Jump to content

Promille på sjøen


Skipperen

Recommended Posts

Dere som kjører med promille får mene hva dere vil for meg. For min del er det max en pils.

 

Forøvrig oppdatering i Mandalssaken.

http://www.fvn.no/nyheter/mandal/article388514.ece

Enig med deg. jeg forholder meg til en grense på 0,8. Under 0,8 er jeg pr. definisjon edru og over 0,8 så er jeg ikke bak et båtratt. Det hender jeg tar meg en pils når jeg kjører, men det kan like gjerne være en kopp kaffe, en brus eller litt vann. Vil nødig komme i en situasjon som båtføreren i Mandal. 2 personer drept og man har som båtfører promille over grensen. Nå kjenner jeg ikke saken i Mandal annet enn fra mediea, men hvis promillen viser seg å være en hovedfaktor til ulykken...... Da nytter det ikke å si at det var et hendelig uhell. Uten promille kunne det ha vært tilfelle, men med promille blir det antagelig et uhell som følge av selvforskylt rus. Normalt gir det 6-12 måneders ubetinget fengsel for uaktsomt drap. I tillegg skal man ha god rygg for å bære på dette resten av livet.

 

Klikk sier han driter i promillegrensen og at det går bra fordi han er aktpågiven og viser hensyn. Det har han for så vidt rett i. Likevel. Dette har med risiko og konsekvens å gjøre. Selv om risikoen for uaktsomt å drepe noen i fylla er svært, svært liten, er konsekvensene hvis det likevel skulle skje meget store. Og dreper man ikke andre, kan man jo skade seg selv. Statistikken om skader og dødsfall på sjøen har jo en stygg overvekt av menn og alkohol. Er det ikke slik at over 3 av 4 som drukner i fritidsbåt-Norge er menn med promille og uten flytevest? Eller tar jeg feil?

 

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Men hva er straffen for å kjøre båt med for høy promille??? er det bøter? fengsel? mister man billappen?

Skal jeg ut å kjøre ring/ vannski/ wakeboard i 45 knop er det klart jeg ikke drikker. Men det er ofte jeg tar et vorspiel i båten og kanskje har fått ned 10 pils før vi går iland. Men da er det kun tomgangs kjøring i kveldssola som gjelder. Nå skal det være sagt at det er en liten innsjø uten allverden båttrafikk jeg kjører i da, men det har ikke mye å si. Føler jo at det er null problem å legge til selv om jeg har 1,5? i promille!

 

Nå blir jeg sikkert hengt her men....

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Skal jeg ut å kjøre ring/ vannski/ wakeboard i 45 knop er det klart jeg ikke drikker.

 

Nå blir jeg sikkert hengt her men....

Nei, ikke hengt, men wakeboard i 45 knop? :rolleyes: Riktig fart er vel heller 18/20 knop og for vannski 25/28 knop og "rumperister" i 45 knop med yttersving, ut av kjølvannet, så går det vel 60/70 knop, minst!

 

Spik spenna gærn spør du meg! :yesnod:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det ikke slik at over 3 av 4 som drukner i fritidsbåt-Norge er menn med promille og uten flytevest? Eller tar jeg feil?

 

Lotus

Det er vel slik, men de som drukner av disse, så er nesten alle i forbindelse med urinering mens de står og pisser - helst mens de ligger ved kai - og da er det farligere å drikke ETTER man har fortøyd, enn mens man kjører...!

 

Det er hvis vi skal (mis)bruke statistikk da :crazy:

Link to post
Share on other sites

Nei, ikke hengt, men wakeboard i 45 knop? :rolleyes: Riktig fart er vel heller 18/20 knop og for vannski 25/28 knop og "rumperister" i 45 knop med yttersving, ut av kjølvannet, så går det vel 60/70 knop, minst!

 

Spik spenna gærn spør du meg! :yesnod:

 

:sailing:

Skulle nok hatt med et "eller" mellom wakeboard og i der....

Kanskje bra jeg ikke er på sjøen idag???

ADVARSEL: Innlegg kan inneholde humor, sarkasme og ironi.

De som finner skrivefeil, kan beholde dem.

Link to post
Share on other sites

Enig. Men det finnes nok mange som kjører alt for fort med tube etc.

