baatsman Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Men apropos broachen, .- den hadde jeg nok fått uansett. Ukontrollert og full utrulling av seilet i frisk bris og med en del sjø et vel ikke akkurat oppskriften på en god og trygg seilas. - Apropo det, når det blåser bra, setter jeg altid på låsen. Da kan seilene gå inn, men ikke ut. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Rastløs Svart 9.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Apropo det, når det blåser bra, setter jeg altid på låsen. Da kan seilene gå inn, men ikke ut. Smart tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 he he. Nå forstår jeg hvor mye rigging har å si for båten. - Har hatt proff. rigger på båten nå i morgen timene. Riggen lutet i litt feil retning og var for løst satt. ( sikkert fordi den stående riggen har strukket seg litt etter montering i april ( den er jo helt ny) ) Nå har båten FORLATT max fartsgrensen på 4 knop ( Jeg så over 5 knop på SOG for første gang) - og genoan har begynt å oppføre seg nesten normalt. Så da tror jeg saken er løst gitt. ( Jeg var visst ikke så dårlig til å seile allikevel, men rigging skal jeg nok lære meg mer om) Fint du fant utav det. Har også stadig dette problemet at ein lurar på om båten går optimalt. Er det seglet, riggen, eller eg sjølve som er problemet. Ei bok som eg har hatt stor nytte av for å finne utav slike ting er boka "Illustrert seil og riggtrim" av Ivar Dedekam. Denne er veldig grei å ha i båten, og eg må ta ein titt i den kvar vår når eg skal ha opp riggen for å sjekke at eg hugsar alle detaljane frå i fjor (manns minne er ikkje noko serleg å skryte av) Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Juni.2008 Riggen lutet i litt feil retning og var for løst satt. Det ante meg når du beskrev problemet. Derfor min anekdote. Mange har opplevd det der på ny båt. Men hadde noen sagt "De som monterte båten din har ikke satt riggen" så ville skyllebøttene være igang fra en to-tre stykker med bred erfaring fra forskjellige båter og riggtyper. Men det viser hvor utrolig viktig riktig riggspenning er. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.