Jump to content

Paraplydregg og litt kjetting - Vil det holde?

SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

Har en paraplydregg (vet mange synes dette er dårlig, men er ikke det jeg spør om nå), og ca. 3-4 meter med kjetting. Dreggen veier 8 kilo. Hvis vi legger oss med baugen mot berget et sted vil dreggen klare å holde over natta da? Vil jeg få en natt hvor jeg får sove, rettere sagt, eller bør jeg være bekymret for at den løsner?

Båten er en tresnekke på snaue 28 fot og ca. 3 tonn:)

Redigert av M/B Gamla (see edit history)

Har alltid hatt simpleste form for paraplydregg selv. uten kjetting. Du får som regel en følelse på dreggfeste når du strammer opp. Sikker kan du aldri være men vi har kun en natt på mange år mistet feste. Sikkert en natt for mye men det går som regel greit. uansett om du mister festet henger jo fortsatt dreggen der og holder som regel båten til en viss grad ute fra land.

8 kg paraply dregg til 3 tonn båt er i utgangspunktet for lite. I maksvær og le for vind og vær ingen problem. Den natten vinden blåser opp, du ligger utsatt til er muligheten absolutt tilstede for at du mister dreggfeste. Har skjedd meg flere ganger den tiden jeg hadde trebåt med 10 - 12 kg paraply dregg med 4 - 5 meter kjetting og 5 - 6 kg daumann i tillegg.

Vil jeg få en natt hvor jeg får sove, rettere sagt, eller bør jeg være bekymret for at den løsner?
Jeg deler vurderingen til Hansi. I vindstille holder det meste, men når vinden tiltar kommer også bekymringene og vanskelighetene med for lett dregg. Med vind og båt som vier 3 tonn kan det bli store krefter som trekker i fortøyningen. Jeg har opp gjennom årene sett tallrike tilfeller hvor endret vindretning har skapt betydelige problemer. Jeg ville enten satse på å legge meg longside fjellveggen eller anskaffe annet/supplerende fortøyningsutstyr. Jeg har ikke erfaring med å forkatte en ekstra paraplydregg til den paraplydreggen du allerede har. Du sjakler da en ekstra paraplydregg med kjetting til enden av den paraplydreggen du allerede har. Du kan låne en slik dregg av noen og forsøke å vurdere om dette bedrer festeevnen. Jeg har forståelse for at flere foretrekker paraplydreggen. Den er grei å stue bort, men nattesøvnen min hadde nok ikke vært den beste med slik fortøyning.

Jeg brukte kun paraplydregg de første fem årene med båt, men opplevde faktisk aldri at den slapp taket i løpet av natten! Enkelte ganger føltes det ikke helt bra når den ble lagt ut, da den ikke ville feste helt skikkelig. Men dette var på steder som var godt skjermet uansett vindretning, så jeg tok sjansen disse gangene også og våknet med båten på samme sted!

En gang våknet jeg faktisk i firetiden av stiv kuling inn på den siden der det var helt ubeskyttet! Køl svart ute, så det fristet ikke å prøve å flytte båten. Så jeg ble sittende oppe til klokka syv å holde vakt, men dreggen holdt den! Så dregg kan holde greit nok det også, avhengig av bunnforhold. Min dregg var en 8,5 kg, med to meter 10mm kjetting til en båt på 2,5 tonn. Nå har jeg 7,5 kg Brucekopi til 3,6 tonn. Kjenner at den sitter bedre enn paraplyen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg har 15 kg. "stokkanker-type" med mulighet for å ta ut "vingene" slik at den ser ut og oppfører seg som en paraplydregg. Over der har jeg 3 meter 10 mm. kjetting og ellers tauverk. Har seilbåt på i underkant av 7 tonn, og bruker jo hodet når jeg skal fortøye. Blåser det stiv kuling så finner jeg meg en brygge - ikke trivelig på svai gjennom natten uansett da - men i grei vind/strøm så har jeg ligget godt fortøyd med dette i 100+ døgn. En daumann er greit om man ligger med baug/hekk mot fjell eller brygge.

