Jump to content

Promille på sjøen


Skipperen

Recommended Posts

Slik båttettheten er i sommer, er promillegrensen på sin plass. At folk tør å utsette seg og sine for en eventuell fare ved å føre et fartøy med promille, er utenfor min forstand.

 

Går man noen år tilbake var tettheten på fjorden dramatisk mindre enn i dag.

Slik som situasjonen er, så er jeg glad for at vi dagens klare regler.

 

Polititkontroll på sjøen med promilletest? Ja takk!

 

Jeg tar gjerne en dram eller fire, men ikke før motoren er slått av og båten vel fortøyd. Og jeg ser ikke meg selv som noen mønsterskipper. Jeg har sett nok av feilbdømning fra berusede skippere på sjøen. Og det er trist når noe dramatisk skjer.

 

:cheers:


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

[Hei gammel lenke, nye spørsmål.

jeg er blitt fortalt at promillekjøring er promillekjøring og blir man tatt på sjøen så mister man retten til å føre bil også? (tar bil lappen)

 

dette virker helt urimelig for meg og legger unektelig en sterk bismak på pilsen.

]

Hei lurer på dette jeg og noen som veit?

Redigert av Horten21 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jeg er blitt fortalt at promillekjøring er promillekjøring og blir man tatt på sjøen så mister man retten til å føre bil også? (tar bil lappen)

Tviler på det - følge lovdata, så

§ 37. Straff

 

Den som forsettlig eller uaktsomt overtrer bestemmelser gitt i eller i medhold av kapitlet her, straffes med bøter eller fengsel inntil ett år. Overtredelse er forseelse.

Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har fått med meg så er det kun snakk om bøter hvis man blir tatt. Bryr meg ikke med dette uansett. Treffer politiet meg på sjøen med 2 i promille, så hopper jeg uti. Det er fortsatt lov å bade i halvsvime, så slipper jeg forelegg for å ikke ha med redningsvester også! :crazy:

 

Seriøst, politiet bør bruke tiden på annet. Driver man med risikosport som ikke skader andre,, la folk få drive med det! Dette hysteriet rundt promille i båt er noe urbane politikere har fått for seg er fryktelig farlig, så da må det være forbudt... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Snakker du flyer eller om båter som kolliderer med andre i fylla nå??? :confused:

Kolliderer du med andre båter edru eller i fylla så har du opptrådd uansvarlig og må regne med straff. Vi trenger ikke promillelover for å slå ned på dette. Problemet er at endel ikke kjenner sin egen begrensning og roer ned farten når de har tatt noen pils. Disse bryr seg vel neppe om promilleloven, så den har liten funksjon bortsett fra å legge demper på snekkepilsen som ikke skader noen.
Link to post
Share on other sites

Etter det jeg har fått med meg så er det kun snakk om bøter hvis man blir tatt. Bryr meg ikke med dette uansett. Treffer politiet meg på sjøen med 2 i promille, så hopper jeg uti. Det er fortsatt lov å bade i halvsvime, så slipper jeg forelegg for å ikke ha med redningsvester også! :crazy:

 

Seriøst, politiet bør bruke tiden på annet. Driver man med risikosport som ikke skader andre,, la folk få drive med det! Dette hysteriet rundt promille i båt er noe urbane politikere har fått for seg er fryktelig farlig, så da må det være forbudt... :nonod:

Jeg må si meg dypt uenig, det er for mange mennesker på sjøen i for store og for raske båter til at vi kan tillate oss å tenke slik.

 

Hadde alle kjørt tresnekker, med 3-5 hk Marna hadde problemet vært mindre. Hadde i tillegg alle "vokst opp i fjæra" hadde problemet vært enda mindre. Men det er en realitet at flåten med fritidsbåter vokser, både i antall båter, stårrelse på de enkelte båter.

 

De er også et ufravikelig faktum at det fler og fler raske båter. Jeg husker fra 20-25 år siden, da strakte men virkelig hals for å se en båt med 100HK+ påhenger, i dag er det helt normalt.

Dette med at man vokser opp ved skjøen og lærer seg å forholde seg til sjøen er også utrolig viktig. Når filmen "deilig er fjorden" ble laget, var det parodisk at en som ikke hadde erfaring med sjøen skulle gå hen å skaffe seg en diger båt, i dag er dette normalt.

