kan også være nedslitt kamaksel. Det siste ville være typisk gammel B20. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Larspo Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Kjenner bare B23 og trodde de var like i oppbygging. Legger meg like flat som Åslaug Haga.... Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Det er vel ikke regreim på en B20? Sitér dette innlegget Link to post
krimel Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Ventilen sitter i nedpresset stilling, slik at den ikke blir med opp når vippearmen løfter. Det er en fjærbelastning, denne er sammenklemt. I andre ende av vippearmen går det et stag ned i motoren, dette er løst/slarkete, men det skal det kanskje være? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Det er vel ikke regreim på en B20? Nei! Kun drev.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
hifo Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Ventilen sitter i nedpresset stilling, slik at den ikke blir med opp når vippearmen løfter. Det er en fjærbelastning, denne er sammenklemt. I andre ende av vippearmen går det et stag ned i motoren, dette er løst/slarkete, men det skal det kanskje være? ja , sålenge kammen ikke står på løft og ventilen henger nede blir den veldig slarkete. støtstangen kan også fort hoppe av vippearmsmekanismen ved slike tilfeller. hvis det har skjedd bør den sjekkes om den er rett. ta av toppdekslet og ta ut pluggen og sjekk at stemplet er nede , klask lett med en liten hammer på ventilen som sitter dene . kan og smøre med rustløser først. den skal da sprette opp igjen hvis der er håp. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
krimel Svart 20.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Motoren har nå startet! Antagelig en kombinasjon av feil tenningstispunkt og noe ugrei forgasser, men hovedfeilen var nok en overledning på coilens -, hvor denne var koblet videre til instrumentpanelet uten at dette var sluttført. Stor takk til NilsPils for kyndig hjelp, og til dere andre som har bidratt med gode råd. Har lært mye som sikkert er greit å vite om egen motor. Ønsker dere alle en god sommer på sjø eller land! Sitér dette innlegget Link to post
fiskebat Svart 20.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 20.Juni.2008 Om du tar en strømmførende ledning og kobler på + på coilen og på andre siden på colien som står - trekker du en ledning og kobler till på + på fordeleren som er jord. Du er ikke den første som har bommet på denne der. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 Jeg var innom krimel og så på i går. Vi plundret litt først, men fikk start etter hvert. - Han har nok hatt riktig tenningsrekkefølge før, men nå hadde han i ren desperasjon tatt et grep som ga 180 grader feil. Det ble fort fikset. - Ledningen på stiften var feilmontert, så her var det stor sannsynlighet for tilfeldig kortslutning. Ble fikset. - Prøvde å finne merkingen på remskiva, men det er helt rustet bort. Jeg stilte ved å ta utgangspunkt i vippearmene, men det ble for unøyaktig. Den startet såvidt, men var temmelig kraftløs. - Tenkte at den kunne mangle bensin. Sjekket bensinfilter og justerte forgasser. Jeg kjenner ikke den forgasseren, men krimel hadde manual og ledet arbeidet. Ingen start. - Vi tok ut en plugg og sjekket når stempelet sto i topp og stilte tenningen etter det. Ga ca. så ca. 10 grader fortenning. - Under justeringen fikk vi en aha opplevelse. Prøvelampa slukket ikke HELT når stiften åpnet. Det glødet såvidt videre. Multimetert ga 5 ohm motstand mot jord. Altså liten kortslutning et sted. Ikke nok til å hindre gnist, men sannsynligvis veldig dårlig gnist. - Fant synderen raskt med multimeter: ledningen fra coil til turteller. Den ble koblet fra og motoren startet med en gang. - Motoren går tilsynelatende fint, men krever choke. Vi tok kvelden før den ble varm, men det kan nok hende at en forgasserrens/justering trengs. Ellers tror jeg topplokket bør av etter hvert. Den ene ventilen går tregt i føringen og tetningsringen rundt ventilstammen er løs. Ville ikke kjørt lenge med det sånn. Ellers så motoren ganske fin ut. krimel har installert den selv og tilsynelatende gjort en bra jobb med motorfestene og opprettingen. Båten er også ganske fin. En gammel klassiker som byr på en del utfordringer. Ønsker lykke til og håper å høre om hvordan det går videre. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
hifo Svart 21.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 21.Juni.2008 godt dere fikk sparket den i gang. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.