roaldbj Startet 6.Juni.2008 Del på Facebook Startet 6.Juni.2008 Antar at det er mange med meg som monterer blindnaglemuttre i båten for å feste gjenstander, deksler og annet slik at disse effektivt kan løsnes og festes gang på gang. Jeg har tidligere benyttet blindnaglemuttre av relativt myk kvalitet. Nå har jeg kjøpt blindnaglemuttre i syrefast stål som skal brukes for å feste navneskilt og kallesignal på båten. Blindnaglemuttertanga mi er for svak til å feste blindnaglemuttrene i syrefast (jeg er for svak i klypa). Er det noen som kjenner til bedre tenger, produsent og pris? Blindnaglemuttertang med blingnaglemutter: Blindnaglemutter i syrefast stål: Eventuelt får jeg bruke ei tvinge til å presse blindnaglemutrene godt fast - noen synespunkter på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 (redigert) Redigert da råd ikke var ønskelig av spørsmålsstiller. Redigert 6.Juni.2008 av Suzuki (see edit history) Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
roaldbj Svart 6.Juni.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Jeg skulle sikkert ha skrevet at jeg skal feste teakskilt på båten. Å bruke popnagler til dette er vel ikke så greit. Jeg har hatt båt noen år og regner meg å ta ned teakskiltene for opppussing. Derfor er det greit å bruke syrefaste skruer og syrefaste blindnaglemuttere. At Suzuki velger andre løsninger får så være. Det er uansett Suzukis omfattende kompetanse uaktuelt for meg å bruke popnagler på teakskilt. Jeg kjenner til at Würth har relativt kostbare spesialtenger, men ønsker innspill om andre løsninger. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 6.Juni.2008 Del på Facebook Svart 6.Juni.2008 Popnagle tang fra CO har jeg brukt en god del og syns den er ganske bra. Ser de også har en blindmutter tang som ser ganske lik ut. Kanskje den vil være bedre. Her er tangen Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 7.Juni.2008 Del på Facebook Svart 7.Juni.2008 Jeg tror du trenger noe sånt som dette Jeg har selv brukt en slik til popnagler, og den er meget kraftig. Vet ikke noe om pris, men her er en link Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Hei. Når det gjelder valg av dimensjon på blindmuttere, er jeg noe usikker. Hos Clas Ohlson finner jeg: Når det i 3. linje står "M5 0,5-3,0mm", betyr vel M5 at mutteren er for 5mm skruer. Men hva med at Grep er "0,5-3,0mm"? Henspeiler det på tangen, eller betyr det at godstykkelsen der blindmutteren skal monteres kan være mellom 0,5-3,0mm? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Rent generelt. Vær forsiktig med med blindnagler av den kraftige typen i GUP, da trykket som kreves for å kolapse nagla kan knuse glassfiberen. Kommer du til på baksida kan ei skive i passende størrelse avhjelpe. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
REM Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Godstykkelsen Lars H. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
mateco Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Blindnaglemuttertanga mi er for svak til å feste blindnaglemuttrene i syrefast (jeg er for svak i klypa). Er det noen som kjenner til bedre tenger, produsent og pris? Eventuelt får jeg bruke ei tvinge til å presse blindnaglemutrene godt fast - noen synespunkter på dette? Kan du bruke noen stålrør i passende størrelse og tre de inn på tangas håndtaker for å forlenge armen?? Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
blacki Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Her er det ren teknikk som må til nar man bruker tanga. Pump på en måte et tanga ikke står i helspenn når siste knepp skal gjøres. Kun et lite knep skal til ved det siste knepet! Beste er å øve seg på de aktuelle matrialet så slipper man overasklelser, samt at man finner en teknik. Lykke til! :) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Takk for gode råd og oppklaring om selve blindmutrene. Får ta en titt på tengene hos Clas Ohlsen og Biltema og se hvilke som ser best ut. Rustfrie blindmuttere kan jeg ikke se at de har, men har en Würth sjappe ikke langt unna (Lillestrøm). De burde ha slikt. Dersom ikke, er vel ikke Proff Partner på Ryen noe dårlig valg? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ebonita Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Vad tror expertisen om att använda aluminium blindmutre tillsammans med rostfri skruv? Kommer man att kunna lossne skruvarna efter ett år? F ö var får Du tag i rostfria blindmutre Roald? Fordrar väl sannolikt ett verktyg som är avsett för dessa. Blir nog D-Y-R-T. + som Rem skriver, dom trycker kanske ut hålet??? Som alternativ skulle jag gärna vilja hitta dessa i rostfritt! Sitér dette innlegget Link to post
