Jump to content

Overnatte i Skibsplast 655


rifi

Recommended Posts

Hadde i helgen første overnatting i min skibsplast 655. Var på tur alene med ungene (5 og 8) og det gikk veldig greitt. Ikke noe problem å overnatte 3 stk i cabinen. Men...Når vi er fulltallige dvs 4 må nok jeg ut og sove under kalesjen....

 

Der var det veldig lyst, pga av alle vinduer i kalesje og jeg lurer på om noen har noen god løsning/erfaring med hvordan blende dette...Vet ikke om det finnes noe standard forheng e.l men har aldri hørt om det så må nok lage til noe selv..

 

 

Gode forslag mottas !!

Link to post

Det blir nok i meste laget å lager gardiner/oppheng for alle vinduer i vindskjerm og kalesje! Kjøp deg heller en sovemaske :cool: , da blir det mørkt der du trenger det :wink: .

 

Alternativet er sent i seng og tidlig opp, går jo det også....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Ser vel en mulighet med å bruke gardiner som man fester med borrelås for natten.eneste ulempen er vel at den ene siden av borrelåsen må henge på kalasjen,men det er sikkert å oppdrive disse i forskjellige farger slik at de går i ett med kalasjen og ikke nevneverdig skjemmende.

Lykke til

Link to post
Velkommen i Skibsplast 655 klubben :flag:

Som uformell medlemm i klubben har jeg et spørsmål angående lagring av kallesjen under sittebenken bakerst på 655. I utgangspunktet er dette en fornuftig løsning, men i praksis er jeg mer usikker. En ting er at kallesjen må rulles kraftig sammen, i tillegg vil den ligge i press mellom drivstofftanken og sittebenken. Dette betyr bl.a. at plastvinduene får store påkjenninger da de blir brettet og trykket kraftig sammen når en sitter på benken bak. Har noen erfaringer med at de av den grunn kan sprekke? Plastglassene blir i alle fall alt annet enn glatte etter en slik oppbevaring og behandling?

 

Litt på siden av spørsmålet om overnatting, men regner med at en del 655-eiere er innom tråden og har tanker rundt dette...

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Angående blending av cockpit: Mens barna var ganske små (8 og 11) prøvde vi faktisk å sove alle 4 i kabinen et par netter og det gikk på et vis selv om det var trangt. Nå når de er 14 og 17 er det utelukket :lol: Med litt støtte fra Skibsplast kom jeg fram til en løsning med en ekstra plate festet med hengsler på utfyllingsplaten til aktersofaen. "Dobbelsengen" akter er derfor nå så bred at de korteste i familen foretrekker å ligge der framfor trangt i kabinen :yesnod: Vi har også vært inne på tanken med borrelås med den myke siden festet i kalesjen og den stive på noen avtagbare mørke gardiner, men det har bare blitt med tanken. Så lenge man ikke legger seg så veldig tidlig at det er veldig lyst når man legger seg har vi som regel ikke slitt med søvnen på morgenkvisten :lol: Jeg er forøvrig usikker på innfesting av borrelås i kalesjen :confused: Man kunne kanskje lage et slags innvendig "sovetelt-tak" som man hengte opp i stroppene med trykkknapper som vi i alle fall har i vår kalesje, kanskje i kombinasjon med borrelåsstropper som man kan ta rundt stengene til kalesjen?

 

Angående å lagre kalesjen under aktersofaen. Dette har vi gjort mange ganger i løpet av 7 år og kan ikke se at kalesjen har tatt skade av dette (ikke vinduene heller). Noen antydninger til midlertidig synlige bretter etterpå har vi vel sett. Men jeg har forsøkt å være nøye med å prøve å "rulle opp" kalesjen på kalesjestengene fremfor å brette kalesjen. Jeg synes ellers ikke det er noe særlig trangt/lavt til kalesjen mellom bensintank og platen i aktersofaen.

Link to post

Jeg pleier å ligge bak på solsenga i vår båt, og har med meg sovebrillene man får når man tar natt toget med NSB. :-)

 

Ellers pleier jeg å bruke båtshaka som gardinstang bak, og henger opp håndkler og tepper rundt og dekker til..

jeg sover i hvertfall som et barn da.. :-D

Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no

 

Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist?

Link to post
...spørsmål angående lagring av kallesjen under sittebenken bakerst på 655. I utgangspunktet er dette en fornuftig løsning, men i praksis er jeg mer usikker. En ting er at kallesjen må rulles kraftig sammen, i tillegg vil den ligge i press mellom drivstofftanken og sittebenken. Dette betyr bl.a. at plastvinduene får store påkjenninger da de blir brettet og trykket kraftig sammen når en sitter på benken bak. Har noen erfaringer med at de av den grunn kan sprekke? Plastglassene blir i alle fall alt annet enn glatte etter en slik oppbevaring og behandling?

Dette kommer med erfaring. Pleier selv å la kalesja henge ned i rommet sitt før jeg tar bøylene av 'knaggene', Da legger den seg greit på plass. Pass bare på at det ikke er plast/stoff mellom bøylene, da vil du ikke få plass. Dersom sittebenken bak ikke lar seg legge helt ned uten å presse, har du ikke gjort det riktig...

