Jump to content

Bruk av hovedstrømsbryter.

Medusa

Recommended Posts

I min båt er det et startbatteri med egen hovedbryter samt to forbruksbatteri med felles hovedbryter. Det jeg er usikker på er om jeg kan betjene bryteren for forbruksbatteriene mens motoren er i gang? Er redd for at dynamo eller ladderele kan skades hvis forbruksbatteriene plutselig kobles til eller fra.

Noen som vet noe om dette?

Hvis systemet ikke har noe laderele/skillediode eller lignende er det vel ikke noe sjakktrekk å kople til begge bankene før oppstart. Har hatt slikt system og koplet alltid inn forbruksbanken etter oppstart. Startkretsen rørte jeg kun når motor ikke gikk.

Stiller meg egentlig tvilende til at det skjer noe som helst så lenge en alltid sørger for at dynamoen har belastning, dvs. at en aldri slår av begge bankene med motoren i gang. Er det belegg for å hevde det motsatte?

Det som er farlig er å koble fra alle batteriene, slik at ikke dynamoen har noen belastning, da går det fort åt skogen. Hvis startbatteriet er tilkoblet hele tiden så skulle det ikke være farlig å koble inn/ut forbruksbatteriet, men hvorfor ikke koble sammen alle før start (med mindre forbruk er helt tomt).

Har sjekket et par av de bryterene som har 1, 1+2 ,2 og off og de slipper ikke kontakten før de er i riktig posisjon men la de ALDRI gå over off med motoren gående :nono: da er det fare på ferde

Men det er alltid greit å sjekke dette før en gjør det under gange :smash:

så en er sikker på at dynamo har belastning hele tiden

Det har fungert greit for meg i mange år men kan ikke stå god for alle typer av disse hovedbryterene :seeya:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Det er ikke noe skadelig for en dynamo å gå uten belastning, det som kan fører til problemer er hvis man reduserer belastningen mye og raskt.

Hvis startbatteriet er helt fullt og forbruk helt tomt vil dynamoen levere alt den kan av strøm til forbruk. Kobler man vekk dette vil strømbehovet droppe fra maks til tilnærmet null. Det kan føre til at spenningen over statorviklingene blir så høy at diodebroen tar kvelden.

Ingar: Er klar over denne faren, men har likevel problemer med å forstå at problemet er så stort. Hvis vi tenker oss at vi er på vei inn i havn med alle batterier toppladet, dvs. at dynamo bare leverer litt "kosestrøm" til vedlikeholdslading samt diverse småforbrukere. Under tillegging brukes baugpropell et par ganger. Den trekker hundrevis av ampere, og drar batterispenningen ned/dynamoen opp i full effekt for deretter å kutte brått. Hvorfor tar ikke dette knekken på diodebroa?

Ingar: Er klar over denne faren, men har likevel problemer med å forstå at problemet er så stort. Hvis vi tenker oss at vi er på vei inn i havn med alle batterier toppladet, dvs. at dynamo bare leverer litt "kosestrøm" til vedlikeholdslading samt diverse småforbrukere. Under tillegging brukes baugpropell et par ganger. Den trekker hundrevis av ampere, og drar batterispenningen ned/dynamoen opp i full effekt for deretter å kutte brått. Hvorfor tar ikke dette knekken på diodebroa?

Dette er intet problem så lenge du har batteriet som "buffer". Det fabrikantene fraråder, er å koble fra batteriet når motoren / dynamoen går. Det er selvfølgelig tillatt å eksperimentere, men det tryggeste er å følge produsentens anbefaling, på grunn av garantiansvar etc.

Jeg lurer på det samme. Jeg har 2 banker: et start og tre forbruks. Begge med hver sin hovedstrømsbryter. Fikk beskjed av tidligere eier å starte med begge bankene på, for så etter ca 20 min slå av bryteren til startbatteriet. Da skulle startbatteriet være opp på topp igjen, mens ladingen skulle fortsette på forbruk for å toppe dem

Sprm: Vil ikke startbatteriet tappes av forbruk når jeg kobler inn startbatteriet før start?

Hva skjer dersom belastningen faller mye og raskt?

