roesok Svart 16.Juni.2008 Del på Facebook Svart 16.Juni.2008 (redigert) I tillegg er det blitt et matt felt... Vil ikke blått skrog også lettere virke matt enn hvitt? Noen har også nevnt at det kan være vanskeligere å få frem igjen den fine glansen ved polering. Noen som har synspunkt på dette? Redigert 16.Juni.2008 av roesok (see edit history) Sitér dette innlegget Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet. Link to post
Andy Svart 17.Juni.2008 Del på Facebook Svart 17.Juni.2008 Vil ikke blått skrog også lettere virke matt enn hvitt? Har ikke merket noe til det. vi vasker, polerer og vokser båten hver vår, ellers blir det lite 'skjønnhetspleie' i løpet av sesongen. Opplever blåfargen fremdeles som intens på sjuende året. Det er veldig fint å se gjenskinnet fra sjøen i det blå feltet (er mye klarere enn i den hvite delen) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Hei. Løfter denne. Ser et er mange skibsplastfolk her. Jeg ser litt på 605 og 655. De begynner å bli ganske rimelige nå. under 200000 med suzuki 115 hk. Så til spørsmålene. Hvor lang(bred) er solsenga ute om man skal sove der. Jeg er 2 meter lav.. Samme med kabinen? har forstått at den er romslig. Hvor tung er 655 med 115 hk suzuki 4takt? skal ha den på henger iblant. Er det andre svakheter man må være obs på? er dolbordet greit å gå på på 655? om man er i normalt god stødig form.. Denne er vel billig? selv om annonsen var dårlig.. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=39475086 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Puffen Svart 25.Januar.2013 Del på Facebook Svart 25.Januar.2013 Skibsplast 655 var min første båt. Den gangen sto valget mellom den, og en Askedladden Beatle. Angret ikke et ekund på at jeg valgte Skibsplast. 655 er merkbart større enn 605. Verdt hele mellomlegget + litt til. Den svakhet jeg husker best var hvor regnvannet ble av, hvis jeg glemte å dra på kalesjen før det kom en regnbyge. Så godt som alt vannet havnet i lagerrommet under dørken i cockpiten. 115 hk. var en helt riktig motor til denne båten. 90 var alt for lite, og 140 gjorde liten forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 28.Januar.2013 Del på Facebook Svart 28.Januar.2013 Som Puffen sier er nok den beste "kompromiss-motoren" i den perioden Suzuki sine 4-taktere ble brukt 115-hesteren. Jeg hadde det i 3 år først på min 655, men skiftet så til Suzuki DF140. Sistnevnte gir både litt mer fart og litt bedre akselerasjon (utvilsomt målbart), men forskjellen er ikke så stor som 25 Hk opp fra 115 til 140 gir en forventning om. Dette har nok mye med at økningen i slagvolum er beskjeden. Vi er meget fornøyd med vår 2001-mod 655 Selected som vi har hatt i snart 12 år. Når det gjelder spørsmålene du stilte for 3 dager siden glalaks: Du vil ikke like lengden på aktersofaen når det gjelder soving. Du har nok minst 25 cm for mye i lengde der tipper jeg. Men inne i kabinen stiller det seg annerledes, særlig om du legger deg på babord side av båten (innenfor skyvedøren). Damene i vår familie synes aktersofaen er grei, men så har vi også ettermontert en ekstra hengslet plate på utfyllingsplaen slik at sengen i aktersofaen blir bredere enn standard (i hvert fall det som var standard på vår 2001). http://www.seljeseths.net/baat.html Vekt... båt uten motor veier 890 (i følge Skibsplast) så må du legge til 189 kg for SUZUKI DF115 motor pluss bensin pluss vann. Dollbordet er helt greit synes vi her i familien, men til framdekket går vi gjerne heller opp gjennom den store luken framme i kabinen. Mht pris på båten i annonsen du linket til er vel det noe av det laveste jeg har sett om man ser bort fra så tidlige årsmodeller at hekken/badeplattene er annerledes og da gjerne også med 2-takter motor på båten. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