 

655en har glidelås på kalesja i stedet for knapper. Dette er veldig bra, og det går rimelig kjapt å ta opp/ned kalesja. Likevel har jeg gått til anskaffelse av havnekalesje. Kjøpte en til under halv pris på Skibsplastfabrikken på 50 års dagen i fjor høst. Må bare få justert noen av hullene først.

Link to post

Hørtes veldig praktisk ut med havnekalesje all den tid 90 % av båtturene er uten kalesje uansett. Noen ide om hva en slik koster ? og er det da slik at en bruker glidelåsen foran og knapper/strikker bak ?

 

Har Targabøyle på min båt og har da ikke problemet med kalesje under benken. Henger den enkelt opp i targabøylen. For mitt vedkommende er dette hovedpoenget med bøylen. (synes den ser tøff ut og da..)

Link to post
Pleier selv å la kalesja henge ned i rommet sitt før jeg tar bøylene av 'knaggene', Da legger den seg greit på plass. Pass bare på at det ikke er plast/stoff mellom bøylene, da vil du ikke få plass.

Mener du at "rommet sitt" er over drivstofftanken under benken? Synest det er vanskelig at kalesje og plastvindu ikke kommer i klem her, men har nok litt med prøving og feiling.

 

Likevel har jeg gått til anskaffelse av havnekalesje. Kjøpte en til under halv pris på Skibsplastfabrikken på 50 års dagen i fjor høst. Må bare få justert noen av hullene først.

Interessant. Spør som rifi: Pris? Og hva med glidelåsen foran? Er det andre hullfester enn på standard kalesje. Det ligger mange 655 i båthavna men kan ikke huske å ha sett de med havnekalesje.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Havnekalesja koster 5827 i følge Skibsplast.no

 

Som sagt kjøpte vi en som var feil hullet, tror vi gav 2000 kr for den :smiley: Vi skal nå i helga måle ut riktige hull og ta en tur til Jens Sagen A/S i Kristiansand for å få rettet dette.

 

Havnekalesja festes ikke i glidelåsen. Husker ikke så nøye, men tror det skal monteres knagger i sporet over frontruta (ble litt usikker nå :confused: )

Link to post
Har Targabøyle på min båt og har da ikke problemet med kalesje under benken. Henger den enkelt opp i targabøylen. For mitt vedkommende er dette hovedpoenget med bøylen. (synes den ser tøff ut og da..)

Nå er vi på veg langt bort fra trådens hovedspørsmål, men jeg kan ikke dy meg å spørre litt når først dette med targabøyle ble brakt på bane ...

 

Jeg har eid en Skibsplast 655 tidligere, da uten targabøyle. Etter å ha solgt 655-en, vært et år uten båt, så en sommer med snekke, savner jeg 655-en, og er nå på jakt på ny brukt. Er da i tvil om jeg skal velge med eller uten targabøyle, derfor spør jeg dere med erfaring. Jeg ser fordelene med bøylen, - noe å ta tak i når man entrer båten, noe å snurre kalesjen rundt, og det "stilige" (kommer vel an på øyet som ser ...). MEN, har bøylen noen ulemper også?

 

Spørsmål 1): Jeg er 190 høy, og lurer på om kanskje det er et problem å stange hodet oppi? :headbang::cryin: Jeg vet nemlig at den er lavere enn 190 cm, men den står kanskje såpass langt bak i båten at dette ikke er noe problem?

 

Spørsmål 2): 655-ene med targabøyle har lanternen montert på toppen av bøylen. Vil ikke da lanternen lyse opp hele interiøret i båten, og virke hemmende :eek: , hvis du er på sjøen i mørket med kalesjen av og lanternen påslått?

 

Altså, bør jeg gå for en 655 med eller uten targabøyle? :confused:

Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post

Har ikke så mye rene fakta, og antar avgjørelsen til syvende og sist beror på om en liker båten med eller uten targabøyle.

 

Personlig synes jeg muligheten til å henge kalesjen i bøylen er "verd" hele bøylen. Veldig praktisk å slippe å flytte på folk, puter etc for å få opp/ned kalesjen (hvis det plutselig blir behov for dette).

 

Samtidig kan en jo i stedet utnytte stueplassen under benken til andre ting. Har selv noen plastbokser til fendere, tauverk, olje, stoler (til å ta på land) etc under benken.

 

Vet ikke hvor høy den er over dørken men mener at den må være mer enn 1,90. Er selv over 1,80 og har aldri opplevd den som "nær" hodet. Kan måle dette neste gang jeg er i båten.

 

I tillegg som du nevner veldig greitt for unger og voksne og ha ekstra gripetak ved omborstigning, bevegelse på dollbord etc.

 

Har ikke opplevd lanternen som sjenerende.

Link to post
Jeg har eid en Skibsplast 655 tidligere, da uten targabøyle. Etter å ha solgt 655-en, vært et år uten båt, så en sommer med snekke, savner jeg 655-en, og er nå på jakt på ny brukt...

