Lotus Svart 30.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2004 Joda, den dannes hele tiden, som jeg også skrev, men i RELATIVT større omfang når batteriet er fulladet, altså når det ikke er flere Pb-molekyler eller SO4-grupper. I ladeprosessen vil en vesentlig del av de frie H2-molekylene reagere med SO4 gruppene og danne svovelsyre (H2SO4). Samtidig vil O2-molekylene reagere med Pb-molekyler og danne blyoksid. Ergo: gass hele tiden, men mest ved overlading (evt for høy spenning) capiche? Knallgass dannes IKKE hele tiden. Den dannes BARE når noe av den tilførte energi ikke brukes til den kjemiske prosessen som lader batteriet. Da og KUN da dannes det knallgass. Det er det særdeles viktige poenget. Dette grunnlaget er utgangspunktet for hvordan lage bedre batterier. Hvordan man kan få batteriet til å få en stadig bedre lademottagelighet. Det danner grunnlaget for at 2 stk 50Ah batterier kan oppføre seg totalt forskjellig under ellers like forhold. Et batteri krever ingen vannpåfylling, et annet krever vannpåfylling ved ellers helt lik bruk og lading. Det ene utnytter den ernergi den får godt, det andre bruker en større andel til å spalte vann. Gassing skjer når man når gassingspunktet. Når man ikke gassingspunktet får man ingen gassing. Gassingen oppstår i det øyeblikket batteriet ikke til fulle klarer å nyttiggjøre seg ladestrømmen. Det samme skjer også ved kraftig utlading. Det som kjemisk skjer er at H+ ionene ved anoden reduseres til H2 gass samtidig som vannet ved katoden oksideres til O2 og H+ Lotus Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 30.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2004 Knallgass dannes IKKE hele tiden.Joda, tilogmed under lagring er det en viss gassdannelse. Se hva f.eks Sønnak skriver: I et batteri vil platene alltid avgi små mengder hydrogen og oksygen selv når batteriet står lagret. ref linken: http://www.sonnak.com/annonser/pdf/oppbygi...g_virkemate.pdf Den dannes BARE når noe av den tilførte energi ikke brukes til den kjemiske prosessen som lader batteriet. Lotus Tja, Lotus, NÅ begynner du å nærme deg, om enn via din egen folkelige omskriving. Hyggelig å se at du etterhvert er enig i også dette For å oppsummere Knallgass ER en blanding av H2 og O2 eller en tennbar blanding av H2 i luft. Knallgass avgis i økende grad fra batterier under lagring, lading og overlading. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Lotus Svart 30.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2004 OK. Da er det tydeligvis litte grann gassing uansett. Kan vi i det minste være enig i at hvis man lader batteriet opp veldig pent og forsiktig til 100% så dannes det ikke relativt store mengder med knallgass. Og kobler jeg så på en Ladac vedlikeholdslader og lar den stå tilkoblet så dannes det fortsatt ikke relativt store mengder knallgass selv om batteriet er 100% fullt? En Ladac vedlikeholdslader har jeg fått forståelsen av at kan stå tilkoblet i en livbåt i flere år. Hvis så er tilfelle, kan det jo ikke dannes noe særlig gass? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 OK. Da er det tydeligvis litte grann gassing uansett. Korrekt Kan vi i det minste være enig i at hvis man lader batteriet opp veldig pent og forsiktig til 100% så dannes det ikke relativt store mengder med knallgass. Nei, det er riktig, men det har heller ikke blitt hevdet. Gassene dannes, som sagt, først i relativt store mengder ved overlading. Og kobler jeg så på en Ladac vedlikeholdslader og lar den stå tilkoblet så dannes det fortsatt ikke relativt store mengder knallgass selv om batteriet er 100% fullt?Nei, det er fordi laderen er smart nok til å regulere ned spenningen til "float" som ofte er 13,7 volt om jeg husker rett. Hadde den fortsatt med 14.4 spenning hadde nok elektrolysen gått unna. En Ladac vedlikeholdslader har jeg fått forståelsen av at kan stå tilkoblet i en livbåt i flere år. Hvis så er tilfelle, kan det jo ikke dannes noe særlig gass? Lotus I tillegg til at det kun er snakk om vedlikeholdslading, kan det tenkes at batteritype også har en viss innvirkning. M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Lotus Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Ok. Så noen ganger gasser det lite, andre ganger gasser det mye. Det kan altså gasse lite selv om batteriet er 100% ladet og man fortsetter å lade eller det kan gasse mye i akkurat samme situasjon. Du er enig i at batteritype kan ha en innvirkning. Noen batterier gasser mer eller mindre enn andre batterier. Du er enig i at lader jeg batteriet meget forsiktig opp, gasser det aldri mye noe sted i prosessen. Er du enig i at overlading er