glalaks Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Takk for svarene. Regna med den senga ute ble for kort ja! Men er ikke værre enn å la fruen ligge ute det;) Ser ut som omtrent alle som har eller har hatt en 655 er fornøyd med den så det kan jo ikke være så ille båt. Synes den virker lett til å være så stor, men det er vell bare bra når den skal henge bak bilen.. Ellers synes jeg det virker dumt å kjøpe 605 når man kan kjøpe 655.. Mye mere båt for pengene.. Er bare litt redd for at den har lite uteplass.. Men det er vell nok.. Den til 199000 virker billig ja! Får sende de en Mail om innbytte.. Men må også ha henger i tillegg.. Koster vel litt på så stor båt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
MT. Svart 29.Januar.2013 Del på Facebook Svart 29.Januar.2013 Jeg har rett og slett tatt med meg fjellteltet noen ganger, og latt ungene ligge på land. Vi foreldre både legger oss senere og står opp tidligere. (Som oftest...) Gummibåt knytes med landtau sånn at om vi ligger på svai kan båten trekkes både inn og ut etter hvem som skal ha den først. Man må bare tenke praktisk, så er det meste mulig. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Helge Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Regna med den senga ute ble for kort ja! Men er ikke værre enn å la fruen ligge ute det;) Ser ut som omtrent alle som har eller har hatt en 655 er fornøyd med den så det kan jo ikke være så ille båt. ..................Men må også ha henger i tillegg.. Koster vel litt på så stor båt.. Det er jo helt grei plass til 2 voksne i kabinen Hos oss lå ungene under kalesje i aktersofaen helt til sønnen ble for lang. Nå i en alder av 18 er jo han passert pappa og passert 190 cm med god margin... Jeg kjøpte for drøyt 10 år siden en Hammerhenger BB1500S (Ny ca 20.000 kr den gang) til båt opptil 22 fot og maks nyttelast litt under 1200 kg. Da må jeg passe på å tømme vanntanken og ikke ha mer enn maks halv bensintank for å kjøre lovlig. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
glalaks Svart 30.Januar.2013 Del på Facebook Svart 30.Januar.2013 Ja tror ikke dattera på 4 mnd skal sove ute alene ennå.. Hehe;) Men får vel klemt hun inn i kabinen også;) Jeg tenkte å skaffe en av de minste boggihengerene så har jeg litt og gå på ift vekten. Har forhåpentligvis be-lappen om 6 dager:) Går det å dra en 100 kilos mann på vannski bak med 115 hk da? Med 2-3 stk i båten..? Blir spennende å se om det dukker opp noen mot våren! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Helge Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Jeg tenkte å skaffe en av de minste boggihengerene så har jeg litt og gå på ift vekten. Har forhåpentligvis be-lappen om 6 dager:) Går det å dra en 100 kilos mann på vannski bak med 115 hk da? Med 2-3 stk i båten..? Med BE-lappen har du vel større frihet ja Tok den selv 17.januar, 2 dager før reglene ble endret 19.januar. Opplæringsmessig mht krav er det fortsatt det samme etter 19.januar så lenge opplæringen var ferdig før denne datoen og man tar lappen før en eller annen dato før sommeren. Men ved å ta lappen før den 19. fikk jeg med meg de gamle reglene mht 3500 kg grensen. Trekkbilen min fra 2001 fram til for noen få år siden hadde ikke lov å dra mer enn 1500 kg, Derfor var Hammerhenger BB1500S perfekt selv om den er enakslet. Men det er jo noen fordeler med enakslet også da selv om det samtidig er ulemper. 100 kg gubbe på vannski bør ikke være noe problem. Vi kjørte litt vannski også før vi skiftet fra 115 Hk til 140 Hk og begge deler går helt utmerket - også med noen personer i båten. Men med 8 (maks på 655) i båten tror jeg han som henger bak blir sliten i armene ja Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
