Jump to content

6 HK- Hva velger man?

Saphir

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe meg en 6 (ev. 5)hesters påhengsmotor og trenger litt innspill.

Motoren skal brukes på en Askeladden 14- 2210, og fortrinnsvis i ferskvann.

Kriterier som er viktige, foruten at den starter hver gang jeg skal bruke den er;

Lavt støynivå (lite viberasjon)

Lav vekt

Mulighet for å koble til ekstern tank, ikke av det viktigste, men en fordel

Slik jeg ser det er det en av disse motorene som er aktuelle. Av disse motorene er det bare Yamha som har to sylindre, hvordan virker dette inn på støy/viberasjon?

Johnson 6

Honda 5

Mercury 6

Suzuki 6

Tohatsu 6

Yamaha 6

Er alle 4-takt?

Litt motstridende ønsker kanskje...

Lav vekt -> En sylinder

Lite vibrasjoner (og delvis også mindre støy) -> to sylindre (mer vekt)

Jeg kjenner dessverre ikke så godt til små 4-taktere da jeg ikke har noen selv. Har i all hovedsak prioritert lav vekt på mine små bærbare påhengere og har derfor endt opp med 2-taktere på 3,5 Hk og 12 kg, 5 Hk på 19/20 kg, 8 Hk på 26 kg og 15 Hk på 35 kg.

Dersom alle de du nevner er 4-takt tror jeg for min del jeg ville gått for 2-sylindret Yamaha med mindre den er mye tyngre enn de andre.

Redigert av Helge (see edit history)

Hvis det som er skrevet i innlegg # 4 er korrekt burde muligheten absolutt være tilstede for et godt kjøp. Avhengig om du skal bruke motoren mest på sakte fart eller ikke må vurderes med hensyn til 2 eller 4 T. Seilaren sier at Johnson og Suzuki er drittmotorer. Mulig han har rett. Selv har jeg en Johnson 5 hk 4 T på gummijolla. 4 sesongen nå. Har ikke hatt antydning til problem så langt. Tvertimot må jeg si meg fornøyd så langt. Har svart til forventningene.

Nå tror jeg vel Seilaren er noe undermotorisert på sin seilbåt siden han etter hva jeg kan se han bruker en 6hk der, og da er det etter mitt syn ikke rart denne oppfattes som en "drittmotor" hva som nå enn ligger i dette uttrykket.

Selv har jeg nå denne motoren på gummibåten og kan ikke si at jeg kjenner med igjen i beskrivelsen til Seilaren på noen måte..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Ja, vi kjøpte vel motorene ganske samtidig, og bruker de helt forskjellig.

Ser du har skrevet flere ganger at du er fornøyd med å ha den på gummibåt, og det kan godt være at motoren blir mye bedre til det bruket :yesnod:

Hvis jeg gi mer enn halv gass så rister den så jeg er redd for at braketten skal ryke, og styøer noe ekstremt. (Feil propell?)

Men på halv gass går den veldig pent - men sent da selvfølgelig. Det er også veldig gjerrig på bensinen :smiley:

Men det som irriterer meg mest er at den er mer primitiv en en motor fra 80 tallet. Når du skal tilte motoren ned, så gå den innom 2 hakk på veien. Så jeg på følge motoren med hånden på splinten helt til den er nede. Og med en lav motorbrakett bak på seilbåt er det faktisk en utfordring hver gang!

Men jeg fikk den billig, og da er jeg fornøyd.

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Tohatsu har en veldig fin 8hk to-takter. Får fortsatt tak i disse.

Jeg har vel forsåvit kommet til at jeg må satse på en 8 HK.

Jeg har lest en del om Tohatsu to-takter som du nevner, den veier kun 26 kg. De har også en 9,8 som er basert på samme motoren. Den veier også 26 kg, noe som må sies å være lett for en 9,8 Hk.

Jeg har vert i kontakt med West system, og de hadde bare lang stamme igjen. :sad:

Noen som vet om butikker som har Tohatsu 8 i kort stammet versjon?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...