Normal variasjon av belastingen er ikke noe problem, det jeg nevnte var i teorien mer enn i praksis. Gjaldt et ekstremt tilfelle, fraslag av helt tomt batteri når det andre er helt fullt. Uansett, ikke rør hovedbrytere når motoren går.

Dersom diodebroen ryker vil jeg neppe tro det lønner seg å reparere dynamoen såsant man ikke kan lodde på en ny selv.

Ariel og Fumle: Den prosedyren er direkte feil, alle batterier skal være tilkoblet så lenge motoren går.

Jeg har ett gammelt og ett nytt batteri. Jeg passer på å ikke ha begge innkoblet samtidig da jeg er redd for at det gamle stjeler lading fra det nye. Det jeg lurer litt på er, hva er egentlig normal spenning på ett OK batteri, under lading, og under normal last?

Dersom jeg utelukkende har tilkoblet forbruksbatteriet ser jeg at spenningen går opp til rundt 14 volt mens motoren går (gjerne noe lavere dersom vi har brukt en del strøm mens vi lå i ro). Men når jeg stopper motoren faller spenningen tvert til ca. 12,6v. Etter ca. 10 timer med kjøleskap (peltier element), og feks. 1-2 timer med webasto er 120Ah forbruks batteriet nede på 11 til 11,5v. Dette kan da ikke være normalt? Det rimer iallefall ikke med strømtrekket det nevnte utstyret er oppgitt til å ha. Jeg har ikke målt faktisk strømtrekk, men jeg har ikke noen som helst indikasjoner på at noe trekker mer enn det skal.

Første sesongen med ett nytt og ett gammelt batteri hadde jeg de nærmest konstant innkoblet samtidig. Jeg mistenker at jeg har tatt knekken på det nye ved å ha det tilkoblet sammen med det gamle i fjor? Bør jeg bare skjære gjennom og kjøpe 2 nye batterier?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Takker for kjapt svar.

Det skal visst være en ladac type ladeskiller, ladestyring eller noe annet lignende ( Dette er ikke mitt felt dette heller, så derfor lite info). Vil det gjøre noe forskjell?

Mener du derfor at jeg alltid skal starte og kjøre med begge bankene på, for så å koble vekk startbatteriet ETTER at motoren er stoppet. ( dette for å spare startbatteriet til starting)?

I min båt er det et startbatteri med egen hovedbryter samt to forbruksbatteri med felles hovedbryter. Det jeg er usikker på er om jeg kan betjene bryteren for forbruksbatteriene mens motoren er i gang?

Det finnes en særdeles enkel løsning på problemet ditt.

Gi startbatteriet nytt navn. Kall det heretter reservebatteriet.

Gi forbruksbatteriene nytt navn. Kall de heretter hovedbatteribanken.

Når du neste gang skal bruke båten, slår du på hovedbatteribanken. Den starter du på og den gir strøm til alt mulig av lys, kjøleskap, ankervinsj, baugpropell, varmeapparat og hva du nå måtte ha. Denne hovedbanken klarer alt som startbatteriet før klarte, bare bedre. Mye bedre. Den består jo av større batterier og de er dobbelt så mange som før.

Plutselig er du i en situasjon der du kan glemme alt av hovedstrømbrytere. Fint, ikke sant? Ingen dioder, ingen mer eller mindre smarte releer. Det funker bare perfekt likevel.

På et eller annet tidspunkt i båtlivet, har du gjort en tabbe. Hovedbanken er plutselig ganske flat. Hva så? Du kobler inn reservebatteriet og starter så fint som bare det.

Kan det bli enklere? Nei, det kan faktisk ikke bli enklere. Et hovedsystem, et reservesystem. Slik er det på de fleste proffe anlegg, ikke bare batterisystemer, men alle mulige systemer som trenger en reserveløsning.

Har brukt denne metoden i årevis og hatt behov for reservebatteriet en gang. En defekt celle i et batteri i hovedbanken lagde problemer.

Et par ganger i løpet av sesongen kobler jeg inn reservebatteriet for topplading. Det skjer gjerne en eller to av de gangene jeg allikevel topper hovedbanken med landstrømsladeren og kan knapt kalles bryderi over hode.

