Jump to content

Parring av GPS + VHF - Hjelp til koblingsskjema

zooper

Recommended Posts

Finner ikke ut av disse koblingsskjemaene. Jeg har forsøkt utallige kombinasjoner uten hell, jeg får rett og slett ikke dette til å fungere. Nå har jeg tidligere innrømmet at jeg er en komplett noldus når det gjelder strøm. Ber derfor om hjelp. Hva skal kobles med hva?

Garmin GPS map 420s:

gpsmap440manual.gif

Navship M-Tech SX 35 DSC (VHF):

navshipmanual.gif

Komplette manualer finner man her:

Garmin GPS map 420s: http://www8.garmin.com/manuals/1540_OwnersManual.pdf

Navship M-Tech SX 35 DSC (VHF): http://www.aagehempel.dk/documents/00008.pdf

Takker for alle svar

Du ønsker altså at VHF'en skal motta et NMEA signal fra GPS'en om posisjon, slik at VHF'en kan sende ut DSC Distress-signaler?

Veldig enkel tilkobling: Fra GPS kobler du den blå NMEA UT+ ledningen inn på den brune NMEA RX (=Receive)+ ledningen på VHFen. Deretter kobler du den røde NMEA RX - ledningen fra VHF'en inn på den sorte jordledningen på GPSen. De øvrige NMEA ledningene er det bare å glemme for det skal ikke gå noen informasjon motsatt vei, fra VHF til GPSen. Begge enhetene må forøvrig tilkobles strøm + og minus, samt antenne, svinger, osv. på vanlig måte. De ledningene du ikke bruker avisolerer du slik at du unngår utilsiktede kortslutninger.

Du må i tillegg gi GPSen beskjed om å sende ut NMEA signalet, og gi beskjed om at den skal sende den angitte $GPRMC (= RMC) setningen. Videre må du programmere inn MMSI nummeret ditt i VHFen for at DSC og Distress funksjonen skal virke.

Gjennom RMC setningen din mottar VHF'en følgende informasjon:

$GPRMC,hhmmss.ss,A,llll.ll,a,yyyyy.yy,a,x.x,x.x,ddmmyy,x.x,a*hh

1 = UTC of position fix

2 = Data status (V=navigation receiver warning)

3 = Latitude of fix

4 = N or S

5 = Longitude of fix

6 = E or W

7 = Speed over ground in knots

8 = Track made good in degrees True

9 = UT date

10 = Magnetic variation degrees (Easterly var. subtracts from true course)

11 = E or W

12 = Checksum

Redigert av Stevens (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...