mer enn bare å fortsette å lade når batteriet er fullt? Ved å være enig innebærer det at man aksepterer at overlading kan skje hvor som helst i ladeprosessen, ikke bare når batteriet er fullt? Med overlading menes da at man tilfører så mye energi at noe brukes til å spalte vann. Er vi ikke da tilbake til at gassingen skjer når man tilfører mer energi enn det batteriet kan klare å ta til seg uansett om det er fullt eller ikke og at du egentlig er enig i det jeg sier? Hvordan stiller du deg til denne påstanden: Gassing occurs when more current is being fed to the battery than it can use. The excess current produces Hydrogen and Oxygen gasses. Some gassing is normal, but excessive gassing can indicate that the batteries are being overcharged. The gasses released are explosive if a spark or flame occurs, so adequate ventilation must be provided. Batteries normally start gassing at about 80-90% of full charge. A common fallacy is that you should stop charging as soon as the battery starts gassing. Most batteries start gassing at about 80% SOC, so if you quit charging at that point, you will never get a full charge. Most better chargers cut back on the current when the battery reaches this point to prevent excess gassing. Mitt poeng er at gassing kun er et spørsmål om å ikke tilføre mer energi enn det batteriet klarer å utnytte. Det varierer selvsagt fra batteritype til batteritype og hvor mye oppladet batteriet er. Holder man seg under denne grensen, gasses det fint lite. Holder man seg under denne grensen gasser heller ikke batteriet mer og mer etter hvert som man lader og ender med å gasse i relativt større omfang når batteriet er fulladet. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 31.Mars.2004 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2004 Ok. Så noen ganger gasser det lite, andre ganger gasser det mye. Det kan altså gasse lite selv om batteriet er 100% ladet og man fortsetter å lade eller det kan gasse mye i akkurat samme situasjon. Du er enig i at batteritype kan ha en innvirkning. Noen batterier gasser mer eller mindre enn andre batterier. Du er enig i at lader jeg batteriet meget forsiktig opp, gasser det aldri mye noe sted i prosessen. Er du enig i at overlading er mer enn bare å fortsette å lade når batteriet er fullt? Ved å være enig innebærer det at man aksepterer at overlading kan skje hvor som helst i ladeprosessen, ikke bare når batteriet er fullt? Med overlading menes da at man tilfører så mye energi at noe brukes til å spalte vann. Er vi ikke da tilbake til at gassingen skjer når man tilfører mer energi enn det batteriet kan klare å ta til seg uansett om det er fullt eller ikke og at du egentlig er enig i det jeg sier? Hvordan stiller du deg til denne påstanden: Gassing occurs when more current is being fed to the battery than it can use. The excess current produces Hydrogen and Oxygen gasses. Some gassing is normal, but excessive gassing can indicate that the batteries are being overcharged. The gasses released are explosive if a spark or flame occurs, so adequate ventilation must be provided. Batteries normally start gassing at about 80-90% of full charge. A common fallacy is that you should stop charging as soon as the battery starts gassing. Most batteries start gassing at about 80% SOC, so if you quit charging at that point, you will never get a full charge. Most better chargers cut back on the current when the battery reaches this point to prevent excess gassing. Mitt poeng er at gassing kun er et spørsmål om å ikke tilføre mer energi enn det batteriet klarer å utnytte. Det varierer selvsagt fra batteritype til batteritype og hvor mye oppladet batteriet er. Holder man seg under denne grensen, gasses det fint lite. Holder man seg under denne grensen gasser heller ikke batteriet mer og mer etter hvert som man lader og ender med å gasse i relativt større omfang når batteriet er fulladet. Lotus Koker du ned dette lange innlegget så blir det omtrent det samme som jeg skrev allerede i innlegg nr. 49: ..... gass hele tiden, men mest ved overlading (evt for høy spenning) M/Y Ellen Marie Se det, NÅ er vi enige M/Y Ellen Marie PS helt til slutt: Antimon har aldri vært tilsatt for å heve gassingspunktet slik du hevder: Så hva gjør man for å unngå problemet? Det ideelle hadde jo vært et batteri som kunne lades raskt med en høy ladestrøm og ikke gasset før det var fullt. Man kunne selvfølgelig senket ladespenningen, men det gir uakseptabelt lange ladetider. I stede prøver man å endre de kjemiske betingelsene ved å legere inn f.eks antimon i platene for å heve gassingspunktet. Lotus Antimonet bidrar tvert om til å senke gassingspunktet, altså mer gass og høyere forbruk av vann. Kan jo også tilføye at antimonets oppgave er å bedre den mekaniske styrken til gitterstrukturen i batteriet. Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Lotus Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Antimonet bidrar tvert om til å senke gassingspunktet, altså mer gass og høyere forbruk av vann.Betyr dette at du er enig i at det finnes et gassingspunkt? Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Jada, det finnes et punkt hvor gassingen tiltar relativt kraftig, kalt gassingspunkt. ....men Lotus, jeg tror underholdningsverdien i denne tråden er iferd med å dabbe av, og ettersom jeg har mottatt etpar IM'er som instendig ber meg ikke fortsette å erte på deg, tror jeg vi nå lar det ligge. Vi får se om vi finner noe annet å kverulere på Ha en god dag og "takk for denne gang" Mvh M/Y Ellen Marie af Langesund Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Lotus Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 Nå er det vel slik at underholdningsverdien neppe er det viktige her. Heller ikke er det spesielt viktig om det vi kaller knallgass er en blanding kun av hydrogen og oksygen eller om noen synes luft og en tilstrekkelig mengde hydrogen også kan kalles knallgass. Knallgass er gass som smeller? Mye greiere. Det som ER viktig er at noen har lært at hydrogen er lett, men vel så viktig er det faktum at gassen likevel ikke legger seg oppe i høyre hjørne av batterikassa. Noen har lært at hvis propananlegget deres begynner å lekke, så sprer gassen seg ut over alt og blander seg med lufta selv om propanen er tung. Og at det er når den blander seg den blir farligere enn noensinne. Noen har lært at CO2 har diverse særegengeter som gjør at visse hensyn må tas den dagen man står med et CO2 apparat og skal slokke. Da er det en fordel å vite litt om slokkemiddelet. Noen har lært at ikke alle batterier er skapt like og at selv noen tilsynelatende like batterier gasser mer enn andre under ellers like forhold. Man har fått med seg hvorfor gassing skjer, ikke bare at det skjer. Man har lært om gassingspunkt, men hvis man ikke visste det fra før vet man fortsatt ikke hvorfor man midt i ladeforløpet får et slikt punkt og en dramatisk endring fra fint lite gassing, til betraktlig mere gassing selv om batteriet langt fra er oppladet. Noen har fått med seg at man kan fullade et batteri nesten uten gassing i det hele tatt og at selv om batteriet står månedsvis på vedlikeholdslading, så går det helt fint, men ikke alltid. Selvfølgelig ikke. Mange vet fortsatt ikke hvorfor det noen ganger går dårlig, veldig dårlig. Er det ikke dette med vannet, så er det dette med platene, men man skal jo ikke trøtte ut folk med ting som ikke har underholdningsverdi. Da er det bedre å diskutere været i Vestfold eller gjett hvor jeg tok dette bildet. Det har underholdningsverdi det, samtidig som man lærer å bli kjent langs kysten. Batteriets indre liv og levnen kan neppe konkurrere. Det kan nok heller ikke diskusjoner om gassmolekyler hopper hit eller dit, blandes av Guds store mixmaster eller rett og slett ligger stille i en krok, ille plaget av tyngdekraften. Jeg tar hintet fra vennene dine. Skal prøve å bedre underholdningsverdien på innleggene. Og skulle jeg ikke klare å leve opp til et godt underholdningsnivå, KAN man jo la være å lese hvis noe blir for kjedelig eller for teknisk eller for teoretisk. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 1.April.2004 Link til dette innlegget Svart 1.April.2004 ....men Lotus, jeg tror underholdningsverdien i denne tråden er iferd med å dabbe av, og ettersom jeg har mottatt etpar IM'er som instendig ber meg ikke fortsette å erte på deg, tror jeg vi nå lar det ligge. Mvh M/Y Ellen Marie af Langesund :smash: Har du titta på kalenderen, Lotus? Jeg bare erter ...men NÅ er det slutt. Jeg lover M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Lotus Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Jammen så fint da. Fortsatt underholdningsverdi og ingen venner som har klaget likevel. Ingen IM'er? Er du nå helt sikker? Og gassingspunktet? Akkurat den setningen var vel ikke en spøk? Ingen grunn til å runde av da vel? Jeg har flere perler å kaste vet du... Lotus Sitér dette innlegget Link to post
M/Y Ellen Marie Svart 2.April.2004 Link til dette innlegget Svart 2.April.2004 Jeg har flere perler å kaste vet du... Lotus He he, morsomt Nei, Lotus, jeg gir meg for denne gang. Nå får noen andre underholde eller så får vi prøve å finne et nytt emne M/Y Ellen Marie Sitér dette innlegget . www.g-mt.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.