Jump to content

Promille på sjøen


Skipperen

Recommended Posts

De tilfellene jeg har sett synlig berusede bak roret er gjerne fulle ungdommer i overfylte båter,

Vel, jeg har sett fulle folk bak roret i alle aldrer. Og jo eldre de er desto verre er det nesten. Da er man så erfaren at ingenting kan gå galt liksom. Ungdommer derimot ser ofte fullere ut enn de er, pga. høyt pågangsmot, skrik og skrål og annen moro...... :cheers:
Link to post
Share on other sites

Det skal ikke så mye alkohol til før man ikke har den samme fintfølelsen f.eks  ved tillegging i en trang havn. Hvis jeg skal langt, det er blikkstille og jeg går for motor unner jeg meg en kald pils. Er det mulighet for at jeg kommer til å seile, er alkohol bannlyst, og det samme gjelder hvis været er uggent.

Link to post
Share on other sites

Det skal ikke så mye alkohol til før man ikke har den samme fintfølelsen f.eks  ved tillegging i en trang havn. Hvis jeg skal langt, det er blikkstille og jeg går for motor unner jeg meg en kald pils. Er det mulighet for at jeg kommer til å seile, er alkohol bannlyst, og det samme gjelder hvis været er uggent.  

Enig! Hvorfor skal det på død og liv nytes alkoholholdige drikker før tampen er gjordt fast??? Moralist? Tja, kanskje. Men min mening er at en øl eller en drink for den slags skyld, nytes bedre med tampen i moder jord. :cool:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Enig! Hvorfor skal det på død og liv nytes alkoholholdige drikker før tampen er gjordt fast??? Moralist? Tja, kanskje. Men min mening er at en øl eller en drink for den slags skyld, nytes bedre med tampen i moder jord. :cool:

Poenget er at du skal ikke avgjøre om jeg skal ta 1 eller 2 pils når jeg er ute i snekka. Akkurat som at jeg ikke skal avgjøre om du og kona skal ha på svømmevest når dere går på aker brygge! Man er voksne mennesker, og det irriterer dritten av meg at enkelte bedrevitere skal fortelle folk hvordan de skal oppføre seg så lenge det ikke går utover andre!! Det er rett og slett latterlig. Har man ikke andre ting å konsentrere seg om når man er på fjorden så burde man kanskje vurdere å løse problemene sine hjemme!
Link to post
Share on other sites

Og hva er defininisjonen på et voksent menneske???

 

Etter min mening er det en person som forstår at høy promille og båtkjøring ikke hører sammen.

Promille og båtkjøring hører ikke sammen hvis man ikke bruker huet. Men det slipper man jo snart å bruke i dette landet, vi har regler for alt, så du kan ta det helt med ro!  :cool:
Link to post
Share on other sites

jAJA, men det er vel bare USA i et nøtteskall det! Landet med dobbeltmoralen....

Det er vel ikke dobbelmoral!! vær stat har jo sine egene lover, er jo en stor fordel med det, da er det jo bare å flytte til den stat som man syntes har de beste lovende som passer deg, med hensyn til promile, toppløse damer, og dødsstraff he he, og så samler man moralens voktere i en annen stat :flag:

Link to post
Share on other sites

Promille og båtkjøring hører ikke sammen hvis man ikke bruker huet. Men det slipper man jo snart å bruke i dette landet, vi har regler for alt, så du kan ta det helt med ro!  :nonod:

Enig med deg Klikk, men problemet er at ikke ALLE er som deg og meg = bruker "hue". :flag:

For å sette det på spissen  :wink: Hvis ALLE var som deg og meg (brukte hue),  hadde vi klart oss uten slike lover og bestemmelser :flag:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Enig med deg Klikk, men problemet er at ikke ALLE er som deg og meg = bruker "hue". :flag:

For å sette det på spissen  :wink: Hvis ALLE var som deg og meg (brukte hue),  hadde vi klart oss uten slike lover og bestemmelser :nonod:

:flag: Så enig så enig med deg Marwin, hvorfor på død og liv drikke noen pils når man er underveis kan dere ikke vente til dere kommer i havn og da

ta seg en velfortjent ankerdram? I min båt er det ikke lov å nyte alkohol så lenge vi er ute i rom sjø    

Og diskusjonen om alkohol hvor fort båten går i 7 eller 30 knp er noe tull, de som har snekker kan være "full" mens andre med raskere båter må være edru hvor er logikken?  

Er du påvirket så er du en fare for deg selv og andre selv etter en "par" pils. :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er nyyydelig med en pils eller to (eller kanskje flere?) til maten eller ved andre anledninger når man er på sjøen, men "kjørepilsen" for den som fører båten er og bør være uten unntak alkoholfritt øl eller til nød lettøl hvis det skal være øl.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er nyyydelig med en pils eller to (eller kanskje flere?) til maten eller ved andre anledninger når man er på sjøen, men "kjørepilsen" for den som fører båten er og bør være uten unntak alkoholfritt øl eller til nød lettøl hvis det skal være øl.

