Saphir Startet 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 10.Juni.2008 Jeg skal kjøpe meg en 6 (ev. 5)hesters påhengsmotor og trenger litt innspill. Motoren skal brukes på en Askeladden 14- 2210, og fortrinnsvis i ferskvann. Kriterier som er viktige, foruten at den starter hver gang jeg skal bruke den er; Lavt støynivå (lite viberasjon) Lav vekt Mulighet for å koble til ekstern tank, ikke av det viktigste, men en fordel Slik jeg ser det er det en av disse motorene som er aktuelle. Av disse motorene er det bare Yamha som har to sylindre, hvordan virker dette inn på støy/viberasjon? Johnson 6 Honda 5 Mercury 6 Suzuki 6 Tohatsu 6 Yamaha 6 Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 (redigert) Er alle 4-takt? Litt motstridende ønsker kanskje... Lav vekt -> En sylinder Lite vibrasjoner (og delvis også mindre støy) -> to sylindre (mer vekt) Jeg kjenner dessverre ikke så godt til små 4-taktere da jeg ikke har noen selv. Har i all hovedsak prioritert lav vekt på mine små bærbare påhengere og har derfor endt opp med 2-taktere på 3,5 Hk og 12 kg, 5 Hk på 19/20 kg, 8 Hk på 26 kg og 15 Hk på 35 kg. Dersom alle de du nevner er 4-takt tror jeg for min del jeg ville gått for 2-sylindret Yamaha med mindre den er mye tyngre enn de andre. Redigert 10.Juni.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Saphir Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Jeg tenkte på firetaktere Vekten på de nevnte er Johnson 6 25kg Honda 5 27kg Mercury 6 25kg Suzuki 6 25kg Tohatsu 6 25kg Yamaha 6 37kg Sitér dette innlegget Link to post
Akult Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Vær obs på at om du velger Johnson eller Evinrude, så er dette utgående modeller. Til neste år kommer nye modeller. I motsetning til alle andre går Johnson og Evinrude fra 4-takt til 2-taktere. Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 10.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Vær obs på at om du velger Johnson eller Evinrude, så er dette utgående modeller. Til neste år kommer nye modeller. I motsetning til alle andre går Johnson og Evinrude fra 4-takt til 2-taktere. Men av årets modeller er vel Johnson og Suzuki samme motor? Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 Ja - og det er drittmotorer. Styr unna! Har den selv Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Fantino Svart 10.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2008 37 kg er samme vekt som min 9.9 hk Yamaha totakter. Grisetungt spør du meg. Hvis den skal av og på ofte så vil du ikke ha denne, men en av de andre.. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Hvis det som er skrevet i innlegg # 4 er korrekt burde muligheten absolutt være tilstede for et godt kjøp. Avhengig om du skal bruke motoren mest på sakte fart eller ikke må vurderes med hensyn til 2 eller 4 T. Seilaren sier at Johnson og Suzuki er drittmotorer. Mulig han har rett. Selv har jeg en Johnson 5 hk 4 T på gummijolla. 4 sesongen nå. Har ikke hatt antydning til problem så langt. Tvertimot må jeg si meg fornøyd så langt. Har svart til forventningene. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Nå tror jeg vel Seilaren er noe undermotorisert på sin seilbåt siden han etter hva jeg kan se han bruker en 6hk der, og da er det etter mitt syn ikke rart denne oppfattes som en "drittmotor" hva som nå enn ligger i dette uttrykket. Selv har jeg nå denne motoren på gummibåten og kan ikke si at jeg kjenner med igjen i beskrivelsen til Seilaren på noen måte.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Seilaren Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Ja, vi kjøpte vel motorene ganske samtidig, og bruker de helt forskjellig. Ser du har skrevet flere ganger at du er fornøyd med å ha den på gummibåt, og det kan godt være at motoren blir mye bedre til det bruket Hvis jeg gi mer enn halv gass så rister den så jeg er redd for at braketten skal ryke, og styøer noe ekstremt. (Feil propell?) Men på halv gass går den veldig pent - men sent da selvfølgelig. Det er også veldig gjerrig på bensinen Men det som irriterer meg mest er at den er mer primitiv en en motor fra 80 tallet. Når du skal tilte motoren ned, så gå den innom 2 hakk på veien. Så jeg på følge motoren med hånden på splinten helt til den er nede. Og med en lav motorbrakett bak på seilbåt er det faktisk en utfordring hver gang! Men jeg fikk den billig, og da er jeg fornøyd. Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Mouche Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Når du skal tilte motoren ned, så gå den innom 2 hakk på veien. Er ikke det hakk beregnet på kjøring på grunt vann, en funksjon som jo kan være gunstig å ha på en jolle, men ikke akkurat så relevant på en seilbåt med fast kjøl? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Seilaren Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Jo, men "normale" motorer går bare innom disse hakkene når du tilter motoren opp. På vei ned skal den hoppe over disse hakkene. Det har alle de ander minst 10 motorene jeg har hatt før klart..... Redigert 11.Juni.2008 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Johnson 6 hk og Suzuki 6 hk er samme motor - i følge Fische Marine som importerer Johnson Jeg ville valgt en 8 hk i stedet. Har erfart det meget godt at 6 hk ikke er nok Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Tohatsu har en veldig fin 8hk to-takter. Får fortsatt tak i disse. Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Tohatsu har en veldig fin 8hk to-takter. Får fortsatt tak i disse. Jeg har vel forsåvit kommet til at jeg må satse på en 8 HK. Jeg har lest en del om Tohatsu to-takter som du nevner, den veier kun 26 kg. De har også en 9,8 som er basert på samme motoren. Den veier også 26 kg, noe som må sies å være lett for en 9,8 Hk. Jeg har vert i kontakt med West system, og de hadde bare lang stamme igjen. Noen som vet om butikker som har Tohatsu 8 i kort stammet versjon? Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Du kan prøve nautic marine i Mandal...nauticmarine.no. Kjøpte en der selv for et år siden. Ser han tar 9400 for den motoren og det bør vel være en god pris. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 (redigert) Prøv Bakken Motor i Drammen. Store på Tohatsu. Redigert 12.Juni.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Du kan prøve nautic marine i Mandal...nauticmarine.no. Kjøpte en der selv for et år siden. Ser han tar 9400 for den motoren og det bør vel være en god pris. 9400,- for den motoren er jo ekstremt billig! Bakkenmotor, tror jeg ikke har flere igjen. I hvertfall ikke ifølge hjemmesiden deres. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Prøv Bakken Motor i Drammen. Store på Tohatsu. Bakken er utsolgt for 2takter. jeg kjøpte en 4 taker der i dag - ca 11800 kostet den Sitér dette innlegget Link to post
Sebaldus Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Han har gode priser på Tohatsu ja men vil tro lageret minker nå. Kjøpte en 8hk der ifjor men byttet til større båt så solgte den og kjøpte en 25 hk to-takt istede. Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Jeg får kontakte Nautic i morgen og høre hva de har! Sitér dette innlegget Link to post
Saphir Svart 14.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Juni.2008 Har vært i kontakt med Nautic marine, og de hadde bare en Tohatsu 8 Hk igjen, og den har lang stamme. Så hvis noen trenger en slik er det bare å ringe der. Noen andre som vet om noen butikker som fortsatt har Tohatsu 8 HK på lager? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.