Jump to content

FordSabb 2728T, Starter ikke lading før motor har blitt ruset opp

VannTro

Recommended Posts

Hei,

Tenkte å spørre her før jeg begynner å skru/søke.

Jeg har en FordSabb 2728T med original dynamo. Når motoren startes etter å ha vært slått av må den ruses opp til 2200-2300 rpm (maks for denne motoren er 2650rpm) før jeg ser på voltmeteret at ladingen starter (sliter også med at turtelleren ikke begynner å virke før jeg har gjort denne rusingen). Når turteller/lading har startet kan jeg gå rett ned til tomgangsturtall igjen og alt virker perfekt. Det jeg hittill har sjekket er av reimene (det er to stk. som er nye i år) er stramme, så det er ikke her problemet ligger. Er det ei "vippe" eller lignende som har begynt å gå tregt, eller er dette et annet problem.

Håper noen med litt peiling på dette, eller kanskje egen erfaring kan være behjelpelig med svar. Dynamoen ble behørlig dusjet med CRC Elekrtro i høst. Problemet startet forøvring alt før vinteropplaget.

Vil gjerne finne løsningen her da jeg ikke liker å ruse en lunken motor til nesten maks turtall for å få ladingen i gang.

Motor/dynamo er fra 1987, så om det kan tyde på at hele dynamoen må skiftes vil jeg gjerne ha en anbefaling på en type som kan passe, må også beholde 2 reimer da disse også drar ferskvannspumpa til motoren.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ladelampe ? Her henger jeg ikke helt med. Det er ingen ladelampe som gir noen alarm på denne båten/motoren. Er det slik at jeg forstår rett, eller er ladelampe noe helt annet ?

Det er koblet et voltmeter i instrumentpanelet, dette voltmeteret har jeg forøvrig muligheten til å slå av når båten ikke er i bruk. I tilegg koblet jeg på et digitalt voltmeter av den typen SveinHa kjøpte inn for oss (på samme kablene som det eksisterende) Når båten ligger uten motor i gang, med godt ladete batterier viser voltmeteret ca 12,75 volt. Når jeg starter synker denne spenningen bittelitt siden en del instrumenter krever strøm(turtelleren virker da ikke). Etter rusing opp mot topp-turtall kommer turtelleren først og ett til to sekunder etterpå øker spenningen på voltmeteret til ca 13.6 volt.

Dette er i utganspunktet selvfølgelig lav ladespenning, men av en eller annen grunn har Fjord lagt kablene en runde rundt i båten slik at disse er nesten 4 meter lange :sad:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Ladelampe er en lampe som lyser (rødt) når du slår på tenning. Den slukker når dynamoen er gang med lading.

Man må ikke ha ladelampe, det finnes andre løsninger. Da kan det være en motstand som leverer spenning til D+ på dynamo når tenningen er på. Sjekk at du har spenning på dynamo når tenning er på uten at du starter motor. Spenningen vil da være 2 til 3 V. Når ladingen er i gang vil spenningen være ca det samme som ladespenning eller batterispenning om du vil.

Redigert av Nemo (see edit history)

Det sitter etter hva jeg kan huske varsellampe for motorolje og gearolje her, men jeg tar en tur ned i båten og tar noen målinger av D+ med og uten tenningen på samt går over kobblingene. Skal ta litt bilder også i tilfelle rottefelle....

Da har jeg vært i båten og tatt ltt bilder.

En av kablene hadde røket og ble skjøtet sammen. Skiftet også to kabelsko som ledningen satt dårlig i, samt sjekket at alle øvrige kontakter satt godt.

Den kablen som var røket ble styrt av tenningen, den ga 12,8 volt med tenningen på. Kabelen er den som sitter rett ved den tykke røde.

Har fremdeles samme problem som før. Turteller og lading slår først inn ved 1500rpm etter oppstart, deretter holder den seg bra gjennom hele turtallsregisteret fra tomgang og oppover. Det er altså bare rett etter start problemet er der.

bilde_020.jpg

Her er bilde av baksiden på dynamoen om noen kan forklare de forskjellige kablene.

Spesielt er jeg interessert i hva den brune/røde som hadde falt fra hverandre er. Denne kabelen var uten strøm med tenningen av og med full battertispenning (12,8 volt) med tenningen på.

bilde_005.jpg

Her er bildet av varsellampene på dasjbordet, ingenting som har med lading å gjøre.

bilde_006.jpg

Her er en bryter som gjør at jeg kan slå av og på voltmeteret uten tenningen på

bilde_011.jpg

Her er bildet av voltmeter + det SveinHa skaffet (forerøpig ikke innfelt, men koblet sammen med det originale)

fjord14.jpg

Her er et gammelt bilde av dasjbordet. Rett over tenningsnøkkelen sitter stoppknappen, her er det wen lampe på høyere og en på ventere side av stoppknappen. Disse har aldri virket, kan en av disse være ladelampen du sikter til Hansi ? Disse virket heller ikke da jeg overtok båten og da var lading/turteller ikke noe problem.

Det eneste som gjenstår nå er vel demontering av dasjbordet for å sjekke om det er noen løse kabler på tenningsnøkkelen

Det er en lampe til venstre for stoppknappen like på innersiden av venstre side av rattet. Det er også en lampe på yttersiden av stoppknappen(skjules bak rattet)

Bryteren over stoppknappen er til elektrisk lensing av septik(membranpumpe).

