Grizzly Startet 9.Juni.2008 Del på Facebook Startet 9.Juni.2008 (redigert) Skal på hytta nå snart, og vil investere i en CO-varsler. Noen som kan tipse om en bra varsler? Bør varsleren kunne tas med når jeg ikke er på hytta? Om vinteren blir det veldig kaldt der, og størv og skitt kan kanskje ødelegge den på sikt. Hva mener dere? Redigert 9.Juni.2008 av Grizzly (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Snekker'n Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Henger meg på denne. Har akkurat kjøpt kullosvarsler fra Clas Ohlson: "Alarm for Kullos. Dannes ved ufullstendig forbrenning av organisk materiale f.eks. grillglør, eksosrør på biler etc. Usynlig og luktfri gass som dreper. Drives med 1 stk 9V batteri (medfølger). Art. nr. 36-2932" Kr. 398,- Har tenkt å montere denne i båten. Kanskje unødvendig, men det føles som en ekstra sikkerhet dersom vi skal sove med varmeren på. Jeg antar at du kan behandle denne som en vanlig røykvarsler. Jeg pleier å ta ut batteriet når sesongen er over. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
Zappa_no Svart 9.Juni.2008 Del på Facebook Svart 9.Juni.2008 Vet ikke hvordan det er med CO varsler, men har jobbet mye med røykvarslere og disse er følsomme for støv og skitt i kammeret. Ta gjerne ut batteriet når den ikke er i bruk, støvsug varsleren og pakk den inn i plast/plastpose. Da har du en varsler som varetr lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Kullos varsleren fra Clas Ohlson sto og ulte igjen da jeg var nede i båten nettopp. Skulle bare ned og se til båten, og det var ingen motor eller dieselvarmer som hadde gått de siste timene. Alt som var i drift var en luftavfukter, en batterilader, og en kjøleboks. Begynner å bli skeptisk til disse kullos varslerene fra onkel Clas. Jeg har 2 stykker i båten, og det var bare en av dem som ulte, selv om alle dørene der nede var åpne. Nå har jeg erfart at de 2 første kullosvarslerene jeg kjøpte hos onkel clas var defekte og blitzet "fail", så da er jeg naturlig skeptisk til disse 2 nye som jeg kjøpte for tilgodelappene..... Jeg investerte dessuten i et 9V lithium batteri som skulle vare 10 år i en røykvarsler, og det batteriet slurpet kullos varsleren skåltomt på snaue 2 uker. Egentlig ikke noe sjokk ettersom power lyset blitzer så hele båten blir opplyst med få minutters mellomrom.... Noen flere som har noen gode eller dårlige erfaringer fra disse kullos varslerene til onkel clas ? Hva skal til for å utløse en kullos alarm med god grunn? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Har hørt de ikke er egnet for fuktigt miljø, noe som kan fremtre i båt, jeg har kjøpt en fra fabrikatet "first alert" finnes på norske nettsider til rundt 500,- Finnes på ebay.com til en brøkdel av prisen, samme varsler, men de jeg spurde om å sende til norge svarte med NO THANKS! Heia Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Kullos varsleren fra Clas Ohlson sto og ulte igjen da jeg var nede i båten nettopp. Såg litt på den en stund siden. Når du ser på forpakningen så står det at den er egnet for Hytte og Campingvogn - men båt mangler! Mener det finnes noen som sier at luftfuktighet i båt spiller CO varsleren en puss. Det gikk en tråd om dette her i forumet. Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Seiljåtten Svart 3.Mai.2009 Del på Facebook Svart 3.Mai.2009 Jeg har fastmontert luftavfukter i båten, og den starter automatiskt opp dersom fuktigheten kommer over 50%. Varsleren fra Clas må derfor være utrolig dårlig dersom fukten i båten min er årsaken. (luftfuktigheten er 50% ombord når landstrømmen er tilkoblet.) Sitér dette innlegget Link to post
Popeye83 Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Jeg har nettoppp kjøpt meg CO-varsler på Clas. Art-nr: 36-3533. Virker som denne har tatt over for Art. nr. 36-2932. Den gav alarm første natta, jeg spratt opp , skrudda av webastovarmeren, lufta litt og syntes det var litt merkelig. Andrenatta sov jeg uten varmeren og CO-varsleren gav alarm midt på natta igjen. Tredje natta skjedde det samme. Har nå tatt ut batteriet. Kan det være luftfuktighet den slår ut på? Står i bruksanvisningen at den ikke er egnet i båt fordi sensorens levetid kan bli forkortet pga høy luftfuktighet. Står ingenting om at den kan gi falsk alarm pga det. Er det noen som bruker Clas sine CO-varslere med godt resultat? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Har også hørt at clas sin ikke er egnet i båt, kjøpte first alert sin til 450,- inkl. frakt fra en eller annen norsk nettbutikk, fikk også NO THANKS svar på Ebay First alert har stått i kontinuerlig bruk i båten siden mars, og har aldri blitt utløst, kjører også dieselvarmer. Fungerer når jeg trykker på testknappen, så får vel regne med den uler om det blir CO kosentrasjon også Sitér dette innlegget Link to post
blindleia Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Har også hørt at clas sin ikke er egnet i båt, kjøpte first alert sin til 450,- inkl. frakt fra en eller annen norsk nettbutikk, fikk også NO THANKS svar på Ebay hvor fant du den til 450? billigste jeg har sett er 599 på buskerud-brannservice.no Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 www.hms-shop.no Nettbutikken produkt nr 101134 Nexa G-3000 gassvarsler 12/230 voltGassvarsler til bolig, båt eller hytte. Reagerer både på tunge og lette gasser. Ved lekkasje blir man raskt varslet før gasskonsentrasjonen blir kritisk. Gassvarsleren går på 12 volt DC, men kan tilkobles 230 volt AC med det medfølgende nettadapteret. Leveres med 12 volt sigarettennerkabel. EN 50194:2000 og CE-merket. NOK 399.20 eks mva Sitér dette innlegget Link to post
