Jump to content

Ny båt. Valg av lang eller kort kjøl?

Radioinspektøren

Recommended Posts

Hei

Jeg går med tanker om å investere i splitter ny seilbåt. I den sammenheng har jeg valgmulighet mellom en kjøl på 2,10 m eller 1,60 m.

Er det noen her som kan noen komme med anbefalinger?/betraktninger? - Selvsagt lettere å komme seg rundt med en kort kjøl, men hva med øvrige egenskaper?

(Båten skal kanskje benyttes til lang lang tur..... og ikke regattaseiling....)

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Hvilken båt er dette ?

Er det blykøl i begge alternativene ?

En dypere kjøl vil gi mindre avdrift og båten blir mindre rank , 2,10 er jo heller ikke spesielt dypt

Hei Enzo

Jeg vurderer en Sun Odyssey 42 DS. Usikker på hva kjølen består av - enda....

Fint med litt innspill, siden en slik opsjon med kort kjøl gir mulighet for å komme seg til land på langt flere steder i skjærgården....

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Jeg liker å tenke at selv om båten bare stikker 1,6 m går man ikke med vilje over steder som er under 2 m på kartet. Så derfor er det like greit å ha en dyp kjøl, så får man bedre stabilitet og manøvreringsegenskaper på kjøpet. Det er veldig mange steder 2,1 m ikke er noe problem. 42 ds har jernkjøl med bulb. Et av problemene er ikke kun den grunne kjølen, men at roret dermed også vil bli kort. Dette vil føre til at båten lettere kaster styringen ved krenging. Derfor bør den grunne varianten ha to ror. Grunne kjøler er mer aktuelle i andre deler av europa. Men for all del. Det kan være fint i noen tilfeller. Du kan jo også vurdere franske feeling som leverer alle modeller med senkekjøl. Da får du det beste fra to verdener.

Selv stikker jeg 2,55 og går en interessant ferie med mye kartlesing i møte....

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Tanken på en så dyp kjøl ville skremt meg. Rimelig mange steder man ikke kommer inn med så dyp kjøl + at faren for grunnstøting vel øker da merking en del steder tar utgangspunt i "motorbåtdybder".

Har en kjøl på 1,35 nå og synes dette er helt topp. Gir av og til noen aha-opplevelser som da jeg skulle inn i harkmarksfjorden og folk stod på land og vinket og trodde jeg var stein gal som skulle gjennom det smale, grunne sundet der med seilbåt...

Men skal man primært seile på havet eller regatta ser jeg jo poenget. Blir som med rulleseil. Prioriteringer...

Jeg syns det er ganske OK å bare stikke 1.55. 1 meter overheng, samt 3-4 meter til kjølen starter gjør at jeg kommer inn til svaberg så og si overalt. Seilkompisen min stikker 2.30, ikke noe overheng, og det er nok til å gjøre ting litt mer komplisert. En sideffekt er at kjølen min da er ganske lang, med stor flate mot skroget, og skulle man nå ha en bunnberøring føles det iallefall bedre enn et moderne knivblad med 2 meter+ arm som skal knekker inn i skroget.

Båten seiler jo så godt som den gjør, og med unntak av noen moderniserte var det jo bare et valg på båttypen i sin tid. Nå er det for mange valg...

Hvis båten skal brukes til turseiling, og turen er det viktigste og ikke det å seile forbi alle andre (på kryss) ville jeg gått for kort kjøl. Det er faktisk et par uthavner og tilogmed gjestebrygger hvor den halvmeteren kan utgjøre en forskjell.

Og seiler en regatta får en som regel bare blø med tillegg på LYS tall uansett. (Swedestar er et eks.).

2.55 er veldig dypt. Har snakket om det tidligere. Det er klart at skroglengden 43 fot tilsier at kjølen kommer et stykke ut i fra land. Men det begrenser en del uthavner. Men

når det gjelder dybde rundt 1.8-2.10 er det relativt vanlig. Uansett er jeg enig at 1.6 da leser man 2 m på kartet før man prøver.

I Norge leser vi dybden på lavest målte lav-vann, mens Sverige måler på middel-vann.(SÅ vidt jeg husker).

Vi sees!

Husk at sun odyssey 42 ds har jævlig høyt fribord og at den som skal hoppe fra baugen svaberget egentlig bør ha fallskjerm i tillegg til redningsvest... :wink: Avstanden fra kjølen til baugen blir på minst 5 meter, så det er derfor veldig sansynlig at man kommer inn med nesen uansett (hvis noen tør å hoppe i land).

Og når båten er over 4 meter bred, så kjølen kommer uansett minst 2 meter ut bra kai når man ligger longside. Tror jeg skal klare meg med mine 2,55 og trådstarter klarer seg helt sikkert med sin båt uansett om det blir 2,1 elle 1,6 m kjøl.

