Jump to content

Hvordan får jeg genoan til å stå bra ?


Rastløs

Recommended Posts

Har ikke vært borti makan.

 

Nå har jeg prøvd å stramme på opphalet , slakke på opphalet, justert skjøtevogene i alle mmulige posisjsoner, allikevel vil ikke ganoan stå bra. Den blafrer om det blåser 3 eller 12 sekund meter. Finnes det noen flere muligheter for å å få geonan til å stå fint uten å vibrere ?

 

Seilet er jo helt nytt, og å¨mine tidligere båter har jeg aldri hatt så problem med å få geoan til å stå fint.

Link to post

Jeg strammet akterstaget. Prøvde å flytte skjøtevognen til enda en ny posisjon, 0g strammet opp både snoren nede og oppe. Nå blafrer det ikke så mye lengre,- godt er det, for på vei hjem i kveld leste jeg av opp mot 13 sekundmeter på vindmåleren.

 

- men jeg får jo allikevel ikke båten over 4 knop . Selv med rulle seil burde jo det være mulig i 8-9 sekundmeter på kryss.... Blir jo forbiseilt av alt som er av båter jo... Noe galt er det et sted.

Link to post

Når du ser på lusene i forliket på genoaen , løfter alle samtidig på innsiden eller er det slik at den nederste ligger bakover og den øverste løfter uansett hva du prøver ?

Har du innslag ved masten på storseilet når du tighter maximalt inn på genoaen på kryss ?

 

 

Må ærlig talt si at dette skjønner jeg lite av , en båt man ikke får over 4knop og seilet blafrer uansett hva man gjør med trimmen det må da være noe her som er helt på jordet galt.

 

Har du prøvd å endre på fallet på genoaen for å flytte busen fram og bakover ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post

Dette høres veldig merkelig ut. Seilet har riktig lengde i staget. Hvordan er fasongen i seiltet? Ser det ut som den gir fart, eller slipper den vinden rett ut igjen. Er den

sydd riktig, kan det være feil med seilet.

 

Her har det kommet mange bra råd. Nefretti skriver å seile for høyt, og da skrur Bav farten av. Men hvordan ser lusene ut underveis. Er det forskjeller oppe/nede. DU skal ut

i morgen, det er vel meldt bra med vind, trekk skjøteløperne helt mot deg, gå relativt høyt og stramm genoan skikkelig inn. Er winchene litt små at du kanskje ikke strammer helt inn. Følg med på genoan/lusene og se hvilket svar de gir. Prøv så slakke litt/ stramme litt for å se resultatene.

 

Du har jo testet under varierte forhold, så dette er litt forstålig

 

Du skal merke at båten skyter fart. Ring Are på Lunde, han har testet den ut og mener den seiler bra i forhold til 30.

 

Et annet spørsmål, ved mye vind gir det bare krenging istedenfor fart?

 

Mystisk

Redigert av baatsman (see edit history)

Vi sees!

Link to post

I dag var det mye vind ja, men i går var det jo bare 6-7 og seilet stod som et nervøst aspeløv om jeg førte skjøtevogen frem eller tilbake.

 

 

- og vinsjene er store nok de for den relativt beskedne størelsen av seil jeg har. ( og forrige helg hadde jeg med meg en nokså habil regatta seiler som heller ikke forstod helt hva som var galt, uten at vi tok de helt store analysenen der og da)

Link to post
  Rastløs skrev:
( og forrige helg hadde jeg med meg en nokså habil regatta seiler som heller ikke forstod helt hva som var galt, uten at vi tok de helt store analysenen der og da)

Nå begynner jeg å lure på om seilet ditt rett og slett er feil sydd/for stort og at du derfor ikke får det tightet inn korrekt på båten din.

Ville kanskje ha funnet fram målebåndet og tatt noen mål og sammenlignet med målene som skal være korrekte

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
  Enzo skrev:
Nå begynner jeg å lure på om seilet ditt rett og slett er feil sydd/for stort og at du derfor ikke får det tightet inn korrekt på båten din.

