Helge Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Ja, har man ikke såpass oversikt at man klarer å toppe et batteri en gang i løpet av sesongen når det eneste man trenger å gjøre er å vri på en bryter, ja da er ikke denne enkle løsningen noe. Da kan man heller vri på og av begge brytere hver eneste gang man bruker båten. Ikke for å være vanskelig Lotus, men noe som har blitt en god rutine glemmer man svært sjelden. Jeg har ikke to ("begge" som du skriver) brytere, bare en - så rutinen er vanligvis å vri bryteren fra endestopp og et hakk andre veien etter start og deretter tilbake igjen til endestopp etter endt tur og stopp av motoren. Det er enkelt - så enkelt at kun helautomatisk med rele er alternativet for meg. Men om man ikke klarer å vri på bryteren til startbatteriet en eneste gang i løpet av sesongen, hvordan skal man da klare å vri på den samme bryteren mange, mange ganger i løpet av sesongen og samtidig holde styr på hva som er på og av når? Som sagt, en innøvd vane glemmer man sjelden. Bryteren et hakk med klokka etter start, et hakk mot klokka etter stopp - det er enkelt det. Og forresten. Trenger man i det hele tatt å vri på bryteren? Hvor mye taper et fulladet reservebatteri seg i løpet av en sesong når det ikke brukes? Lite nok til at en start av motoren aldri vil være et problem uansett? Nå er det vel litt selvutladning selv på et ganske friskt batteri i løpet av en hel sesong, men en eller maks to ladinger i løpet av sommerhalvåret burde vel holde dersom batteriet ikke er i bruk. Men så hender det at både ganske nye batterier og ikke minst litt gamle batterier svikter - at en celle takker for seg. Det har vel kun skjedd meg på 3 batteri i løpet av mange år - men det skjer. Dette vil man kanskje ikke så lett oppdage før det er for sent og man sitter med to batteri som ikke gir start når man bruker "reserve-varianten" der et batteri står frakoblet det meste av sesongen? Redigert 11.Juni.2008 av Helge (see edit history) Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Lotus Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Når man synes det er lettere å vri på strømbryteren hver eneste gang i stedet for å vri på strømbryteren en eller annen tilfeldig gang i løpet av sommeren, har det vel gått litt lang? Greit at man har en rutine, men det får vel være måte på hvor vanskelig man skal klare å gjøre oppgaven med å vri på en bryter for å koble inn et batteri for topplading en eller annen gang når man tøffer fra A til B. Sitér dette innlegget Link to post
ArildH Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Hva med å vedlikeholde reservebatteri med solcelle-panel? Vil det fungere? Og så kan en jo legge et ampermeter på dashen som indikerer spenningen på hvert batteri selv om bryter er avskrudd? Er det mulig? Informasjon rett i trynet kan vel ikke bli enklere?? Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Min erfaring både som båtbruker og skipselektrikker er følgende. Hvis en tenker seg et system med 2 batteri: 1. Bruk 3 hovedbrytere, 1 til startbatteri, 1 til forbruksbatteri og 1 til å legge begges batteri's plusspoler sammen i nødstilfelle. 2. Bruk ladeskillerele. Dette er et rele som styres av ladelampen og som legger begge batteriene til lading. Her vil begge batteri få lading under gange men kun det ene brukes ved stopp, inntil nødhovedbryteren legges inn. Dette er godkjent løsning. Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Lotus Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Har man 2 brytere og skrur på begge, er alle batterier koblet i parallell og man trenger ikke en tredje bryter. ArildH: Man kan bruke solcellepanel til å vedlikeholde, men behovet er lik null. Et voltmeter på reservebatteriet er imidlertid en meget god ide. Informasjon rett i trynet er, som du sier, veldig enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Har man 2 brytere og skrur på begge, er alle batterier koblet i parallell og man trenger ikke en tredje bryter. Hvordan i all verden får du det til: Tilføyet: Ditt opplegg kanskje, men ikke iflg Tranen2s kommentar. Redigert 11.Juni.2008 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 En bryter på hver batteribank. Det er alt man trenger for mitt opplegg. Alle plusskabler sammenkoblet. Alle minuskabler sammenkoblet. Enklere blir det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Hvorfor gjøre det enkelt, når man kan gjøre det komplisert Lotus. Man tar jo levebrødet fra folk på denne måten. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Opplegget til Lotus er greit hvis man sjelden aller aldri tapper ned forbruksbanken. Mitt bruksmønster er slik at jeg sannsynligvis vil måtte ty til nødbatteriet hver eneste helg. Derfor foretrekker jeg et system som passer seg helt selv. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Praktiserer opplegget til Lotus og har gjort det i mange aar. Har 2 brytere "start batteriet" er som regel ikke koblet til. Skal vi gaa i mange timer saa kobler jeg det inn, for aa faa toppet det (har da begge bankene tilkoblet). Gjores 2-3 ganger i lopet av sesongen. Umiddelbart etter stopp, kobler jeg det fra. Da vet jeg at det er mer eller mindre toppladet. Og klar til bruk hvis forbruksbanken gaar tom. Har hent ett par ganger at vi har blitt liggende en dag for lenge i utehavn. Med resultat at kjoleskapet har stoppet pga. for lite strom paa forbruk. Koble til "startbatteriet" for at kjoleskapet skal komme i gang igjen. Neste morgen bor man da komme seg avgaarde. ellers saa kan det nok bli spennende om man faar start eller ei. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Fantino Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Hva med å kjøpe noe tungt som koster ca. 100 kr/kg i innkjøp og innstallere det der startbatteriet står? Så tar man alle batteriene og kopler de sammen til en bank. En vil stort sett få start da dette ikke krever så mange Ah Fatter ikke vitsen med å kjøpe et dyrt startbatteri for så å bruke det hovedsaklig som ballast. Det forlenger i alle fall ikke livet til startbatteriet. Hva med følgende enkle "lovgivning": § 1: Hovedbryter til startbatteri må aldri røres så lenge motor er i gang Veiledning til § 1: Brytere til alle andre batterier kan en fikle med så mye en vil uten at dette vil medføre nedbrenning av diodebro eller lignende. Evt. erstatning for nedbrent diodebro vil tildeles av Kongen i statsråd. Det er selvsagt lov å ha andre navn på sine batterier, men dette _kan_ medføre avkortning i erstatningsbeløp. Kan denne vedtas i Odelstinget? Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Det er blitt satt ned en uahengig hurtigarbeidende komite, med konsulenter. Som vil etter noyere studier, komme med en utalelse i naermeste fremtid. Vi satser paa aa fremme forslaget for Odelstinget i vaar seksjonen 2011. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
nives Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Eneste gangen eg kobler ut Startbatteri, er når eg ligger lenge i uthamn, Dette for å vere sikker på å ha strøm til start. Ellers er hele batteribanken innkoblet hele tiden turen varer. Sitér dette innlegget Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater. I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone. – H. L. Mencken Link to post
Lotus Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Fatter ikke vitsen med å kjøpe et dyrt startbatteri for så å bruke det hovedsaklig som ballast. Det forlenger i alle fall ikke livet til startbatteriet. Nei, mange fatter ikke at det er lurt å bare ha startbatteriet som reserve. De kan heller ikke fatte at det forlenger livet til startbatteriet. Men nå er det en gang slik at batterier er laget for å klare en viss mengde sykluser i sin levetid. Holder man batteriet topp ladet og bare bruker det som reserve, vil levetiden bli betydelig forlenget. Slik er det bare og har med batteriets fastlåste kjemiske betingelser å gjøre. Mange batterier har det slik. Batterier til nødstrømsaggregater f.eks. Og selve reservebatteriet? Det skal bare brukes til å starte motoren i en nødsituasjon der hovedbanken er flat. Det har ingen andre oppgaver. Det betyr at man bare trenger et batteri som klarer dette og ikke masse annet i tillegg. Enda fler penger spart. Så har vi det faktum at strømslukende utstyr som ankervinsj, baugpropell og starter liker seg mye bedre hvis de får høyere spenning. Hovedbanken er gjerne 4 ganger større enn startbatteriet og kan levere et betydelig større antall ampere uten det samme spenningsfallet. Dette selv om batteribanken er halvt utladet. Det er 3 ting som dreper batterier. Strømmangel, vannmangel og varme. Når batteriet står der fulladet, får man ikke vannmangel og strømmangel. Det blir faktisk ikke enklere og bedre enn dette. En bryter på hver batteribank. Det er alt man trenger for mitt opplegg. Alle plusskabler sammenkoblet. Alle minuskabler sammenkoblet. Et rimelig startbatteri brukes kun som et reservebatteri og trenger ikke å være store greiene. Det er jo ikke store jobben det er tiltenkt. Tenk så enkel og oversiktlig oppkobling og man har ingen ekstra duppeditter som kan lage problemer. Jeg sier det igjen: Enklere blir det ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Tranen2 Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Hvordan i all verden får du det til: Tilføyet: Ditt opplegg kanskje, men ikke iflg Tranen2s kommentar. Dette er skjemaet jeg ikke fikk tegnet, ja! Med dette som utgangspunkt kan en få et enkelt, funksjonelt og godkjent elanlegg i båt. P.S. Båtstrøm og 12V er ikke ufarlig! Vær forsiktig med knallgass, løse forbindelser og dårlige/gamle kabler!! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
Helge Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 ..... mange fatter ikke at det er lurt å bare ha startbatteriet som reserve. De kan heller ikke fatte at det forlenger livet til startbatteriet. Jeg for min del har da strengt tatt startbatteriet som reserve... jeg tydeligvis bare vedlikeholdslader det en del flere ganger enn deg Lotus. Det forlenger ikke livet til batteriet noe spesielt dårligere det Et automatisk system som vist her synes jeg for min del både er det mest praktiske og bekymringsløse. Men det har fungert så enkelt og greit med en enkelt hovedbryter at jeg har ikke sett behovet for å oppgradere. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.