glalaks Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 Trodde ikke det var noen fordeler med å ta oppkjøring før 19 januar jeg, så lenge man tok timene først.. Jaja. Jeg har oppkjøring på onsdag;) håper jeg husker alt jeg må.. Er lei av å kjøre rundt med en henger som så vidt er stor nok som jeg gjør nå. Hss 1200 med nesten 900 kilo båt på.. Ikkje så mange biler som kan trekke den lovlig uten BE.. Okei.. Det er bra. Blir en del vannski om været viser seg fra en utrøndersk side;) Vurderer å legge ut gamlebåten for salg nå eller om jeg skal vente til litt nærmere påske.. Må selge for å kjøpe ny.. Jeg har sterke armer.. Hatt noen båter som ikke var egnet til å dra opp 100 kilo på vannski.. Kan de fleste triks for å lure meg opp av vannet;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Helge Svart 1.Februar.2013 Del på Facebook Svart 1.Februar.2013 (redigert) Trodde ikke det var noen fordeler med å ta oppkjøring før 19 januar jeg, så lenge man tok timene først.. Jaja. Jeg har oppkjøring på onsdag;) håper jeg husker alt jeg må.. Med BE-lappen fra bestått førerprøve før 19.januar er det vel strengt tatt bare en ekstra mulighet de aller fleste aldri får bruk for. ...dra henger på over 3500 kg. Dette er det svært få biler i Norge (som man har lov å kjøre med B) som har lov å trekke. LYKKE TIL på onsdag Redigert 1.Februar.2013 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
MT. Svart 2.Februar.2013 Del på Facebook Svart 2.Februar.2013 En av forskjellene nå etter datoskiftet går vel også på vogntogsvekt over 3500kg, ikke bare hengervekt...? Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Helge Svart 4.Februar.2013 Del på Facebook Svart 4.Februar.2013 En av forskjellene nå etter datoskiftet går vel også på vogntogsvekt over 3500kg, ikke bare hengervekt...? Er litt usikker på hva du tenker på da...? Det er kanskje førerkort klasse B med kode 96 i førerkortet? Ny klasse B 96 – trekke større tilhenger etter opplæring uten prøveOrdningen gjelder trekking av tilhenger med tillatt totalvekt over 750 kg. Bilførere med klasse B kan gjennomgå minst 7 timer obligatorisk opplæring ved en godkjent trafikkskole for å få klasse B 96. Når denne opplæringen er innmeldt til Statens vegvesen, får du den nye koden i førerkortet. Det er ikke krav om førerprøve for å få den nye rettigheten. Den nye klasse B 96 gjelder for vogntog (personbil + tilhenger) der samlet tillatt totalvekt ligger i området 3501-4250 kg, dvs. 750 kg mer enn med ren klasse B hvor øvre grense for samlet tillatt totalvekt er 3500 kg. Førerkort B gjelder personbil inntil 3500 kg og de som kjører opp til BE etter 19.januar i år har ikke lov å dra hengere over 3500 kg (til sammen 7000 kg), men nå er det altså svært få personbiler (klasse B) i Norge som har lov å trekke hengere på over 3500 kg. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
MT. Svart 4.Februar.2013 Del på Facebook Svart 4.Februar.2013 http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/Tilhengerkalkulator Nå er hvertfall den nye førerkortklassen lagt til i tilhengerkalkulatoren. Endel av SUV-ene har feks hengervekt på 2000kg og tillatt total vogntogsvekt på 4250kg. Jeg mener å ha oppfattet at om man ikke har utvidet opplæring og prøve, får man ikke kjøre tyngre VOGNTOG enn 3500kg nå. Sitér dette innlegget baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Helge Svart 4.Februar.2013 Del på Facebook Svart 4.Februar.2013 Endel av SUV-ene har feks hengervekt på 2000kg og tillatt total vogntogsvekt på 4250kg. Jeg mener å ha oppfattet at om man ikke har utvidet opplæring og prøve, får man ikke kjøre tyngre VOGNTOG enn 3500kg nå. Det er riktig... og det jeg henviste til i forrige innlegg. Bare B = maks 3500 (bil + henger), B96 = maks 4250 (bil + henger), BE = maks 7000 derav 3500 kg henger. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
glalaks Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Da var BE lappen i boks:) da er det bare å skaffe penger til ny båt:) og selge den gamle.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
chrisrik Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Gratulerer! :) Hold oss oppdatert, mange fine skipslaster ute! Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
