myrisa Startet 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2008 Jeg skal nå montere en ny septik tank på styrbord side i min Tresfjord 28. Septiktanken har ikke skrogform, den er firkantet. Det følger ikke med noe monteringskit for denne. Er det noen som har noen tips på hvordan denne bør monteres/festes. Jeg har tenkt på byggeskum. Er dette en god løsning? Her er en link til hvordan tanken ser ut. I tillegg har vi kjøpt nytt toalett. Toalettets utløp ligger omtrent på midten av høyden i tanken. Jeg ser at det anbefales septik slangen legges i en svanehals (U) der toppen på denne ligger ca. 30 cm. over topp av tank. I tillegg anbefales det at det er en lufte ventil på denne. Er det noen som har noen formening om dette? Er dette nødvendig? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Mitt toalett har utløp i høyde med bunn av tanken. Jeg har ikke svanehals eller lufting noe sted, men har ikke hatt noen problemer med det! Så jeg skjønner ikke helt hvorfor dette skal være nødvendig... Ellers ville jeg nok ha prøvd å feste tanken på en annen måte enn med byggskum! Litt isopor under, og et par flate lastestropper med strammere, kanskje?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lazy days 2 Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Når du skal få dritten opp i tanken vil denne massen fortrenge lufta som er i tanken derfor lufting. Svanehalsen er vanlig fra toalett til tank for at septik innhold ikke skal komme tilbake til toalettskåla. Og fra lufting på tank til friluft for ungå lukt til deg selv og naboer. Bruk penger på en tank som du får utnyttet plassen max. Selv byttet jeg tank på 60 liter til 186 liter min beste innvestering. Fikk den laget hos Ilas. Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 I tillegg anbefales det at det er en lufte ventil på denne. Skal vel ikke ha lufteventil på slangen???? Du må jo selvsagt ha lufting på tanken og den bør være min. 1" Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 11.August.2008 Link til dette innlegget Svart 11.August.2008 Toalett og septik ombord hos meg: Elektrisk spyling til 70 liter septik (byttet fra 45 liter), men holder maks 2 døgn for 2 personer ombord. 70 liter er derfor i minste laget, men det har jeg sett etter byttingen, dvs. "i seneste laget". Septiktanken ligger noe høyere enn toalettet (i alle fall septik inn). Ikke noe problem med retur (1-veisventil i pumpa?). Ingen svanehals. Det kan evt. monteres en ekstra 1-veisventil på slangen. 3/4" lufting fra septik. Kunne sikkert vært bedre med større Ø. Ejektor for automatisk tømming av tanken fra topp med sugerør. Topp tank er over havnivå. (Hvis tømming fra bunn er det nødv. med svanehals). 25 mm Ø slange inn og ut av septik. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.