Skvulpen Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Hel "frontrute" kom fra og med 2001-modellen. Jeg hadde 2000-modell som var siste utgave med delt. Båten får straks et mer moderne utseende med helt vindu i frontskjermen, men kvaliteten er like bra på de første utgavene av 655, så ikke la glassa være avgjørende ... ;-) Lytt for øvrig nøye til alt Helge anfører om 655, han må være Norges guru nr. 1 på denne flotte båten! :-) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Okok.. Ja enig i at hel rute er mye mer moderne! Med blått skrog og kanskje farga er den meget pen. Men litt skeptisk til blått skrog om det blir matt osv.. Ellers har jeg skjønt at Helge er en mann å høre på ja.. Hehe... Har lest mye på hjemmesiden der.. Skal få laget en annonse på gamlebåten snart nå. Må bare vente til jeg kan få den ut i dagslys etter vinteropplag.. Spennende! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Skvulpen Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Artig prosess dette med båtkjøp, ja, har vært gjennom det mange ganger. En gammal sjøulk sa til meg en gang at det finnes kun to lykkelige øyeblikk i en båteiers liv, ; Det er den dagen du kjøper båten og den dagen du selger båten! ;-) Ang. blått skrog så er det veldig stilig og estetisk vakkert i utgangspunktet. Ulempen er at du ser lettere når det blir matt og bleket av tidens tann. Og det blir det fort. Videre så vises det også mye lettere alle støt og skrubninger mot kaier og brygger. Når blåfargen skrapes vekk ser du den hvite gelcoaten under. Lite pent når det blir mye hvite skraper i det blå. Hvite skrog slites selvsagt også, men slitasjen blir mindre synlig. Uansett må båten stelles, så er du av den grundige og arbeidsomme typen så er ikke blått skrog noe problem! :-) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 21.Februar.2013 Del på Facebook Svart 21.Februar.2013 Ja det er delvis sant det med lykkelige øyeblikk.. Ikke så værst å ha båt imellom kjøp og salg heller da;) Om det blir ny båt nå blir det min åttende båt... Med tanke på at jeg bare er 26 år så er det ofte båtbytter.. Hehe.. Sku egentlig ha skjærgårdsjeepen lenge, men så kom det plutselig en unge, og når banken i tilleg er så medgjørlig på båtlån frister det jo bytte opp et par fot.. Enig i at et nypolert blått skrog er pent.. Og utover sesongen så vises ikke mattheten så mye på litt avstand;) så blått skrog er helt greit.. Bedre å polere også det når man ser hvor blankt det blir:) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
-morten- Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Stemmer ikke helt for meg! Er som regel lei meg når jeg selger både biler og båter, som jeg har lagt min skjel i for å holde i stand og vedlikeholde! Får et forhold til både biler og båter, men så er nok jeg en særing og over middels optatt av motoriserte fremkomstmidler kansje.. Til: Gladlaks Hvor mye kreves for å ta lappen for BE? Teorikurs og lit kjøring? Har lit lyst til å dra med båten ned til sørlandet neste sommer, men vil jo kjøre lovlig Artig prosess dette med båtkjøp, ja, har vært gjennom det mange ganger. En gammal sjøulk sa til meg en gang at det finnes kun to lykkelige øyeblikk i en båteiers liv, ; Det er den dagen du kjøper båten og den dagen du selger båten! ;-) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
glalaks Svart 22.Februar.2013 Del på Facebook Svart 22.Februar.2013 Nå etter 19 januar er det vell lastsikring, dobbeltime med kjøring pluss noe landeveiskjøring + oppkjøring. Du kan også ta noe nytt som heter e-96 eller noe sånn.. Da kan du dra litt tyngre henger enn bare B-lappen.. Da trenger du bare kurs på noen timer tror jeg.. Ingen oppkjøring.. Ellers er be-oppkjøring rimelig enkel... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
glalaks Svart 24.Februar.2013 Del på Facebook Svart 24.Februar.2013 Hvordan fungerer lensingen på 655? Er det problem at vann samler seg? De nyeste er vel ikke selvlensende? Står manuelle lensepumper. Er det elektriske eller håndpumpe? Er det problem med vann ved vannsport for eksempel? Eller er det enkel sak og pumpe ut? Er vant med jeepen som vannet renner rett ut på.. Og er det nok uteplass? Ser trangt ut. Men jeg er vant til helt åpen båt også da.. Kan man sitte/ligge på fordekk? Eller er luka i veien? Tåler like evt å ligges på? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
MT. Svart 24.Februar.2013 Del på Facebook Svart 24.Februar.2013 Prisen på å bytte ei halv flat rute er sånn at man ikke gidder papirarbeidet med forsikringa. Prisen med å bytte ei buet hel rute er sånn at vanlige lønnsmottakere ikke gjør det uten hjelp fra forsikringa... Lensingen: Jeg har elektrisk automatisk flottørpumpe som også kan kjøres manuelt over bryter, samt ei manuell pumpe. Kalesjene på disse har godt fall og god overlapp, særdeles tørre båter. Har hatt min liggende på vannet uten å bli brukt i to måneder mens jeg først var i Kina og deretter dro rett på ferie med familien på Filippinene. De som hadde oppsyn med båten rapporterte at de mistenkte at pumpa mi ikke fungerte, siden den aldri lenset. Men den var helt tørr i kjølsvinet da jeg omsider kom hjem. Uteplass: Jeg har en 650CC, den av disse båtene med dårligst uteplass. Stor solseng akter som veier opp noen ganger. 655 er bedre, ville helst hatt en 655 med Honda 150. Men det var dette med bruk og personlige modifikasjoner, da måtte jeg jo begynt på nytt igjen.... Også har jeg jo egentlig mer lyst på litt større båt, med mast og påhenger... Vi sitter gjerne på fordekket og fisker, opp til tre personer. Har ikke ligget på luka, og ramma rundt den innbyr vel heller ikke til dette. Uansett er dette den beste daycruiserløsningen jeg har funnet. