Jump to content

Noen som kjenner til Uttern 5100 DC?

Gilje

Recommended Posts

Er på jakt etter en liten daycruiser. Jeg har sett veldig mye på, og nesten bestemt meg for å gå for Askeladden 445 Chaser.

Men så kom jeg over en annonse på finn.no: Uttern 5100 DC

Noen som har hørt noe om denne båten?

Jeg finner kun noen svenske forhandlere som selger en lik båt.

Ingen norske, og ingen andre på bruktsalg.

Jeg bor selv i Stavanger. Så jeg kan ikke akkurat kjøre å kikke på den, eller få prøvekjørt den.

Jeg er redd jeg ikke kommer til å finne en lik båt senere, hvis jeg ikke slår til med denne nå...

Takker for alle svar!

Nei, men båten så kjekk ut den. 30 knop med 50 HK og last ombord er vel mere tvilsomt om du klarer. Ikke kjøp båt med for liten motor, du vil bare angre deg etter en stund. Skal du være alene ombord er det muligens ok med en 50 hk. Skal dere være flere blir det for lite.... hvis du er ute etter fart.

Er enig med Mouche; motoren på 50 hk er for liten på denne. En Yamaha F100 hadde kledd den godt. Prut prisen ned, kvitt deg med marineren og kjøp en slik en.... :cool:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Er på jakt etter en liten daycruiser. Jeg har sett veldig mye på, og nesten bestemt meg for å gå for Askeladden 445 Chaser.

Kikket litt på 445 Chaser, virker som en ganske trang og liten båt..? Ville gått opp en fot eller 2. Har selv hatt en Bella 440R, en såpass kort båt med tomvekt på over 300kg blir veldig følsom for last + trim osv.

Kjenner ikke Uttern 5100DC annet enn fra bilder, men virker som en grei båt.

En annen båt som kanskje kan være aktuell er Ørnvik 481DC, havner størrelsesmessig midt mellom de 2 du nevnte. Fant ingen av de på finn.no men dukker vel opp fra tid til annen.

Eller kanskje Skibsplast 500CL eller 460VS kan være aktuelle...?

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Er redd motoren blir for liten ja.

Men jeg har ikke råd til å kjøre rundt med en alt for stor motor heller... Bruker jo mye bensin.

Det er det som er greit med Chaseren...den må gå ganske godt med en 50 HK motor på.

Men den er jo litt trang, og den har ikke overnattingsmulighet... Men den er billigere, og lettere å få tak i.

Noen som har prøvd å sitte rundt bordet som kan følges med som ekstrautstyr? Dette er faktisk en viktig grunn til at jeg har lyst på denne båten :P Sitte rundt bordet med en kald pils :cheers:

Har hatt en uttern 5500DC som er storebror, Uttern er utrolig flotte båter som går godt i vannet. De fleste 5100Dc som er solgt her i Norge er solgt med 60hk og 75hk, de går greit, men kan bli litt trege med fler ombord. Jeg hadde 90hk på min 55ooDC og da gjprde den 38 knop, og det beste av alt var et den var nesten like pigg fullastet. Annbefaler deg og kikke på 5500dc, den koster nesten ikke noe mer, men er mye romsligere samt at den har bedre cabin

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...