glalaks Svart 7.Februar.2013 Del på Facebook Svart 7.Februar.2013 Takk! Ja det er det.. Jeg er bare ikke sikker på når/om jeg får penger. men kommer de i løpet av våren så kan det nok bli bytte ja:) Er en båt jeg har hevet kjøpet på, som tar aaalt for lang tid.. Men kanskje det løser seg snart;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Helge Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Da var BE lappen i boks:) da er det bare å skaffe penger til ny båt:) og selge den gamle.. Gratulerer med BE - lappen Jeg har fulgt med på salgsannonser på flere båter og biler (dels for moro skyld og dels "seriøst") og satte for noen år siden opp søk på FINN slik at jeg får e-post med link til annonsen når det kommer nye annonser. Et av søkene er nettopp på Skibsplast 655 så jeg har fulgt godt med på priser, årsmodeller, motorer og utstyr og sammenhengen mellom dette. Kan vel med en gang si at det er langt fra hver dag du finner noen til så lav pris som den du trakk fram her i tråden (som jeg også fikk e-post på 25/1 fra FINN). Så langt i 2013 er det vel 6 stk 655 som er annonesert på FINN. I januar 220.000,- Comfort og select-pakke (annonsen er slettet/båten sikkert solgt så jeg ser ikke lenger årsmodell etc) 220.000,- 1997 med 90 Hk Honda (Pre 2000-mod så det er "gammeltypen" hekk) 345.000,- 2006 med 135 Hk Mariner Verado 199.000,- 2001 med Suzuki DF115 (MEGET gunstig pris!) I februar 359.000,- 2008 med 135 Mercury Optimax 265.000,- 2003 med Suzuki DF115 . Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
glalaks Svart 8.Februar.2013 Del på Facebook Svart 8.Februar.2013 Takk! Stort sett samme oversikt som jeg har kommet til det der. Den til 220000 som er borte var en 2005 tror jeg full av utstyr. Ble solgt på et par dager.. Har sendt Mail på den billige nå.. Får se om de svarer.. Kanske de har innbytte. Er jo forhandler.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Stella Ulefoss Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 Hei vi hadde en Skibsplast 660 2006 mod, en fantastisk båt. Jeg lagde en stor seng av en kjøkkenbenk plate, dette fungert bra for oss. Platen var ikke større enn at den passet i oppbevaringrommet på styrbord side. Det vises ikke på bildet, men plata ligger oppå kanten til oppbevaringrommet på styrbord side. Denne løsningen fungert bra for oss, det med sola inn i bakvinduet kunne bli en utfordring. Jan Martin Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 10.Februar.2013 Del på Facebook Svart 10.Februar.2013 ser noen har hel og andre har delt frontrute. Det er vel de nyeste som har hel.. er det andre forskjeller? ser like ut ellers for et utrent øye... Ellers var den billige 655en solgt.. Kommet en ny på finn i går til 249000 som også så veldig fin ut.. Smart løsning det Jan martin.. litt ekstra soveplass.. Er det noen med påhengs som har varme ombord? blir det noe varme av kokeapparatet? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Helge Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 (redigert) ser noen har hel og andre har delt frontrute. Det er vel de nyeste som har hel.. er det andre forskjeller? ser like ut ellers for et utrent øye... Smart løsning det Jan martin.. litt ekstra soveplass.. Er det noen med påhengs som har varme ombord? blir det noe varme av kokeapparatet? Hel frontrute kom vel i 2002 (alternativt 2003) Jeg har Wallas 1800 varmeapparat i min 655 Selected med 3 dyser: - Justerbar og stengbar dyse til cockpitglasset/frontrute (avdugging) foran fører - Fast dyse i kabin - Justerbar og stengbar dyse ved gulv i cockpit Ellers har jeg også laget en STOR utvidelse av aktersofaen når den skal brukes som seng. Jeg tok utvidelsesplaten som Skibsplat solgte som ekstrautstyr og påmonterte denne ytterligere en plate med syrefaste hengsler: http://www.seljeseths.net/baat.html Redigert 20.Februar.2013 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
glalaks Svart 20.Februar.2013 Del på Facebook Svart 20.Februar.2013 Smart! Hvor lang som røfflig er den senga? Om jeg stapper bena inni det rommet i enden tror du? Hehe Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.