blindleia Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 (redigert) VO'n: det var en gassvarsler. Var vel snakk om CO varsler her. Så da blei det plutselig 542 (for CO varsleren) pluss det kjente mva'n allikevel. men fin butikk! Retta: 7kr feil i prisen... Redigert 4.Oktober.2009 av blindleia (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
VO`n Svart 4.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 4.Oktober.2009 Se der ja, tenkte gassvarsler og ikke kullos... Den jeg linket til er jo da også plusse på porto så da kan det fort bli dyrt i forhold til å handle hvis en har noe slikt tilbud lokalt... Sitér dette innlegget Link to post
JanDL Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 HEi! Ser at flere her inne har dårlig erfaring med CO-varsleren fra Clas Olson. Monterte selv en slik i våres og har ikke hatt noen dårlig erfaring så langt. Tenkte først å henge den opp ned i taket men så ut fra monteringsanvisningen at den skulle henge på vegg med litt avstand fra tak og sidevegg. Kanskje dette har noe å si for funksjonen? Sitér dette innlegget Link to post
sydspissen Svart 5.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2009 Nå har jeg erfart at de 2 første kullosvarslerene jeg kjøpte hos onkel clas var defekte og blitzet "fail", Egentlig ikke noe sjokk ettersom power lyset blitzer så hele båten blir opplyst med få minutters mellomrom.... Vi har også denne "blitzingen". Er det en feil at de er sånn ? ( Ikke lett å sove med en slik over hodet ) Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 hvor fant du den til 450? billigste jeg har sett er 599 på buskerud-brannservice.no Prøv her: First Alert Tenker at jeg skal bestille denne. ca halve prisen iforhold til norske priser. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Har en slik first alert varsler i båten. Aner ikke hvor god den er, men den går ikke av i utide/falsk alarm. Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Har en slik first alert varsler i båten. Aner ikke hvor god den er, men den går ikke av i utide/falsk alarm. Det høres jo veldig positivt ut. Noen gang testet den? Mot røykgassen fra varmeapparatet? Har selv bestilt en slik nå. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Prøv her: First AlertTenker at jeg skal bestille denne. ca halve prisen iforhold til norske priser. Til den prisen bestilte jeg også en, så får man se hvordan den virker. Takk for tips Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 firs alert virker mot co i eksos, men har ikke testet den mot oppgitt CO konsentrasjon. Da må man ha testgass med rett mengde CO. Kan bare håpe den virker iht spesifikasjon/godkjenninger & går av før det er livsfarlig konsentrasjon Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 3.Februar.2012 Del på Facebook Svart 3.Februar.2012 Hvorfor ikke kjøpe denne? Kombinert røyk/co Jeg har den, men har ikke testet co alarmen, men røyk fungerer i alle fall! Sitér dette innlegget Link to post
Knert1 Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 (redigert) Vi monterte denne kombivarsleren fra Flak denne koster 995.- og vi sover i hvertfall tryggere ombord nå. Selv med Eberspächeren på. Denne er forsynt fra lighterkabel 12V, tok å klippet av denne lighterpluggen, etter å ha kontrollmålt + og -, og koblet denne inn på egen sikring i båten. Monterte selve varsler på laveste punkt i båten, inne i den ene lugaren. Og jeg må jo reagere litt på at alt skal være så "utrolig billig", er det ikke bedre å bruke penger på noe en vet funker???? Litt kjipt å vite at en sparte 300,. og noen våkner ikke opp... Redigert 5.Februar.2012 av Knert1 (see edit history) Sitér dette innlegget Lider av Nauticomani. Tar ikke noe for dette, lar det bare stå til. Link to post
Arild81 Svart 5.Februar.2012 Del på Facebook Svart 5.Februar.2012 Vi monterte denne kombivarsleren fra Flak denne koster 995.- og vi sover i hvertfall tryggere ombord nå. Selv med Eberspächeren på. Denne er forsynt fra lighterkabel 12V, tok å klippet av denne lighterpluggen, etter å ha kontrollmålt + og -, og koblet denne inn på egen sikring i båten. Monterte selve varsler på laveste punkt i båten, inne i den ene lugaren. Og jeg må jo reagere litt på at alt skal være så "utrolig billig", er det ikke bedre å bruke penger på noe en vet funker???? Litt kjipt å vite at en sparte 300,. og noen våkner ikke opp... Vel disse fra first alert selges av NAF og andre div brannvernutstyrs butikkene. Og disse koster ca 600kr i norge og i USA underkant av 200kr om du er heldig. Tviler det er noe forskjell på de amerikanske og norske utgavene, utenom CE-merket. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Tilbud hos Multicom Førpris 899,- Nå 599,- inkl. mva http://www.multicom.no/CLSF-CO-varsler-CO-kullos-karbonmonoksid-Perfekt-for-campingvogne-bate-hytte-bobil-og-hus/cat-p/c0/p10629706 Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
jeb Svart 26.Mars.2015 Del på Facebook Svart 26.Mars.2015 Bestilte fra multicom i går , håper den er bra. jeb Sitér dette innlegget Gruno 40 verftsbygget i nederland Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.