:flag: Jeg er ikke noen avholdsmann eller "moralens" vokter, men man må da komme dette til livs båtkjøring og alkohol hører ikke sammen, er dere seriøse båteiere så la det vær til dere kommer i havn :nonod:
Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er nyyydelig med en pils eller to (eller kanskje flere?) til maten eller ved andre anledninger når man er på sjøen, men "kjørepilsen" for den som fører båten er og bør være uten unntak alkoholfritt øl eller til nød lettøl hvis det skal være øl.

Til nød lettøl...

 

Dette var da veldig strengt da. Det som er viktig er at båtføreren har kontroll over båtferden. Dette har med fart, vær og vind, passasjerer, hvor godt man kjenner båt og farvann, førerens erfaring, hans allmentilstand (syikdom, tretthet o.l) OG selvsagt ting som promille etc.

 

Jeg nekter å la moralister ta fra oss gleden med å ta en pils - eller to - i båten.

 

Når det gjelder dagens promillegrense på 0.8, synes jeg den er veldig firkanta. En annen og BÅDE MER FLEKSIBEL OG SIKKER  :yesnod: modell var at dersom båtfører hadde pilset i det hele tatt (0.2 av praktiske årsaker), måtte båten gå i fart under plan, alle ombord HA PÅ SEG flyteplagg o.s.v, og båtfører generelt være skikket til  å kjøre båten, altså den gamle regelen, uten fast grense.

 

Da skiller man skitt og kanel, ungdomsgjenger og andre på hjem fra fest i stor fart og tilhørende promille ble stoppet, mens ansvarlige båtfolk som i generasjoner har klart å balansere dette fortsatt kan nyte det de selv og vel den store majoritet synes er et av livets store goder...  :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Dette var da veldig strengt da. Det som er viktig er at båtføreren har kontroll over båtferden. Dette har med fart, vær og vind, passasjerer, hvor godt man kjenner båt og farvann, førerens erfaring, hans allmentilstand (syikdom, tretthet o.l) OG selvsagt ting som promille etc.

Joda det kan vel være riktig det. Men jeg ser for meg det scenarioet at man så en dag møter en med promille som ikke har kontroll over båten og så skjer det et uhell. Da er mitt inntrykk at det nesten uten unntak tas promilletest av alle som er innblandet i uhellet - og jeg tror man da har en ganske ubehagelig periode foran seg selv om det til slutt viser seg at man har promille under den lovlige grensen
Link to post
Share on other sites

:yesnod: Jeg er ikke noen avholdsmann eller "moralens" vokter, men man må da komme dette til livs båtkjøring og alkohol hører ikke sammen, er dere seriøse båteiere så la det vær til dere kommer i havn :yesnod:

Nå er det ikke alle som drar på fjorden for  å overnatte. Noen drar hjem utpå kvelden! Jeg er ihvertfall ikke den som dropper pils til rekene og grillmaten hele sommeren fordi jeg skal kjøre hjem med båt, andre får gjøre som de vil!  :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Bare et eksempel:

For noen år siden var vi en gjeng som skulle ta radioamatørsertifikatet; Som seg hør og bør (den gang) måtte vi lære morse; :yesnod: Vi var såvidt kommet opp på kravet (60 tegn pr. minutt) da vi i en pause delte en halv flaske pils på 3(!) personer. En halv time senere var pausen slutt og vi startet med morse igjen; Vi 3 som hadde delt pilsen datt ned på 30 tegn pr. minutt!!! Alle var vi i stand til å kjøre bil, følte oss helt edru, men den 100% konsentrasjonen som morsen krevde, hadde droppet til 50%. Dette sier jeg for å illustrere at vår reaksjonsevne går ned, selv med små mengder alkohol i blodet! (Så er det altså ikke tilfeldig at bestemmelsene er skjerpet m.h.p. bilkjøring...) Med mange år bak rattet på "musikkbuss" har jeg sett endel resultater etter kjøring med selv små mengder alkohol involvert.

 

Hvordan oppfatter vi så situasjonen på sjøen? Mange er av den mening at på sjøen kan vi nesten gjøre hva vi vil / har så mye plass at vi ikke trenger samme konsentrasjon og reaksjonsevne som f. eks. bikjøring krever; Kanskje riktig i mange tilfeller, men mange blir overrasket over hvor fort "ting kan skje" selv her!

Sjøl tar jeg gjerne en pils eller tre, men det er etter at tampen er lagt for dagen / kvelden.

Moralist? Håper ikke det, selv om noen vil oppfatte meg som sådan. :yesnod:

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Av og til, om sommeren, finner jeg frem velocipeden, setter meg opp på den, og tråkker lystelig av sted inn til Tønsberg Brygge. Det er fint der om sommeren, en titter på solnedgangen og nyter forfriskninger. Noen ganger, blir man lettere tilsjasket av nevnte forfriskninger, da sykler jeg ikke hjem, men triller min gamle Peugeuot pent ved siden av meg.

