Sjarkens venn Startet 9.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 9.Juni.2008 (redigert) Det elektriske anlegget er gammelt og har behov for håndspåleggelse. Tenkte å legge opp nytt el. anlegg helt fra bunnen av. Har basiskunnskaper om elektrisk, men er "grønn" mht. båt og trenger noen tips. Er dette oppsettet fornuftig: - 1 forbruksbatteri og 1 startbatteri (med litt større kapasitet enn forbruksbatteriet) - 1 sikringspanel (for å kople på kartplotter, ekkolodd, VHF o.l. som har egen bryter) - 1 el. 2 bryterpanel (for lanterner, lensepumpe, dekkspylepumpe, viskere o.l. som mangler egen bryter) Lurer bl.a. på følgende: - trenger man batterivelger/bryter, er et automatisk skillerele å foretrekk (som kopler sammen batteriene under lading men bryter kretsene ellers), eller kopler man simpelthen batteriene sammen direkte? Sistnevnte er vel litt skummelt mht. at uventet høyt forbruk kan gjøre at man ikke får start. Ønsker et enkelt (les: billig) og pålitlig opplegg. - trenger man en hovedsikring for hele anlegget, eller en per bryterpanel/sikringspanel? - skjerming av følsom elektronikk mot spenningsvariasjoner (finnes det noe spesielt man bør bruke) - andre tips? Forslag til merker/leverandører? Mvh Eirik Redigert 9.Juni.2008 av trikola (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Ingen? Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Joda, må ikke være så utålmodig 1. Ville nok satset på (litt avhengig av hvilket utstyr du skal montere) størst forbruksbank, tenker da på juksamaskin, lyskastere etc. 2. Tenker du en "hovedbryter" for dette sikringspanelet, for å kunne slå av alle samtidig eller?? 3. Bryterpanel er greit, da har du alle samlet på en plass og ikke spredd rundt ville nok iallefall hatt batterivelger om du synes skillerelé blir for dyrt, litt kjedelig å ikke få start fordi batteriene er koblet sammen og du har glemt kartlampa på Greit nok med en hovedsikring ( montert nært batteriet) ang. skjerming har jeg ingen gode svar, regner med du tenker spenningstopper her ellers, bruk nok kvadrat på kablene og husk på pluss og minus.. Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
mosteen Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Det er et omfattende emne du vil ha hjelp til. Du finner flere tusen emner om båtelektrisk under Båtplassens emnoversikt. Jeg kan referere til hvordan dette er laget i min båt: Ett forbruksbatteri og et startbatteri, hver på 115 Ah. Fire hovedstrømbrytere: "Engine", "Emergency", "Heater" og "Winch". Alle forbrukere bortsett fra motorelektronikk, baugpropell og ankerwinch er "tatt ut" via bryteren "Heater", og er sikret med individuelle kurssikringer og deretter trukket til instrumentpanelet slik at jeg kan skru av og på de enkelte enhetene med bryter, feks. ferskvann, kjøleskap, lys, kartplotter, ekkolodd osv. Lading skjer via innebygd intelligent lader som er koblet til 220V landstrømanlegg. Forbruksbatteriet erne er skilt fra startbatteriet slik at jeg kan trekke forbruksbatteriet tomt, og allikevel kan starte uten problem. Får jeg allikevel problemer med å starte slår jeg over hovedstrømbryteren "Emergency" og da parallellkobles begge batteriene for maks. effekt (så vidt jeg vet). Hvordan dette er gjort / koblet / spekket har jeg ikke god nok greie på for å anbefale noe detaljert. Lykke til! Sitér dette innlegget - Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning. Winston Churchill. - Var vi ikke så forbannet implisert i det, ville vi for lenge siden mistet interessen for oss selv. Piet Hein. Link to post
index Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Skillerele er enkelt og greit! Da unngår du å ta feil! Ellers er det greit med bryterpanel som har innebygde sikringer for hver krets, samt en løs sikringsboks for de tingene som har egen bryter. Hovedbryter må du også ha, en på forbruk og en på start for å gjøre anlegget strømløst når du ikke er i båten. Da burde du ha det viktigste (pluss en mengde ledning da). I tillegg har enkelte en link mellom bankene for evt å kunne starte på forbruksbatteriet. Jeg har ikke dette, bruker heller startkabler mellom bankene om det skulle være behov. Enklere sånn, da kan man ikke sette brytere feil... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
jonn Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Hei Sjarken venn, du har en fin båt! Jeg har en tegning her av enkel kobling med 2 batterier, skillerelle og 2 brytere, Du kan sette inn en bryter til mellom de to, som nød/start Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Om du virkelig skal lage nødstart så er det en dårlig løsning å kople sammen et tomt og et halvtomt batteri! Da er det bedre å sette en batterivender nede i motorrommet, slik at du kan skifte over til kun forbruksbatteri om det skulle være nødvendig! Til vanlig vil du da ha to helt separate systemer, med en mulighet til nødstart i krisetilfeller. Som du sikkert ikke vil få bruk for, siden alt forbruk går på forbruksbatteriet vil jo startbatteriet alltid være fulladet! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Zach Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 Har planer om å oppgradere/rydde noe av det elektriske ombord. For å få bra orden/oversikt har jeg tenkt å bruke slike radklemmer: . De leveres både med klem- og skruvkobling. Noen med erfaringer/synspunkter på hva som er best? Sitér dette innlegget Link to post
Naurstad Svart 28.Mai.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Mai.2009 (redigert) Legger ved tegning på hvordan jeg har det i min båt, det er ikke komplett med instrumenter men gir en viss oversikt. Når hovedbryter er av er det kun lensepumper og tyverialarm som får strøm. Når jeg starter motor kobles all forbrukslast bort når startknapp brukes. Når motor har startet og det er gått 30 sek. kobles startknappfunksjon ut, slik at denne ikke vil fungere når motor går. Etter 30 sek. vil også forbruksbatterier få lading, tidsreleet styrer dette. Når motor ikke er igang kobles startbatteriet bort fra forbruksbatteri. Redigert 28.Mai.2009 av Naurstad (see edit history) Sitér dette innlegget Naurstad sin hjemmeside Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.