SCSI Startet 6.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 6.Juni.2008 (redigert) God dag godtfolk! Jeg oppdaget i våres litt korrosjon over vannlinjen på slingrebøylen til mitt alpha one drev. Båten er fra 2006, har gått 82 timer og ligget på vannet i til sammen 10 måneder. Jeg kontaktet derfor forhandler og reklamerte. Forhandler sier at de skal foreta målinger ved kaianlegget. De har mistanke om at jordfeil har ført til korrosjonen. Mitt spørsmål er hvordan dette kan være mulig fordi; min båt har ikke landstrøm og er heller ikke tilkoblet noe annet på land (kun vanlige fortøyninger). Ergo er ikke min båt en del av en lukket krets... Hvordan kan da jordfeil i nabobåt føre til korrosjon på mitt drev? (Alle mine anoder er forøvrig ok). Jeg har lest mye forskjellig rundt problemstillingen, men finner ingen gode forklaringer på hvorfor det er slik. Da jeg på toppen av det hele er utdannet innen elektronikk blir det spesielt frustrerende å ikke forstå hvordan dette skal være mulig. Noen som vil forsøke å forklare dette for meg... Redigert 6.Juni.2008 av SCSI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 7.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2008 Du tenker riktig, for det er nærmest utenkelig at en båt som ikke benytter landstrøm påvirkes av en jordfeil på land. Du må i så fall ha en metallisk kontakt mellom båt og land gjennom for eks. en kjetting. Sjekk båten og Merkanthode anlegget hvis du har. Sitér dette innlegget Link to post
hanssae Svart 7.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Juni.2008 Sjekk om det er orginal zink, jeg fikk store korrosjon skader på ett Bravo 3 drev for noen år siden pga uorginale zinkanoder. Drevet korroderte og zinken var like fin. Sitér dette innlegget Link to post
SCSI Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Anodene korroderer vekk som de skal og er fortsatt de samme som Mercruiser selv har satt på... Mitt drev er ikke utstyrt med Mercanthode anlegg. Jeg vetta F... hva som skjer videre nå,.. venter på at målinger i vannet skal utføres... Målinger som etter min mening er irrelevante. Sitér dette innlegget Link to post
Blue_Dragon Svart 26.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Hvor i landet holder du til? Sitér dette innlegget Link to post
SCSI Svart 26.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni.2008 Askøy utenfor Bergen... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.