En kjempegevinst med en slik løsning er ikke bare enkelheten, men at reservebatteriet vil vare svært lenge. Det står jo bare der helt toppladet. Det er ikke synd, det er glimrende både for batteriet og lommeboken.

I hvilke situasjoner er dette systemet ikke godt? Det er ikke godt hvis man har liten hovedbatteribank og har for vane å tappe sine batterier veldig flate, gjerne med kombinasjon med starting i vinterkulde. I alle andre tilfeller kan det neppe blir bedre og enklere. Når man i tillegg øker levetiden på batteriet, så blir det etter mitt syn til sammen den beste løsningen som finnes.

Redigert av Lotus (see edit history)

Praktiseringen til Lotus er fristende enkel, men det er et MEN som allerede er påpekt her. Enkelte kan glemme å sjekke/vedlikeholdslade det man da kaller reservebatteri. En dag da hovedbanken er så utladet at motoren ikke starter på den så starter ikke motoren på reservebatteriet heller :eek::cryin:

Jeg praktiserer dette som en blanding av Mix og Lotus sine varianter og har også en hovedbryter med 0 - 1 - 1&2 - 2 Denne står aldri på 0 annet enn under vinteropplag da jeg har alarmsystem og GPS/SMS tracking som trenger strøm. GPS/SMS tracking har forsåvidt internt batteri/batteribackup for mange timer, men denne trenger vedlikeholdslading. Min prosedyre gjennom 7 år er derfor både i hjemmehavn og uthavn den samme:

1a.) Forsøker å starte motor når batteriet står på batteri 2 (forbruk)

1b.) Dersom motoren en svært sjelden gang ikke starter på batteri 2 kobler jeg over til batteri 1 og starter

2.) Kobler etter start sammen batteriene ved å sette hovedbryteren til 1&2

3.) Etter stopp av motor i havn eller uthavn Kobler jeg hovedbryter til batteri 2

I praksis betyr dette normalt en kobling av hovedbryteren etter å ha startet motoren og en kobling etter endt tur og stoppet motor. Skulle jeg gjort dette annerledes ville jeg hatt et automatisk system (skillerele/spenningsstyrt rele etc)

Redigert av Helge (see edit history)
Praktiseringen til Lotus er fristende enkel, men det er et MEN som allerede er påpekt her. Enkelte kan glemme å sjekke/vedlikeholdslade det man da kaller reservebatteri. En dag da hovedbanken er så utladet at motoren ikke starter på den så starter ikke motoren på reservebatteriet heller :eek::cryin:

Ja det er det jeg mener. Du kan vel ikke regne med at reservebatteriet holder seg oppladet til evig tid etter at det er oppladet første gang. Så da må det noen ganger vedlikehold-lades for å være 100% sikker på at det er tilstrekkelig ladet ved behov. Da er du ikke langt unna en ordning med to banker, to hovedstrømsbrytere og BEP-rele.

Ja, har man ikke såpass oversikt at man klarer å toppe et batteri en gang i løpet av sesongen når det eneste man trenger å gjøre er å vri på en bryter, ja da er ikke denne enkle løsningen noe. Da kan man heller vri på og av begge brytere hver eneste gang man bruker båten.

Men om man ikke klarer å vri på bryteren til startbatteriet en eneste gang i løpet av sesongen, hvordan skal man da klare å vri på den samme bryteren mange, mange ganger i løpet av sesongen og samtidig holde styr på hva som er på og av når?

Og forresten. Trenger man i det hele tatt å vri på bryteren? Hvor mye taper et fulladet reservebatteri seg i løpet av en sesong når det ikke brukes? Lite nok til at en start av motoren aldri vil være et problem uansett?

1a.) Forsøker å starte motor når batteriet står på batteri 2 (forbruk)

1b.) Dersom motoren en svært sjelden gang ikke starter på batteri 2 kobler jeg over til batteri 1 og starter

2.) Kobler etter start sammen batteriene ved å sette hovedbryteren til 1&2

3.) Etter stopp av motor i havn eller uthavn Kobler jeg hovedbryter til batteri 2

Akkurat samme prosedyre her og iperioder så snur jeg syklusen bare for å bruke andre banken litt og

men nå med nybåten så er ikke bankene like store så da blir nok bank 2 (forbruk)mest brukt mest da den er størst :seeya:

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...