Hei igjen

Takk for alle innspill.

Jeg har fått gode forklaringer og tror nok jeg følger Sun Flyer sine anbefalinger. Roret på den båten jeg har i dag (ALO96) er alt for lite føler jeg. Men har alltid likt at den ikke stikker mer enn 1,70...

Med litt erfaring og ekkoloddet skal jeg nok klare å komme meg inn til land også neste år :smiley:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Ja - det burde ikke være værre enn det... - Får inkludere den i prisen tenker jeg...

Takk for tips :seeya:

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

En annen ting, man hopper ikke i lang. Vi har baugstige hvor en av mannskapet går rolig i land. Fungerer greit. :wink:

Jeg lurer på å skaffe meg en slik jeg også. Men i følge flere kommer jeg vel ikke inntil med baugen likevel... :wink:

Men, hvilken stige anbefaler du?

Jeg lurer på å skaffe meg en slik jeg også. Men i følge flere kommer jeg vel ikke inntil med baugen likevel... :wink:

http://www.batsystem.se/

Og du kommer nok inn, får Vestlandet har gjerne større dyp inntil land :wink: . Men i Østfold er det mange plasser hvor vi også sliter med 2.M

Vi sees!

Om du skal ha kort eller lang kjøl er avhengig av to ting:

- Hvordan du seiler

- Hvor du seiler

En grunnere kjøl er først og fremst en ulempe på kryss.

Vet ikke hvor din lang-lang tur skal gå, men vi er nå på en mellomlangtur (4 mnd) i Skandinavia, med en nokså lang kjøl (2,15), vi er nok 2,20 nå som vi er langturlastet. Vår erfaring er at vi blir begrenset av kjølen på endel steder vi ville ønsket å ha gått og til nå tror jeg ikke vi hadde følt oss hemmet av en grunnere kjøl (planlegger jo seiling for slør..).

I havne-/naturhavnbeskrivelser er det ofte markert 2 meter evt 2,5 meter her vi er nå, og med det lavvannet som er i østersjøen nå om dagen (-30-40 cm) så går jo ikke det..... Det er og mye leder som er markert 2,5 m, som vi typisk ikke kan seile.

Men selvfølgelig er det digg med dyp blykjøl når det er litt gusty vind på kryss :smiley:

For å gå inn i ukjente farvann er kjøl uansett et onde, så for langtur i ukjente farvann ser jeg for meg at senkekjøl og -ror som på en Ovni er ideell, har dog tilgode å seile de, så vet ikke hvordan de seiler.

Vi vurderer å montere et framoverseende ekkolodd for å kunne snirkle oss inn i ukjente farvann, noen som kjenner nøyaktigheten på disse?

Jakter også på ny båt, men en kjøl på over 2,20 blir ikke å betrakte,

under 2 meter gir mye bedre tilkomst, og 1,60 -1,50 er enda bedre for "Turen "

senkekjøl er jo det beste av alt. da får du både i pose å sekk.

bare det å komme in i småhavene nede i Danmark, da sliter du mange småplasser med 2 meter + kjøl.

Den vi hadde før stakk 1,70m og det syns jeg er dypt nok.

For Turene sin skyld så er kort kjøl best. gir tilkomst til flere flotte plasser.

for regatta, så er "jo dyper jo bedre"

Lykke til. "det koster å gå på grunn." :seeya:

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Jeg har i flere år lekt med tanken om en jordomseiling. Det er ikke garantert at det blir det, men det er lov å drømme litt... :sleep:

Mitt utgangspunkt for turer er fra Fredrikstad. Jeg har Hvaler og Koster-skjærgårdene utenfor døra. Liker å lure meg inn til nye steder og har derfor fokus på dypgående hele tiden.

Hadde jeg tenkt regatta, ville jeg nok ikke valgt en Sun Odyssey 42DS. Her tenker jeg først og fremst LYS (ikke LYS), KOMFORT og PLASS..... - og siden den kan levers med kort kjøl, er det jo veldig fristende.

Jeg takker igjen for mange gode innspill :smiley:

Edited by Hybris (see edit history)

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

Selv om jeg har gått for dyp kjøl selv er jeg ikke direkte negativ til grunn kjøl. Tror at de selger en del av den utgaven f.eks i England. Kanskje noen der har mere erfaring med hvordan båtens egenskaper blir med dette alternativet. Jeg ser også at hvaler-skjærgården kan være litt "uggen" for folk med dyp kjøl.

Jeg valgte ST130 i denne serien som baatsman nevner. Det ser litt spinkelt ut, men føles rimelig stødig. Tar ikke stor plass.

baugstige1.jpg