 

At man henger kanonfull over 3,5 hk 'en mens man putrer hjem fra fest er ikke den store faren for andre enn deg selv. Men når båtene begynner å gå fort er det en reell fare - for en selv og andre.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

At man henger kanonfull over 3,5 hk 'en mens man putrer hjem fra fest er ikke den store faren for andre enn deg selv.

Jeg skjønner tankegangen og er til dels enig, men har lyst til å legge til litt.

 

En ulykke med personskade vil som regel alltid ramme andre - selv om de ikke er med når selve hendelsen finner sted. Familie, kanskje også barn, kone eller kjæreste - noen bryr seg om deg.

 

Å tenke at "det går bare ut over meg selv" er en egoistisk tanke som flere har fått tid til å revurdere i sykeseng. Dine handlinger kan gi andre både bekymringer og traumer...

Link to post
Share on other sites

Klikk, du bør både ta rev i seilene og kaste anker - så kan du ta deg en pinne :wink: En ting er hva som kan skje med en selv, en annen ting er at en har et klinkende klart ansvar for de som er med i båten, og ikke minst for omgivelsene dvs. andre på sjøen. Derfor er drikking under fart i tett

trafikerte farvann om sommeren helt uakseptabelt. Skulle en full fan kjøre på meg ville jeg vurder å gi opp min ikkevoldelige holdning på sjøen.

Link to post
Share on other sites

Klart at en druknet eller invalidisert person alltid er en tragedie, og du har helt rett, det rammer alltid fler enn en selv.

 

Mitt poeng går med på at tidene har forandret seg, og det fort, så vi må godta at reguleringer må til. Vi ser jo allerede anarkitilstander der folk tar seg til rette, driter i at de åpenbart bryter lover og regler, og driter i at de er til sjenanse og fare for andre.

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Men hvor stor er risikoen for at noe skjer hvis man er i stand til å vurdere forholdene? Jeg har vokst opp i ett miljø der alle ungene i nabolaget hadde hver sin båt. Når vi ble litt eldre ble båtene brukt som alternativ til taxi inn til byen i helgene og på fester. Kan vel ikke si annet enn at mange ofte var dritings når de skulle hjem. Da var det bare å putre litt roligere hjem igjen, det var aldri noe problem. Det er mye som er risikabelt, men å føre båt med promille anser jeg for langt tryggere enn mye annet så lenge man kjenner sine begrensninger og er vandt til å håndtere båt.

Link to post
Share on other sites

Når vi snakker om at sjøen er full av uerfarne båtførere, (som dermed ikke har erfaring nok til å kjenne sine begrensninger) i raske båter, og at alkohol generelt fører til at man ikke ser sine egne begrensninger, synes jeg holdningen din er noe naiv Klikk. En ting er å selv mene en har kontroll med x antall pils innabords, en annen ting er å hevde at dette burde gjelde alle. Har erfaring fra en anledning hvor jeg glemte meg og hadde hatt et par - tre glass vin over grensen innabords, og ble skremt over hvor dårlig dømmekraft / nedsatt presisjon jeg hadde når dette plutselig krevdes. Og her snakker vi saktegående båt!

Link to post
Share on other sites

En promillegrense på 0,8 er etter mitt syn en meget passende grense. Det var Venstres Odd Einar Dørum som i sin tid innførte denne. Målsettingen var å få en klart definert grense for å ta båtfylla, men uten å ødelegge for snekkepilsen.

 

De fylleulykkene vi leser om i media har gjerne det felles at promillen er langt, langt over 0,8.

 

At politiet er aktive for å kontrollere dette synes jeg er helt ypperlig. Kanske det er en sammenheng? De som driter i promillegrensen, driter også i fartsgrensen, har ingen grenser for hvor uhøflige og lite hensynsfulle det er mulig å være osv? Bare en tanke....

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At man henger kanonfull over 3,5 hk 'en mens man putrer hjem fra fest er ikke den store faren for andre enn deg selv.

I tillegg til det andre har sagt så tror jeg en person i denne tilstand neppe har lanterner tent, er snaut nok synlig i mørket, overholder ikke vikeplikten og blir påkjørt av en hurtiggående båt. Selv om den hurtiggående båten er ( la oss bare si at sånn er det!) helt uten skyld så tror jeg det vil gjøre noe med denne uskyldige fører som vil ha et menneskes liv på samvittigheten resten av livet!

