VannTro Svart 13.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Da har jeg lagt opp 25 kvadrat kabel fra dunamo til skillediode og skiftet alle mistenkelig dårlige klemmer etc..... fremdeles må jeg opp i 1600rpm før lading og turteller slår inn. Når ladingen over skillediode kommer i gang er den 13,6 volt. Det er vel egentlig bra med tanke på at det sies at skilledioden stjeler 0,7 volt... Har ikke fåt målt spenningen inn på D+ enda, så da er vel det hva som gjenstår og er den svak trenger jeg sikkert litt rettledning til hvordan dette gjøres bedre. Forøvrig er dynamoen koblet via en Ladac spenningsregulator. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
tb55 Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Dersom det er en vanlig Bosh dynamo, er nok dette helt normalt. Dynamoen er selvinduserende, men trenger litt turtall for å komme igang. Jeg har heller ikke ladelampe, og har hatt to dynamoer tatt fra vw/ audi. Disse hadde innebygget regulator, den står der du har tre flatstifter på børstebroen. Veldig enkel og billig å bytte(ca150 dinarer) , 0g fåes i forskjellige volt. Begge måtte opp i 15-1600 omdr. for at lading skulle komme igang. Dette kan du sikker rette på med montering av ladelampe som nevnt i tidligere innlegg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.