De gangene jeg må ligge slik at jeg får vind inn fra tvers, så kaster jeg ut en liten "kaffedregg" på 3 kilo opp mot vinden...det avlaster greit.

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Jeg ville vel gått på Biltema og kjøpt en 7,5kilos bruce kopi til noen få 100lapper og dermed sovet betydelig bedre.

Ta en spylervæskekanne og fyll med bly fra din lokale sharif så har du i tillegg en fantastisk daumann som koster null

Om du bruker ca 5 til 10 m mellom Biltema og Sharif kan du sove godt selv om det frisker på litt i lunt farvann.

ved ankring på sten og fjellbunn er det lurt å bruke en dragon i dreggen slik at den er lett å løse om den skulle sette seg fast.

4-5 meter med kjetting med litt tyngde gjør sellfølgelig samme nytte som en lokal Sharrif.

Redigert av fiskebat (see edit history)

Jeg har ingen spesiell grunn til å trekke vurderingen til Enzo i tvil.

Jeg husker mange episoder opp gjennom årene hvor jeg i utgangspunktet hadde god fortøyning, men hvor vindretningen reduserte fortøyningskraften.

Av den grunn bør vi vel alltid være forberedt på værendringer.

Dette er grunnen til at jeg hovedsakelig benytter forkatting ved ankring for svai.

Da har jeg vært på Biltema å kjøpt bruce-kopi. Veier 7,5 kg og håper dette holder! :) Har ca 4 meter med kjetting. Hva tror dere?

Jo, du bør sove tryggere med dette. Regner med at du benytter egnede kauser og sjakler. Har prøvd både paraplydregg og bruce-anker og er ikke i tvil om hva som fungerer best under de fleste forhold.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Ikke skjønner jeg hva dere som ikke klarer å bruke en enkel paraplydregg gjør.. :confused:

Jeg har ca. 70 overnattingsdøgn i båten hvert år...de aller fleste på svai, eller med hekk/baug til land. Har brukt stor paraplydregg hele tiden med 4-5 meter kjetting og tau og en liten daumann der det er naturlig. 5 ganger eller så har jeg måttet stramme opp iløpet av natten, men oppstramming skjer til stadighet også med bruceankere (det høres godt på ankervinsjer som starter litt midt i natten. :) )

Paraplydregg og stokkanker med "vinger" fungerer helt greit det, om man bare bruker hodet ved oppankring. :yesnod:

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Alle som har litt erfaring og som Vikers sier bruker hodet går det normalt godt for ved oppankring for natten. Så har vi de tilfellene hvor en kanskje ankrer opp på ukjent sted, ikke er kjent med bunnforhold og de lokale vindforhold som ofte slår til på morrakvisten når en ligger bak ræva til kjerringa og koser seg. Da kan det godt hende at dreggen slipper. Har ingen problemer med å innrømme at det har skjedd meg noen ganger selv om jeg i utgangspunktet har ankret opp for storm. De senere år etter at jeg har skaffet meg mere erfaring, vinsj med kjetting og Bruce anker har jeg ikke hatt problemer.med at dreggen har sluppet.

Tror nok at kunnskap, erfaring har mest å si. Type dregg betyr mindre litt avhengig av båttype og ankrings metode.

Redigert av Hansi (see edit history)

Paraplydreggen har sine klare begrensninger på sand og gjørme, men fungerer ok hvis man får tak bak en tangvase eller en stein. 3-4 m. med kjetting høres veldig kort ut, jeg ville ha hatt minst 6-7 m. 8 kg. veldig lite ut for 3 tonn båt, ville valgt en som er hakket støøre (og egenltig en annen type). En daumann vil hjelpe.

Vil du klare å sove? Sikkert, hvis det er lite vind. Bør du være bekymret om det løsner? Hvis det blåser fra siden: Ja.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...