Den ledningen som gir spenning når tenning er på må være den som går til D+. Når du målte spenningen regner jeg med ar du målte uten at den var tilkoblet D+. I så fall vil den vise batterispenning. Du måler den når den er tilkoblet og da skal spenningen være 2 til 3 V.

Årsaken til det at dynamoen trekker strøm gjennom en motstand (hos deg) og dermed blir spenningen redusert. Dersom du fremdeles har 12 V vil det være dårlig kontakt. Det er ikke bra med dårlige kontakter på dynamoen, sjekk derfor at alle ledninger har god kontakt.

Ledningene er det ikke godt å se hva som er hva. Den tykke ledningen går ganske sikkert til B+ som går til batteriet.

Takker for svar Nemo. Jeg målte som du sa, før ledningen var montert og da målte jeg 12.8 Volt. Skal foreta en ny måling i morgen. Hvis det er D+ som er koblet rett ved den tykke røde ledningen B+ som går til batteriet så måler jeg i hvert fall på rett ledning. Hva med de to ledningene som går fra den hvite plastdingsen(som jeg antar er regulatoren). Hvilke funksjoner har disse ? Og siden jeg først er i gang med spørsmålene, hva med turtelleren ? Jeg regner med den er en av ledningene fra dynamoen, det er en gul og en gul/grønn i nedre venstre kant. Kan det være en av disse ?

(nå spør og graverjeg mye, men dette kunne vært kjekt å kommet til bunns i).

Jeg må forøvrig sette på ny kabelsko på B+ da denne kun sitter fast i omtrent halvparten av godset i kabelen. Kan dette være årsaken til problemet kanskje ?

Ladingen kan være i minste laget med dårlig kontakt på B+. Finner du ikke noe merke der det står D+? eller 61, det er det samme. Turteller uttak bruker å være merket med W.

Hva heter dynamoen, det er mange her på BP som kjenner til en del dynamoer. Ta gjerne flere bilder som viser mer av dynamo og koblinger.

Se også på denne siden som Ingar har skrevet om dynamoer, der finner du sikkert svar på en del spørsmål du har.

Dynamo

Nå har jeg studert noen andre bilder og klarer å tyde tegnene.

bilde_019.jpg

Her ser jeg at den tynne røde kabelen ved den tykke er merket D+

bilde_016.jpg

Her kan jeg se at den gule kabelen nærmest senter er merket W (turteller)

Da er det bare å fortsette å bytte kabelsko/måle spenninger :smiley:

Har ikke lest hele tråden. Men jeg ser at du har ekstern regulator, denne er forbundet med børstene via gul og grønn kabel.

Dersom det er en Ladac er det ofte nødvendig med kraftigere pære i ladelampa, alternativt en effektmotstand på ca 50ohm i parallell med denne.

Dette for å få dynamoen til å tenne. Så fort den er kommet i gang klarer den seg selv.

Den tynne røde kabelen kommer fra ladelampa. Har du ikke lampe kommer den rett fra tenningsnøkkelen.

Står endel om dette her.

Det du opplever er ganske normalt og gjør egentlig ikke noe. Ladingen blir like god når den først kommer igang.

Takker for svar Ingar/Nemo.

Ja, det er mye Ladac utstyr i båten. Det er ikke noen ladelampe, så D+ kommer nok rett fra tenningsnøkkelen.

Jeg skal ta en tur ned i båten i kveld og da skal jeg følge kablene for å finne regulatoren. Nå høres jeg sikert skikkelig amatør ut, men det er akkurat hva jeg er når det kommer til strøm.

Det beste jeg kan gjøre slik jeg forstår det er å sjekke alt av koblinger over alt hvor de er. Dette siden systemet jo fungerte slik det var da jeg overtok båten i august i fjord.

Forøvrig fin trening i å bli kjenrt med eget utstyr. Godt å kjenne det om noe kutter i åpen sjø :sailing:

Forøvrig ser jeg "det går litt fort i svingene" innimellom Ingar, du har faktisk "linket" til min egen tråd :lol::lol::lol:

Sjekket den røde kabelen i går og den ga full batterispenning med 12,8 Volt med tenningsnøkkelen på og var død da jeg slo av tenningen.

Denne kabelen er skjøtet og var falt fra hverandre så jeg sjekket mellom den som kommer fra tenningsnøkkelen mot gods på dynamoen før jeg koblet den til.

Vel, blir litt mer måling og feilsøking i kveld, jeg har ikke målt spenningen etter tilkobling. Etter hva jeg har forstått skal den være mellom 2-3 volt etter tilkobling.

Hvis den tilkoblet gir 12,8 volt (som er bat. spenningen nå) blir det da noe feil ? Kan det være en motstand som har røket ?

Hvis den tilkoblet gir 12,8 volt (som er bat. spenningen nå) blir det da noe feil ? Kan det være en motstand som har røket ?

Se på den andre tegningen i linken som jeg la ved, det er Ingar som har laget dette. Der han du se at D+ får spenning gjennom tenning og ladelampe/motstand. Her til er det fint hos deg bortsett fra atørrelse på motstand som nevnt tidligere. Vider går strømmen gjennom ankeret og det er denne strømmen som gjør at ladingen kommer i gang.

Så derfor må spenningen på D+ synke når ankeret trekker strøm, håper det er forståelig.

Jepp Nemo, hadde glemt det med ankeret og at dette bruker strømm for å sette i gang syklusen, tenk dette forsto jeg :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...