Det står vel i bruksanvisningen der at man ikke skal overstige 20 knop

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

jeg er litt skremt over hvor lett mange her tar på det med føring av båt når man har drukket alkohol. Jeg er glad at jeg ikke er mer avhengig av alkohol enn at jeg kan vente ha tampen på land før pilsen inntas. Hvis noe skulle gå galt under fart kan jeg i alle fall si med hånden på hjertet: Jeg var i alle fall klinkende edru.

For de som ser på meg som en moralist kan jeg i alle fall si at ingen har noensinne sett på meg som noen festbrems og heller ikke som en som spytter i glasset.

Tenk hvis det skulle skje en ulykke med alvorlige følger og din promille var 0,5. Etter loven hadde du ikke gjort noe galt, men hvis skylden var din ville du kanskje spørre deg selv resten av livet: Hadde dette skjedd hvis jeg var edru?

Link to post
Share on other sites

hvis skylden var din ville du kanskje spørre deg selv resten av livet: Hadde dette skjedd hvis jeg var edru?

Eller:

- skulle jeg ha fulgt bedre med?

- hvis jeg hadde ventet to minutter, hadde det ikke gått bra da?

- Hvis jeg hadde kjørt saktere...

- Hvis jeg bare ikke hadde kjørt i mørket...

- Hvis jeg ikke hadde skaffet meg båt...

 

Forøvrig er det mange tilstander som er minst like farlig som kjøring i 0,5 i promille, som søvnig, uopplagt, dagen derpå, migreneanfall, pillerus, for den saks skyld alderdom (en eldre reagerer senere enn en ung, og har dårligere mørkesyn), sinnstemning osv.

Redigert av o.b.lix (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forøvrig er det mange tilstander som er minst like farlig som kjøring i 0,5 i promille, som søvnig, uopplagt, dagen derpå, migreneanfall, pillerus, for den saks skyld alderdom (en eldre reagerer senere enn en ung, og har dårligere mørkesyn), sinnstemning osv.

Og hadde det vært snakk om bil så er vel dette alle sammen grunnen til at man ikke skal sette seg bak rattet og kjøre? Ja sogar ikke har lov til? :rolleyes:

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Og hadde det vært snakk om bil så er vel dette alle sammen grunnen til at man ikke skal sette seg bak rattet og kjøre? Ja sogar ikke har lov til? :rolleyes:

 

:sailing:

Kjøring på smal, trafikert vei krever mye av sjåføren, og han bør være "oppegående" også psykisk. Dessverre er det bare slik at det er kun promille som er enkelt målbart, de andre blir diffuse parametre. Mørkesyn blir også kompensert med gode lys.

Nå er det slik at promille mellom 0,2 til 0,5 har lav straff, mens graden av promille har utslag i hvor mye straff man får.

 

Selv har jeg og de rundt meg leveregen om nulltoleranse på promille i bil og noen pils underveis i båt. Brennevin kommer først på bordet etter man har fortøyd.

Skulle ønske jeg var flinkere til å følge opp ved andre parametre - spesielt gjelder dette når jeg er søvnig. Jeg er for lite flink til å utsette turen hjem til jeg er opplagt...

Link to post
Share on other sites

Er nettopp kommet hjem etter en helg på sjøen,siste døgn i en marina på sunnmøre med pub og div.underholdning.

En tresnekke på 29-30 fot med en mann i 50 åra og 7 ungdommer gikk på grunn i en molo og forsatte videre med lekkasje,snudde båten etter den begynte å ta inn store mengder vann,den sank etter få minutter.Ble alamert over telefon fra en bekjent med hytte i nærheten som hadde hørt smellet når den traff moloen.Båten sank 500 m fra marinaen men ingen oppdaget rop om hjelp fra 8 personer i sjøen.Marinaen full av overstadig berusa personer som oppfattet ingenting av hva som skjedde.Min egen båt lå innerst så jeg kom meg ikke ut,sprang til to båter som lå ytterst og ga beskjed om at de måtte gå ut og berge folk.I begge båter dritings personer som ikke forsto alvoret ,måtte til slutt true med å kaste de på land og ta båten selv,før de forstod at det stod om liv.

Etter denne helga så har jeg innsett galskapen med overstadig berusa personer i båt,dette var en vekker for mange,for all del må vi ha en promillegrense når en fører båt,men enkelte bør roe alkoholinntaket drastisk selv om en ligger til kai.