Om en tenker på klassen daycruiser; er det mulig å få mer båt for pengene enn med en 655? Jeg tror ikke det. Et veldig subjektivt synspunkt men sammenlignet med båter i samme prisklasse så har 655 svært mye å fare med. Ikke minst en cabin det går ann å være i, samt ellers praktiske løsninger både her og både der.

 

Så til targabøyle. Har ikke det selv og savner det ikke. Båten blir stort sett brukt på fine sommerdager, og da er det det første jeg gjør å legge kalesjen under benken bak, ute av synsfeltet. Fint med stort åpent rom i båten. Men for all del, det er mye som er kjekt å ha som en ikke tenker over før en ser nytteverdien i det. Så også sikkert med targabøyle.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Link to post

Kjøp 655 med Targa...jeg har hatt begge deler. Ved montering av lanterne på targaen har man i alle fall mulighet til komme seg hjem etter en fin kveld uten og bli blendet av lanternen, Fordelene er som nevnt før, muligheten til og holde seg fast i noe samt få kalesjen opp til targaen er en fordel, og kanskje få henge fra seg et handklær el, Men det var litt utenom innlegget, vi har brukt noe bil beskyttelse foran på vinduene, slike sølvfargede firkanter som skal ta av litt for varmen også, som vi har fått støttet opp på et vis. Kalesjen er ikke enkel, men noen badehandklær har gjordt nytten.

God ide, Skibsplastklubb..?

Link to post

Takk for svar og gode råd! Kan velge og vrake i brukte 655, ca 40 stykker til enhver tid på finn.no, noen med og noen uten targa ... Ikke sikkert targabøylen blir avgjørende for valget, i grunn viktigere med utstyrsnivå og hvilken motor som står på hekken ...

 

Ved montering av lanterne på targaen har man i alle fall mulighet til komme seg hjem etter en fin kveld uten og bli blendet av lanternen,
Når det gjelder akkurat dette, å bli blendet av lanternen på båter der lanternen står på vindskjermen ("frontvinduet" :wink: ), så er mitt råd å montere en såkalt lanterneskygge eller Blendeskjerm under lanternen, det gjorde jeg på min forrige Skibsplast 655. Veldig rart at det ikke er standard fra båtverftet! Men med en slik montert, blir det ikke refleks på cabintaket når man fører båten i mørke.

 

På targamodellene ser jeg faktisk en større utfordring, i og med at lanternen da står og lyser over deg og bak deg, og har du ikke kalesjen på vil vel lanternen flombelyse hele cockpit med dashbord, instrumenter og alt? Og her hjelper vel neppe blendeskjerm heller?

 

God ide, Skibsplastklubb..?
Det hadde vært noe! :smiley: Redigert av Skvulpen (see edit history)
Link to post
... Ikke sikkert targabøylen blir avgjørende for valget, i grunn viktigere med utstyrsnivå og hvilken motor som står på hekken ...

Jeg har targabøyle.

 

Fordeler: tøft utseende, grei å holde i når man skal ombord, kan ha kalesja rundt den, sette lanternen på den (tror ikke strølys er noe problem), sette andre ting på den (horn, antenne etc)

 

Ulemper: den koster jo litt, vekt og vindfang gjør vel at man mister 0.1 knop eller deromkring.

 

Ville jeg kjøpt targabøyle igjen: :confused:

 

Ellers er jeg enig i at motorvalg nok er noe av det viktigste. Er selv kjempefornøyd med Suzuki DF140, på sin sjuende sesong og etter 420 timer er den fremdeles som ny. Nå ønsker jeg ikke å fornærme de som har Mariner/Mercury, men ville nok vurdert seriøst å handle ny båt i Sverige for å få den motoren jeg ønsker :wink:

Redigert av Andy (see edit history)
Link to post

Andy,

en annen ting, - jeg ser at du har blå skrogsider på din Skibsplast 655. Er ikke disse svært utsatt for synlige riper ved "ublide" møter med brygger, når fendringen ikke er optimal? Hvordan ser skrogsidene dine ute etter sju års bruk?

 

Der er både blå og hvite 655 til salgs, jeg foretrekker vel hvit av praktiske grunner, men må innrømme at blått er stilig da ... :cool:

 

M.a.o.: Ville du valgt blått skrog igjen på denne båten?

Link to post
M.a.o.: Ville du valgt blått skrog igjen på denne båten?

Enda et vanskelig spørsmål :crazy:

 

Det er blitt en del riper ja. De fleste var der etter de to første årene, med første eier. Så har jeg klart å lage noen flere.

På avstand ser den helt fin ut. Men kommer man inntil ser man jo ripene.

 

I tillegg er det blitt et matt felt, er nok fra gnikkende fender. Jeg kjører nå konsekvent med fendersokker, blå selvsagt :lol: av beste kvalitet. Tror dette hindrer nye matte felter.

 

Ville jeg valgt blå igjen? Tviler vel på det, til det er jeg for snusfornuftig. Men er også godt fornøyd med at båten stort sett fremdeles ser fresh og ung ut - dog på litt avstand. Som eier, så båt :yesnod:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...