Jump to content

Worklog/Spørretråd: Oppussing av tresnekke

nord119

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt meg en 23 fots tresnekke med overbygg, som ikke akuratt er den fineste og se på. Derfor skal jeg pusse den skikkelig opp og lage den fin. (Har jeg planer om :smash: )

Ting jeg foreløpig har tenkt og gjøre:

- Bytte hele el-anlegget og bygge opp nytt

- Sette inn stereoanlegg

- Flytte instrument/el start fram til styre posisjonen

- Sette opp en stol til styreposisjonen

- Pusse og lakke for- og akterdekk

- Male motorkasse/dørk/overbygg

- Lakke motor blå, sette neonlys i :cool:

Sikkert mye i tillegg til det, men jeg kommer ikke på mer i farten.

Har du tips eller andre ting du vil si er du velkommen :wink:

Bilder:

snekko_4.jpg

snekko_2.jpg

snekko.jpg

snekko_3.jpg

snekko_5.jpg

(Forøvrig selger som har tatt bildene)

Svart (redigert)

Jeg har så vidt begynt og pusse litt på for- og akterdekket, satser på og få gjort mye denne uka visst et blir fint vær.

Men, jeg har da et spørsmål: Noen som vet om et koblings-skjema som passer til en sånn snekke? (Med dynamo osv.) Har tenkt til og ha et brytepanel med 8 kurser:

- Lanterner

- Stereoanlegg

- Neonlys i motor

- Lys i lugar

- Ekkolodd

- Lys ute

- Pumpe

- Ekstra

Det jeg altså er på jakt etter er et koblingsskjema for noe lignende :wink:

Redigert av Nordfonn (see edit history)

Tipper det er einpolte brytarar, altså dei bryt berre ein pol anten + eller -. Er vel det som er mest vanlig, og vil tru det hadde stått viss det var noko anna. Viss du vil vere heilt sikker kan du alltids sende dei ein e-post.

Sidan det er automatsikringar i same brytarpanelet vil det nok vere mest naturleg å kople brytarane på +sida, sidan sikringane normalt sett også skal på + og du må derfor uansett legge opp +kablar til panelet. Dette viss det er einpolte brytarar altså, viss dei er topolte (og du vil bryte begge polane) må du sjølvsagt trekke -kablar til brytarpanelet også. Så det vert mykje fleire leidningar viss du skal ha topolt bryterpanel, men det har du kanskje tenkt på allereie?.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Ja tenker på og legge en "hovedkabel" fra + polen frem til en koplingsskinne, og videre der fra inn i panelet. Så videre til utstyret som skal ha bryter på seg, og videre der fra til en koplingsskinne som igjen har en "hovedkabel" tilbake til batteriets - pol.

Legger opp et koplingsskjema når jeg har tegnet det ferdig, så kan dere se om det ser greit ut. :smiley:

Foressten, er 1,5 mm kabel bra nok til denne båten?

Redigert av Nordfonn (see edit history)
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...