Alle personene i båten kom seg til land ,en skadet og sendt til sykehus katastofen var minutter unna før det hadde gått 8 liv,alle fra samme bygd på sunnmøre.

Om båtfører som førte ulykkesbåten var edru eller beruset vet jeg ingenting om.

 

ETT TIPS; ER DU I BÅT VER TILSNAKKENDES SELV OM DU LIGGER TIL KAI,EN ELLER ANNEN KAN TRENGE DIN HJELP.

Link to post
Share on other sites

Heisan  :seeya:

Som kjent var KNBF sterkt involvert i debatten den gangen da vi fikk en promillegrense på 0,8. En stortingsmann fra Arbeiderpartiet sa den gangen at det at vi fikk Kristelig Folkeparti med på en grense på 0,8 var så nært et mirakel som det er mulig å komme!  :lol:

Like viktig er det at vi fikk aksept i Justiskomiteen i Stortinget på at nødvergeretten måtte tolkes vesentlig mer liberalt på sjøen enn i landtrafikken fordi det kan oppstå situasjoner på sjøen hvor det å berge liv og fartøy er viktigere enn en eventuell promille.  :smash:

Hilsen Syvert  :flag:

Hei, Syvert,

 

Kan du si noe mer om dette med nødvergeretten? Hvordan kom det til uttrykk i utforming av reglene om promillegrense?

Link to post
Share on other sites

I bytte for 0,2-grense på sjøen må de stemme for APs forslag om å gjøre to-lags toalettpapir påbudt, slik at Staten kan få kopi av alt. :wink:

Du følger ikke med i timen Worse. Det nye EU direktiver som påbyr scanner montert i avløpsslangene fra båttoaletter gjør tolags papir unødvendig. Forelåpig vurdere kommisjonen som har utredet løsningen, at alle båter sender ut dataene scanneren registrerer kryptert via AIS- systemet :wink: .
Link to post
Share on other sites

Ikke mobb kameratene mine! :lol:

 

Faktisk litt overrasket over at Krf i det hele tatt vil snakke om promillegrense, trodde de var for totalt avhold? Joda, vet det var en tidligere Krf-leder som innrømmet at hun hadde drukket et glass vin, men hvordan gikk det med henne?

 

:drink:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

De har vel fått med seg at man kan få 0,2 promille ved å spise et knekkebrød da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Noen burde fortelle KrF at det vil være smartere å sørge for at båtfolket overholder de reglene vi allerede har, enn å lage nye, strengere regler som har enda mindre forankring i båtfolkets oppfatning av hva som er fornuftig. Det siste vil jo bare føre til enda flere lovbrytere!

 

En sikkerhetskultur er basert på at alle aktører følger sikkerhetsreglene som er vedtatt.

 

Det overveldende store antall av båtførere som er blitt tatt med ulovlig promille i tilfeldige alko-tester i sommer, gir et veldig klart signal om at myndighetene har vedtatt regler som ikke har allmenn forståelse hos store deler av båtfolket.

Det vil være helt feil medisin å håndtere denne åpenbare bristen i respekt for samfunnets sikkerhetregler, ved å stramme inn reglene. Man burde heller bruke ressurser på å skape nye holdninger blant båtfolket.

 

Slikt holdningsskapende engasjement burde bl.a. fokusere på farene ved overstadig beruselse, utfordringene ved navigasjon om natta, kreftene som settes i sving når flere tonn plast, bensin og menneskevev bringes opp i en hastighet av over 30 knop m.m.m

Link to post
Share on other sites

I dag finnes det en plass mellom 2 og 4 politibåter (alt etter hvor mange som virker... :diving: ) som skal kontrollere ferdselen på sjøen. Da snakker jeg om strekningen Stavanger til og med Bergen.

 

Det er i hvertfall det antallet jeg har forstått at eksisterer.

 

Hvilke mulighter har de til å kunne kontrollere, samt holde båtfolket under oppsikt, når de er så få?

 

Hva er egentlig vitsen med å stramme inn et regelverk som i ettertid ikke blir kontrollert? Det eneste man oppnår er å produsere mange nye lovbrytere.

 

Det første som må gjøres er å la det følge med ressurser i form av kroner til politi og lensmenn, slik at de virkelig kan følge opp regelverket og være mer synlige på sjøen. Vi har sunket dypt når behovet for kontroll er så påtrengende som det synes å være. :headbang::headbang::puke:

 

Jaliza

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...