Jump to content

Polish og wax. Hva mener dere ?

Radioinspektøren

Recommended Posts

Hei !

Jeg har endelig etter 12 timers arbeid (sammenlagt) kommet rundt min 32 fots seilbåt. Vannsliping for hånd var siste utvei for å få frem "original" farge på skroget. Ikke en ripe igjen !  :lol:

Skal male opp igjen noen dekorstriper. Dette gjør jeg med Bengalakk, dersom det ikke kommer noen innvendinger mot det.....   :flag:

Så gjenstår polering og voksing.

Jeg ønsker å gjøre dette riktig på første forsøk, dersom det er mulig da....  :lol:

Ser at Hempel har en "Custom Marine Polish" som anbefales som første trinn etter vask/rens/rubbing. Er denne å anbefale ?

Videre sier Hempel at det lønner seg å påføre en "Hard wax flytende" etter poleringen. Dette for å få en hard/blank finish (som sikkert er lett å holde ren).

Noen som har meninger om dette ? - Bør jeg gå 2 runder med polish før jeg avrunder med voks ? (eller enda flere ?)

Tilbakemeldinger tas imot med takk !   :discuss   :lol:

Hilsen Lars,

S/Y Hybris

p.t. på land i Son (eneste seilbåt v/brua....)

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

I år kjører jeg hele Hempel-sortimentet. Prøvde gelcoatrenseren i dag  - det ble ganske bra. En runde til på lørdag, så tror jeg at jeg sier meg fornøyd. Deretter polish. Voksen er jo det som berger jobben for resten av sesongen, ellers må du til med tung rengjøring igjen ganske snart. Men en runde polish må da holde?

Fordelen med disse Hempel-kannene er at innholdet er flytende - det er ganske enkelt å stryke utover og pusse etterpå.

Ikke bruk Benga,kjøp heller International TopLac tror jeg den heter.1 komponent og veldig grei å jobbe med.

Her er jeg helt enig, malte selv opp en 25 fots snekke med Toplac, og resultatet ble "mycket bra" . Brukte fincellet skumgummirull og fordrier(flat pensel)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Dersom du vil vaske båten før behandling, lag følgende: En tom sprutflaske, (jif universla el.l.), to sentimeter  salmiakk, to spiesjeer zalo, resten vann. Dusj på og vask med en ren svamp, skjyll med vann.

Dette fungerer på det meste.

Bruker du dette f.eks. på bilrutene og polerer tørt etterpå får du HELT RENE RUTER GARANTERT... Litt arbeid men gir godt resultat....

Denne blandingen anbefales dersom du plages med "film" på frontruten på bilen. Dusj ruten og la viskerene gå et par ganger før du spyler over. Prøv deg frem med menden av salmiakk.

Dette er billigt og effektivt.

Benytter dette selv i jobbsammenheng der det er krav om at linser og speil til scannere og lasere MÅ være helt rene.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Som svar på voxen, har prøvd div. men Biltema sin i gule bokser har virket greiest. Denne kan du påføre selv om overflaten er våt. Lett å polere og holder lenge.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hei alle !

Takker for tilbakemeldinger og har notert meg tipsene !

Jeg skal forsøke å få tak i Toplac. Ser forøvrig at Hempel også har noe emaljelakk.

Ellers ser det ut for at det vil gå greit med en omgang med polish. Når det gjelder voxen, får jeg se hvordan jeg gjør det. Mulig det blir Hempel, siden jeg ikke er i nærheten av noen biltema-butikk for øyeblikket.

Tar gjerne flere kommentarer, dersom det kommer noen. Men, nå går jeg løs på sakene i løpet av morgendagen og helgen, så tiden har vel løpt ifra meg.

Båten MÅ på sjøen kommende uke.... (uke 14).

