kaisa Startet 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2008 Er det noen som vet hvor stor stigning et båtopptrekk bør/kan ha? Båtopptrekket er beregnet både for store og små båter. Lite informasjon å finne på nettet om slike stigningsgrader. Er takknemlig for svar! Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Kan du forklare hva du mener med båtopptrekk? Mulig jeg ikke har hodet helt på plass nå, men skjønner ikke hva du mener... Sitér dette innlegget . Link to post
Tore B Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Hvis det er en tralle du trekker opp av sjøen med båten på som går på skinner du mener, så er det ideelle for meg en vinkel som gjør at båten har samme vinkel på tralla som i sjøen. Men alle båter er ikke like så det som passer for den ene er helt feil for den andre. Du må jo også se på hvor stor trekkraft vinsjen har og hvor store båter du skal ta opp. Mange slipper har en brattere kurve under vann en på land også. Sitér dette innlegget Link to post
kaisa Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Beklager missforståelsen. Jeg mener selvsagt slippen hvor en drar opp båtvognene på. Hvilken stigning bør slippen ha. Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 jeg tror ikke det finnes noe riktig svar på stigningstallet. Plassen du skal ha den på avgjør litt, og så kraften på vinsjen, samt hvor mye vekt vogn og skinner tåler. Da gjennstår litt vektorregning for å finne max stigning. Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Trekk kraften til vinsjen i forhold til plass osv. er vel dimensjonerende her. Dersom du skal trekke opp en båt på 5000 kg med en vinsj som klarer 1000 kg trekk kraft så er maks teoretisk stigevinkel 11.5 grader. Da er ikke friksjon eller sikkerhetsmargin tatt med ! Bruk formel: V = T * sin(stigevinkel) Der V = Vinsj trekk kraft og T = Vekt av båt (Stigevinkel = 0 grader er helt flatt.) sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.