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Helge Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 Hel "frontrute" kom fra og med 2001-modellen. Jeg hadde 2000-modell som var siste utgave med delt. Dette kan IKKE stemme Skulpen! Vår 655 ble av første eier bestilt høsten 2000 og levert fra fabrikk i mai 2001 som 2001-modell. Den har delt frontrute og når vi sensommeren 2001 vurderte å kjøpe ny båt (som alternativ til en som var brukt bare noen få måneder) fristet forhandleren med at 2002-modellen (som den første) skulle få hel (udelt) frontrute. Så det må være 2001-modell som er siste med delt frontrute og 2002 som er første med "udelt". Hvordan fungerer lensingen på 655? Er det problem at vann samler seg? De nyeste er vel ikke selvlensende? Står manuelle lensepumper. Er det elektriske eller håndpumpe? Er det problem med vann ved vannsport for eksempel? Eller er det enkel sak og pumpe ut? Er vant med jeepen som vannet renner rett ut på.. Og er det nok uteplass? Ser trangt ut. Men jeg er vant til helt åpen båt også da.. Kan man sitte/ligge på fordekk? Eller er luka i veien? Tåler like evt å ligges på? Skal en lang mann som du ligge i aktersofaen må du i hvert fall ligge "i diagonalen" etter å ha laget en kraftig utvidelse slik vi har gjort i vår 655. Lensing... vår 2001-modell har selvlensende cockpit-dekk, men med kulekran slik at slangen ut kan stenges. Har man fått vann inn under cockpit-dørken ( i bunnen av båten) er det originalt 2 manuelle lensepumper i vår 633. Vi synes uteplassen i 655 er god i forhold til båten mål /lende og bredde), men som allerede påpekt her innbyr ikke rør-ramma rundt luka på framdekket til å ligge på luka. Luka på vår båt har tålt godt at folk sitter på den. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Skvulpen Svart 26.Februar.2013 Del på Facebook Svart 26.Februar.2013 (redigert) Dette kan IKKE stemme Skulpen! Vår 655 ble av første eier bestilt høsten 2000 og levert fra fabrikk i mai 2001 som 2001-modell. Den har delt frontrute og når vi sensommeren 2001 vurderte å kjøpe ny båt (som alternativ til en som var brukt bare noen få måneder) fristet forhandleren med at 2002-modellen (som den første) skulle få hel (udelt) frontrute. Så det må være 2001-modell som er siste med delt frontrute og 2002 som er første med "udelt". Du har helt rett, jeg ser det nå. Var overbevist om at hel rute i front kom i 2001, men det var altså fra 2002. Beklager utilsiktet feilinformasjon For øvrig kan det kanskje være like greit å ha delt "frontrute", for som jeg skriver i en annen tråd om min nåværende Askeladden, så kan det bli en både dyr og omstendelig affære å få skiftet svært buede vinduer hvis de knuser. Prosessen tok fire måneder for meg ... Frontrutene på 655 t.o.m. 2001-modell er altså ikke-buet og ganske firkanta, da kan man få disse skjært til hos den lokale glassmesteren på dagen. En annen detalj som imidlertid er verd å merke seg på modell-endringene, er at fra og med 2001-modell kom 655 / 660 med disse hendige griperekkene / - håndtakene på utsiden av sidevinduene. Det hadde ikke modellene tidligere, noe som gjorde det til en balansekunst å gå framover på dollbordet på sidene hvis kalesjen var på. Man hadde ingenting å holde seg fast i. Skulle jeg i dag kjøpt en 655 så ville jeg bare av den grunn ikke valgt eldre modell enn 2001. Her er forøvrig en finn-annonse av en 2001-modell, som viser både den delte frontruta og griperekka på sidevinduene: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39475086 Redigert 26.Februar.2013 av Skvulpen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Regner mer lensingen fungerer greit med tanke på populariteten på denne båten;) Er sikkert nok uteplass også om man kan sitte litt foran også. Synes kabinen tar mye plass.. Men derfor er den jo så stor også. Siden den er godkjent for 8(!) personer må det vel være plass til dem på et vis.. Hehe De griperekkene skvulpen nevner har jeg skjønt er viktig ja.. Ser ut som de fleste av nye typen har det. Den du linket til skvulpen er solgt for lenge siden. Rart de ikke fjerner den.. Kom en til salgs i Trondheim også nå. Ser ut dom den ikke er "selected".. Hva har det å si? Eneste forskjellen jeg ser er at den ikke har teak på dekk, og annet ratt? Mulig at den mangler solseng også.. Første båten jeg at sett på finn uten selected-pakke... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
MT. Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Selected gir deg teak som må smøres, et ratt som koster noen hundrelapper på Maritim, og hydraulisk styring. Tror ikke det var noen andre forskjeller. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Helge Svart 27.Februar.2013 Del på Facebook Svart 27.Februar.2013 Selected gir deg teak som må smøres, et ratt som koster noen hundrelapper på Maritim, og hydraulisk styring. Tror ikke det var noen andre forskjeller. Dette stemmer nok ikke helt, da det var en del flere ting på Selected-listen uten at jeg husker alt...og jeg mener også at innholdet i Selectedpakken varierte litt i tiden båten ble produsert: 12V-uttak, håndtak ved passasjerstol og noen detaljer til var med. Men som antydet varierte nok innholdet i Selectedpakken noe i løpet av båtens produksjonstid, eksempelvis hydraulisk styring som du nevner var ikke med i pakken i mange år. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.