:smiley:

MVH

Lars,

S/Y Hybris

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Dersom du vil vaske båten før behandling, lag følgende: En tom sprutflaske, (jif universla el.l.), to sentimeter  salmiakk, to spiesjeer zalo, resten vann. Dusj på og vask med en ren svamp, skjyll med vann. Dette fungerer på det meste.

Helt riktig, det fungerer på det meste, - men med bivirkner når det brukes på gelcoat.

Stadig bruk av salmiak gjør nemlig at gelcoaten GULNER!  :smiley:

Men som vindusspyler på bilen, fantastisk!  :wink: Og om vinteren kan en del av vannet byttes ut med isopropanol. Den eneste bivirkningen her er at det er litt agressivt mot dårlig poleringsvoks. Men billakken tar ikke skade.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Vet du om denne virkningen også vil være veldig synlig på kremfarget gelcoat, eller er det mest fremtredende på helt hvite båter???

Det vet jeg ikke, har ikke erfaring selv, men er blitt fortalt dette av "eksperter". Jeg ville ikke brukt det på en "kritthvit" båt.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Henger meg på med et kanskje dumt spørsmål, men iflg min 13-årige datter er det noe som jeg er spesialist på: Hva mener herskapet jeg skal gjøre i form av polish osv på helt ny  båt?

Skinner hvitt i havnen, men det aner meg at det er nå jeg legger grunnlaget for at båten skal vare ut i pensjonsalderen (min, ikke båtens!)

Laholm

Ser det er noen forslag om bruk av forskjellige vaskemidler og malinger her. Tror man skal være litt oppmerksom på at en del produkter fremskynder aldring på glassfiber.

Salmiak og White Spirit er to stoff med slik effekt. Begge tørker ut plasten slik at den blir sprø. Dvs Voksen i plasten blir løst opp. Har noen sett en plast bøtte som har stått i solen en lang stund. Samme effekt. Bøtta kan knekkes opp i biter.

Derfor kjøp en maling beregnet på glassfiber.

Vil sikkert få mange reaksjoner. Dette er noe av lærdommen fra min far som var en av de første som tok glassfiber i bruk.

Smaapala

Ser det er noen forslag om bruk av forskjellige vaskemidler og malinger her. Tror man skal være litt oppmerksom på at en del produkter fremskynder aldring på glassfiber.

Salmiak og White Spirit er to stoff med slik effekt. Begge tørker ut plasten slik at den blir sprø. Dvs Voksen i plasten blir løst opp. Har noen sett en plast bøtte som har stått i solen en lang stund. Samme effekt. Bøtta kan knekkes opp i biter.

Derfor kjøp en maling beregnet på glassfiber.

Vil sikkert få mange reaksjoner. Dette er noe av lærdommen fra min far som var en av de første som tok glassfiber i bruk.

Smaapala

Bøtta di er laga av termoplast.

Båten din er laga av termoset. (Hvis ikke du har en Terhi eller lignende).

Det er som å sammenligne tre og stål.

Store Norske Kullseilingskompani.

Ikke helt presis, men enkelt

Termoplast herder ved at den kjøles ned. Kan formes igjen ved oppvarming.

Termoset herder ved at molekyler linker til hverandre. Kan ikke formes omigjen.

Jo, takk! Det jeg egentlig lurte på det er dette 'termo' i betegnelsen. Klart, mye blir varm i et utall av kjemiske reaksjoner, men akkurat her..... :yesnod:

]

Er det noen som vet om Jotun kraftvask kan brukes på glassfiberbåt? den er jo effektiv sies det.? :confused:[/quote

En i båthavna skrøt kraft vask opp i skyene. Jeg har selv ikke prøvd det. (Han selger det).

Han skrubba seilbåten sin med stoffet blandet ut i vann og grundig spyling med ferskvann etterpå.

Jeg vasker båten grundigt  på høsten og setter den inn med  vaselin olje. på våren vasker  jeg med varmt Zalovann og spyler av. Stort sett da bare å starte med polish.