Sea Oasis Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Wurth har blindnaglemuttertenger Art nr 0948 6 eller 0948 96 men de koster noen kroner da. Sitér dette innlegget Link to post
Capella Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Min erfaring er at " POPTANG TT55D EMHART" er blandt det beste på markedet. http://tbentsen.no/components/com_virtuema...daaa4af836d.jpg Leveres av: T. Bentsen AS http://tbentsen.no/component/option,com_frontpage/Itemid,1/ Capella Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Mars.2009 Del på Facebook Svart 23.Mars.2009 Hei. Når det gjelder "Molly" plugger for gipsvegg, har jeg hatt problemer med at de begynner å rotere når jeg har skrudd til disse for å få de til å ekspandere. Men i forrige uke kjøpte jeg et helt utmerket verktøy hos Clas Ohlson til en billig penge som gjorde det til en lek å montere slike plugger. Art. nummer 30-4101 og pris kr.129,- Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Hei igjen. Har grublet litt mer på dette. Kunne jeg klare meg med vanlige (billige) blindmuttere i aluminium og ikke stål, ville jeg jo godt klare å klemme disse med en "billigtang". Så, hva om jeg bruker maskinskruer av aluminium også? Sitter med en 5mm skrue i hånden nå, men aner ikke hvor den er kommet fra. Kunne jeg få tak i slike skruer ville jo alt blitt enklere. Og det er kun noen teak pyntelister og en teak navneplate som skal festes på utsiden av båten, så det blir ikke så enorm belastning. Men hvor får en tak i maskinskruer i aluminium? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
REM Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Maskinskruer i Alu?? Glem det Lars. Hvem skulle føre slike sære produkter, og hvem skulle ha behov for det? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
rover Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 For å feste bindmuttere, trenger du egentlig ikke tang i det hele tatt. Du kan trekke til mutterne med en en av de skruene du skal bruke til slutt. I tillegg, så finnes det også rustfrie blindmuttere med forsenket fals / kant. Slik at de ikke bygger ut. Tror jeg kjøpte mine hos Wurth for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Hva om jeg bruker vanlige syrefaste maskinskruer og smører dem inn med aluminiumpasta? Det burde vel redusere det "ekle" hvite pulveret i gjengene som sprenger og gjør at skruen setter seg dønn fast en stund? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Du kan trekke til mutterne med en en av de skruene du skal bruke til slutt. Men vil ikke mutteren bare rotere da? Jeg kommer ikke til fra baksiden for å holde den i ro med en tang. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
HaHa Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 (redigert) Maskinskruer i Alu?? Glem det Lars. Hvem skulle føre slike sære produkter, og hvem skulle ha behov for det? Nei, ikke glem det. Bufab fører maskinskruer i aluminium. Redigert 29.Mars.2009 av HaHa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Hva om jeg bruker vanlige syrefaste maskinskruer og smører dem inn med aluminiumpasta? Syrefaste skruer og Aqualube fungerer helt supert! Brukes på ROV'er ned til flere tusen meters dybde, og hverken korroderer eller setter seg fast! Aqualube er en grønn, utrolig klissete grease beregnet til hjullagre for båthengere som ofte kjøres under vann. Men den er suveren på skruer også! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 29.Mars.2009 Del på Facebook Svart 29.Mars.2009 Aqualube må jo være supert for undervannshuset på påhengere? Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Teerex Svart 29.Oktober Del på Facebook Svart 29.Oktober Denne bør gjøre susen, har nettopp bestilt en: https://www.amazon.com/gp/product/B0CJBFKCPS/ref=ppx_yo_dt_b_asin_image_o00_s00?ie=UTF8&psc=1 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.