 

Til klikk:

Tror heller ikke at en grense på 0,8 ødelegger for idyllen med "snekkepilsen" eller må man være dritings for å føle denne idyllen? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Gir også "raus polstring" fra naturens side noen mulighet for fritak fra redningsvestkravet?

I såtilfelle vurderer jeg en ekstra porsjon til middag i dag...... :lol:

Loven sier i allefall dette:

§ 23. Rednings- og flyteutstyr

 

Alle fritidsbåter skal under seilas være utstyrt med egnet rednings- og flyteutstyr til alle om bord.

Så hva er egnet? :crazy:

Link to post
Share on other sites

En promillegrense på 0,8 er etter mitt syn en meget passende grense. Det var Venstres Odd Einar Dørum som i sin tid innførte denne. Målsettingen var å få en klart definert grense for å ta båtfylla, men uten å ødelegge for snekkepilsen.

 

De fylleulykkene vi leser om i media har gjerne det felles at promillen er langt, langt over 0,8.

 

At politiet er aktive for å kontrollere dette synes jeg er helt ypperlig. Kanske det er en sammenheng? De som driter i promillegrensen, driter også i fartsgrensen, har ingen grenser for hvor uhøflige og lite hensynsfulle det er mulig å være osv? Bare en tanke....

 

Lotus

Jeg driter i likhet med de fleste jeg kjenner i promillegrensen. Sannsynligvis er jeg uansett sjelden over 0,8. Det er min vurdering der og da som avgjør om jeg fører båten eller ikke. Skal vi på tur med ungene rører jeg ikke alkohol. Men er jeg ute å dorger alene eller med voksne kan jeg godt ta med en sixpack som matpakke. Men jeg tar hensyn uansett. Tar alltid omveier for å ikke passere nærme andre båter, praktiserer vikeplikt selv om det ikke er jeg som har vikeplikt, og slår av farten dersom det kan spare noen for bølger etc. Så tror ikke din konklusjon om at alle de som driter i promillegrensen er gjennomført rassh... på sjøen.

 

 

I tillegg til det andre har sagt så tror jeg en person i denne tilstand neppe har lanterner tent, er snaut nok synlig i mørket, overholder ikke vikeplikten og blir påkjørt av en hurtiggående båt. Selv om den hurtiggående båten er ( la oss bare si at sånn er det!) helt uten skyld så tror jeg det vil gjøre noe med denne uskyldige fører som vil ha et menneskes liv på samvittigheten resten av livet!

 

Til klikk:

Tror heller ikke at en grense på 0,8 ødelegger for idyllen med "snekkepilsen" eller må man være dritings for å føle denne idyllen? :rolleyes:

 

:sailing:

Nei. Tror som sagt sjelden jeg er over 0,8. Men å regne på dette er jo ingen eksakt vitenskap, og det kan nok hende det tipper over grensen innimellom, uten at jeg føler meg uansvarlig fordet.

Link to post
Share on other sites

Kan vel ikke si annet enn at mange ofte var dritings når de skulle hjem. Da var det bare å putre litt roligere hjem igjen, det var aldri noe problem. Det er mye som er risikabelt, men å føre båt med promille anser jeg for langt tryggere enn mye annet så lenge man kjenner sine begrensninger og er vandt til å håndtere båt.

Klikk var vel edru då han skreiv dette, i god stand til å kjenne sine begrensninger. Men kva for begrensningar kjenner han når han er "dritings"?

 

Det er nok av døme på erfarne sjøfolk som har tenkt som Klikk og sett seg sjølv og andre i fare, fordi rusen har sett vettet til sides.

 

Nei, grensa på 0,8 0/00 bør vi greie å forholde oss til.

Link to post
Share on other sites

Tar med et par pils på fisketur. Men med det været vi har hatt til nå, så har det bare blitt et par turer. Da har det vært glovarm kaffe og vann som har vært gjennomgangstema. Mest for å unngå å fryse ræva av seg. Langt fra 0,8. Men er ikke grensa 0,2 for båter fra 15m og opp.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...