Er blitt ny Biltema sjappe i Sandefjord, så iår har jeg kjøpt inn voks og polish derfra.

Er greit å jobbe med. så hvis det holder like lenge som annen voks, (sånn cirka 3uker) :cryin:. så er jo det jo ialle fall rimligere.

Tenkte jeg iår skulle legge på flere runder med voks  akter og på dekket. for å se om det holder seg  blankt lenger.

Vi pusser, gnir og polerer til store gull medaljen på våren og før sSt. Hans ser båten matt og fæl ut.

Men pytt det er no kos me pussen å a.

Mariell

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jo, takk! Det jeg egentlig lurte på det er dette 'termo' i betegnelsen. Klart, mye blir varm i et utall av kjemiske reaksjoner, men akkurat her..... :yesnod:

Termoplast blir formbar ved temperaturøkning.

Termosets setter seg ved temperaturøkning. Når polyesteren kommer fra fabrikken, er eksitering av elektroner (crosslinking) allerede i gang. Derfor tilsettes den en inhibitor for å sette denne prosessen tilbake. Vi opphever virkningen av denne inhibitoren ved å tilsette såkalt herder. Jo lavere temperatur, jo saktere prosess.

For å få fullgodt resultat, er det viktig at det ikke er noe annet enn den interne prosessen får drive seg selv. For lav temperatur, kan forårsake raskere linking inne i materialet enn mot ytterkantene. UV-lys (lysstoffrør) vil kunne forårsake det motsatte.

Store Norske Kullseilingskompani.

• 3 uker senere...

Et lite tips,det er viktig og sette skroget inn med flytende vaselinolje på høsten,denne metter da gelcoaten og gjør at denne holder seg,vanlig rengjøring på våren.

Noe en skal huske på i forhold til all plast er sprit ,om det er rød eller teknisk er noe av det mest aggresive for plast,og vil føre til at plasten blir hvit eller sprø.

Det at plast blir sprø i sollys etter en stund er den mangler uv-stabilisator,derfor er vannledninger sorte bl.a....så lenge det ikke er utsatt for sollys blir holdbar heten lenger.

Et tips jeg fikk var å blande en kork diesel i vaskevannet når jeg vasket bilen,da den tilfører lakken fett så den ikke blekner så fort,spesielt røde biler da...kansje ikke dumt på båten heller det da ... :smiley:

:confused: Hei.

Har nettopp hatt en omgang med Maxwax rensepasta og poleringsmaskin på Nidelven. Resultatet ble helt utrolig bra. "Fargebordet" som var oksydert fikk tilbake glansen. Dersom dette holder kan det absolutt anbefales. Til slutt skal jeg ha på hardvoks. Tyntflytende voks som bare skal legges på og tørkes av etter et døgn. Det lønner seg å benytte "proft" utstyr.

Nå skal båten snart på vannet.

Hilsen

Kirkes

Hei båtfolk!,polerte båten i dag,starta med 2 steeeerke armer tidlig som ble svakere og svakere ettersom timene gikk :flag:,hadde kjøpt 3 flasker med seajet polish,rubbing og wax,brukte rubbing på gelcotstripene,der brukte jeg også poleringsmaskin,pga de var veeldig falma.resultatet ble bra,brukte polishen på resten av skroget(untatt gjenstridige flekker,brukte rubbingen)syns resultatet ble bra,hjalp når naboen kommer ut og spør om jeg har lakka nye striper :flag:(i ettertid tror jeg han sa det for å trøste meg,ganske lang i armene der jeg stod :confused:)Brukte så til slutt waxen,som forøverig var ganske lett å legge på og tørke av..vet ikke hvor lenge det holder har ikke brukt dette tidligere,men skroget ble glatt å fint.....legger ved ett lite skrytebilde :cool:..

ps...en liten nøtt hva slags bil har naboen?

Bilde

mvh..jan

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...