 

Noen ganger, om sommeren, er jeg i båt, ikke sammen med barna, men sammen med venner. Da blir det som Lasse skriver lenger opp, da tar jeg en pils, (maksimalt to hvis turen er lang) under stille fart. Når havnen er funnet derimot, kommer gjerne godsakene frem.

 

En pils og bedagelig båttur hører liksom sammen, det er når selvinnsikten svikter problemene kommer. Har man selvinnsikt, trilles sykkelen, båten fortøyes og bilnøklene får være i fred. At dette skal være så vanskelig, skjønner ikke jeg :-)  :yesnod:

 

mvh

 

M.

Marna

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Hei gammel lenke, nye spørsmål. :smiley:

jeg er blitt fortalt at promillekjøring er promillekjøring og blir man tatt på sjøen så mister man retten til å føre bil også? (tar bil lappen)

 

dette virker helt urimelig for meg og legger unektelig en sterk bismak på pilsen.

har lest her inne at det er obligatorisk med ankerdram når man legger til utenpå/longside hos noen.

og på vei hjem har man jo promille som følge av å følge normal maritim skikk og bruk.

er det noen som har hørt dette før?.

jeg kunne jo selvsagt "bare" ringt myndighetene selv og spurt, men er det tilfelle bør alle vite det, om risikoen altså.

 

SUPER SIDE DETTE HER!

vil takke alle her inne for Maaaaaaaange gode og nytige komentarer.

jeg driver og lærer meg det nødvendigste om båt og sjøliv ved å lese rundt i arkivet. fortsat god sommer til alle båtfolk :seeya:

Link to post
Share on other sites

har lest her inne at det er obligatorisk med ankerdram når man legger til utenpå/longside hos noen.

Obligatorisk er det vel ikke kanskje, men en god og hyggelig anledning til å bli kjent med dine nye naboer er det jo.

Har du fortøyd kan du ta så mange ankerdrammer du ønsker uten at noen kan bry seg. Promillegrensen til sjøs gjelder altå når du fører båten og altså er under fart. Selv da kan du jo ta deg en pils eller to. De aller fleste av oss tåler det uten at promillen kommer over 0,8.

 

Kjell Magne Bondevik var det vel, uttalte sogar i forbindelse med lanseringen av 0,8 at hensikten ikke var å ta "Snekkepilsen" fra folk.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Lokalavisa hadde nettopp en test av "1 pils i timen går bra" teorien. Etter 7 pils (og syv timer) var testperson kvinne over grensen og testperson mann akkurat på grensen.

 

Hvordan stiller det seg om man seiler eller ror? Er det motorferdsel som regulers eller er det ferdsel i båt?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Lokalavisa hadde nettopp en test av "1 pils i timen går bra" teorien. Etter 7 pils (og syv timer) var testperson kvinne over grensen og testperson mann akkurat på grensen.

 

Hvordan stiller det seg om man seiler eller ror? Er det motorferdsel som regulers eller er det ferdsel i båt?

Promillegrensen gjelder kun ved bruk av motorisert fartøy.
Link to post
Share on other sites

Var på Råkvåg-dagene i helga :cryin:

Mye fyll og spetakkel, en dame ble kastet i sjøen, to-tre andre begynte å slåss, :boxing: og havnet samme sted, politi måtte komme for å roe gemyttene. :discuss:

Mange var mildt sagt forbannet for å ikke ha fått blund på øynene.

Drar ikke dit mere!

Hva slags klientell det var? Jo, eiere av båter i 3-7-mill.-klassen :cool: En av båtene forlot stedet etterpå. Tviler på om "sjåføren" var edru...

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Lov om fritids- og småbåter.

§ 33. Alkoholpåvirkning av småbåtfører

Under påvirkning av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel må ingen føre eller forsøke å føre en småbåt som har:

 

1.motor som fremdriftsmiddel,

2.seil som fremdriftsmiddel og en største lengde på 4,5 meter eller mer, eller

3.brukes til passasjertransport i næring.

Føreren av en småbåt som nevnt i første ledd regnes alltid som påvirket når han eller hun:

 

1.har en alkoholkonsentrasjon i blodet som er større enn 0,8 promille eller en alkoholmengde i kroppen som kan føre til så stor alkoholkonsentrasjon i blodet, eller

2.har en større alkoholkonsentrasjon i utåndingsluft enn 0,4 milligram per liter luft.

 

Villfarelse med hensyn til alkoholkonsentrasjonens størrelse fritar ikke for straff.

 

En båtfører som forstår eller må forstå at det kan bli politietterforskning på grunn av føringen, må ikke nyte alkohol eller ta annet berusende eller bedøvende middel i de første seks timene etter at føringen er avsluttet. Dette forbudet gjelder likevel ikke etter at blodprøve eller utåndingsprøve er tatt, eller politiet har avgjort at slik prøve ikke skal tas.

 

 

Om bord på småbåter som brukes til passasjertransport i næring, gjelder bestemmelsen her også for andre som utfører eller forsøker å utføre tjeneste som er av vesentlig betydning for sikkerheten til sjøs. Sjøloven § 144 har regler om pliktmessig avhold om bord på slike båter.

 

:smash::smiley:

 

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...