Ville kanskje ha funnet fram målebåndet og tatt noen mål og sammenlignet med målene som skal være korrekte

 

Det er det jeg tenkte på også. Genoaen er motoren på Bav, men her tror jeg seilet slipper vinden igjennom uten å omsette

det til fart.

Vi sees!

Link to post
Guest Avmønstret#

At seilet skjelver, dvs hvis hele seilet prøver å bevege seg fra side til side, kan jo være et tegn på at båten ikke får opp farten. Seil kan jo skjelve når båten akselererer da vinkelen og vindtrykket jo blir anderledes før båten får opp farten, og så roer de seg når båten er akselrert og vindrykket minker. Litt som når man seiler spinnaker.

 

Får meg til å lure på om du har noe som henger på kjølen/roret. Går båten greit for motor?

Link to post
  Mulligan skrev:
Men jeg har blitt fortalt før at dersom man ikke eier en Bavaria, så skal man heller ikke uttale seg om en.

Så jeg holder min oppfatning til meg selv.

Du har gjentatte ganger sagt at man kan ikke diskutere seiling på baatplassen. Når noen faktisk prøver seg på en tråd, og faktisk begir seg ut på det vågestykket det er å innrømme at de trenger gode råd for å beherske seilene - her på baatplassene - så kommer du med slik oppgulp som kun egner seg til forsøpling av tråden.

 

Hva tjener det til? Kun å vedlikeholde den påståtte elendigheten.

Link to post

Noen gode bilder av seilet satt vil gi et bedre grunnlag for både ubegrunnet synsing og konstruktive råd. Hvem har levert seilene?

 

Angående for stort seil: Det ligger et sett med LYS data for Bav 31 på www.seiling.org. Du kan jo ganske kjapt måle JLP (korteste avstand fra skjøtehjørnet til forliket) og sammenligne med maksmål som er 4.37 m i følge http://www.seiling.org/baat/finnSeilId.do?seilId=36445

Redigert av HaHa (see edit history)
Link to post

he he.

 

 

Nå forstår jeg hvor mye rigging har å si for båten. - Har hatt proff. rigger på båten nå i morgen timene.

 

Riggen lutet i litt feil retning og var for løst satt. ( sikkert fordi den stående riggen har strukket seg litt etter montering i april ( den er jo helt ny) ) Nå har båten FORLATT max fartsgrensen på 4 knop ( Jeg så over 5 knop på SOG for første gang) - og genoan har begynt å oppføre seg nesten normalt.

 

 

Så da tror jeg saken er løst gitt. ( Jeg var visst ikke så dårlig til å seile allikevel, men rigging skal jeg nok lære meg mer om)

Redigert av Rastløs (see edit history)
Link to post
  Rastløs skrev:
he he.

 

 

Nå forstår jeg hvor mye rigging har å si for båten. - Har hatt proff. rigger på båten nå i morgen timene.

Så da tror jeg saken er løst gitt. ( Jeg var visst ikke så dårlig til å seile allikevel, men rigging skal jeg nok lære meg mer om)

 

Er det ikke Martin som har rigget båten din? Jeg synes det er merkelig. Har hatt kranløft på marinaen hvor du hentet båten, hver gang har jeg måttet ettertaite stag. De løsner det for opp/ned med truck.

 

Martin kan rigging veldig godt, her er det tydligvis en mekaniker som har rigget. Så mye slakker den seg ikke.

 

men det fine er at du har fått løst det. Kan vel kanskje også tilegges broachen din. Gir krenging og ikke fart.

Vi sees!

Link to post

- Stemmer nok det. Det var noen andre som hadde rigget akkurat min båt.

 

Men apropos broachen, .- den hadde jeg nok fått uansett. Ukontrollert og full utrulling av seilet i frisk bris og med en del sjø et vel ikke akkurat oppskriften på en god og trygg seilas.

 

 

- Skal se at jeg greier å seile fra iallefall en Alo Mikkel i løpet av uken. Da er målet oppnådd. :wink:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...