Jump to content

Hvordan koble til ipod rett til marine høyttalere

Håkonsen

Recommended Posts

Hadde sikkert vært greiest å finne en bil/båt spiller med Mp3 tilkobling ( line in ), du må uansett ha en forsterker da en Ipod ikke har sjans til å drive en vanlig høytaler .

Du kan muligens bare bruk en ren effekt forsterker, MEN den vil kreve streng disiplin ang tilkobling/frakobling da Ipoden da vil fungere som er pre amp ( forforsterker ), til/frakobling MED strøm på forsterker og høytaler membranen spretter ut ......

Arne Kjetil

Hadde sikkert vært greiest å finne en bil/båt spiller med Mp3 tilkobling ( line in ), du må uansett ha en forsterker da en Ipod ikke har sjans til å drive en vanlig høytaler .

Enig. Jeg kjøpte en billig Sony bilradio/CD/MP3 med linje inngang på fronten på MEKK for noen mnd siden.

Kjempegrei til det bruket og veldig bra lyd fra den. mener den kostet rundt 1500.- kroner.

De har også marine høyttalere på MEKK.

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Du kopler den på øretelefonutgangen og den sender inn en valgt frekvens på radioen i båtstereoen.

Hvorfor gjøre det så tungvint ??, de fleste spillere idag har line in, om den er beregnet til cd veksler eller mp3 har ingen betydning, kjøp en kabel med stereo jack i Ipod enden og 2 phono plugger i andre, eller jack til jack om spilleren bruker det .

Et kjapt søk på Komplett ga meg denne, var den billigste spilleren jeg fant..... hadde både jack og phono inngang + spiller av mp3 og wma ifra cdr .

Ok ikke en "båt" spiller men :lol: , holder sikkert, kan jo ikke la den sitte i båten uansett ( uten å montere selvskudd da.. )

Arne Kjetil

Angående valg mellom båtspiller eller vanlig bilspiller så kommer det litt ann på båten. Har selv i flere år nå brukt bilspillere (den ene hadde jeg i 4 år og den virka knallbra når jeg solgte båten) har aldri hatt noe problemer med det. Kjøp sprutdeksel og tett godt med sika rundt.

Og det skal sies at mitt bruk/båt ikke har vært spesielt snill mot noen av spillerne, men de ser ikke ut til og ha tatt skade av det.

Redigert av csvirus (see edit history)

Mitt valg hadde blitt en billig forsterker som kan gjemmes unna hvorsomhelst, trekk fram styrestrøm og stereojack til ønsket plassering, monter bryter på styrestrømmen og koble til hva du måtte ønske av lydkilde (mp3, mobiltlf, lommeradio etc etc). Som det nevnes tidligere i tråden, slå av forsterkeren ved tilkobling av lydkilde.

En forsterker som drar små marinehøyttalere fåes til 5-600 kroner på biltema o.l.

Se f.eks biltema artikkelnr 24-788

Selv om forsterkeren er simpel og billig vil du oppleve et mye bedre lydbilde enn hva som er tillfellet med lyd fra billigere bilstereospillere.

Redigert av Captain Morgan (see edit history)

Ett "frekt" alternativ. Kjøp en Poly-planar båtforsterker mz-100 på 4x25 EKTE watt. Kjøpt i norge ca. 2000, kjøpt i USA (wmjmarine) ca 1200 inkl frakt og mva. Denne har innebygget DSP og volumkontroll og vanntet inngang til mp3 osv. Volumkontrollen skrur også av og på forsterkeren. Da slipper du å bruke volumkontrollen på mp3-spilleren. Har akkurat installert dette systemet i min båt og det var en KRAFTIG forbedring i forhold til bilradioen med mp3 inngang (sony spiller m/ såkalt 4x50 watt) Forsterkeren er av type klasse D, og tar meget liten plass(gjemmes lett unna) Det eneste som er synlig av installasjonen er volumkontroll og inngang!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...