Jump to content

Hvilken decoder er best for båtbruk?

olpi

Recommended Posts

Kan hende det har vært diskutert tidligere, men hvilken decoder er å foretrekke i båten, Sagem eller Grundig?

Mener jeg lest for en stund siden at en av dem ikke tålte svigninger i 12V forsyningen like bra som den andre, stemmer det?

Er det noen forskjeller som gjør et den ene er å foretrekke fremfor den andre?

Nabobåten hadde en Grundig som "tok kvelden" og han har nå fått en Sagem som erstatning fra Elkjøp.

Noen synspunkter?

Tenkte å kjøpe en til båten i nærmeste fremtid, og vil gjerne høre om andres erfaringer.

At en boks tåler variasjon i 12volt'n mer enn en annen har jeg aldri lest eller hørt om. Men i alle forum og tekniske nettsteder er det en helt klar tendens til at skal en bruke dekoderen under vanskelige forhold, er Grundigboksen å foretrekke. Den tar inn svake signaler myyyye bedre enn de andre boksene på markedet.

Lars H.

(med Grundigboks)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg kjøpte Grundig-dekoderen og installerte den for 12 volts drift direkte (altså ikke via 230VAC inverter). Vi har brukt den både med og uten landstrømslader innkoblet, dvs. med driftsspenning varierende mellom ca. 14,5 og 12,4 volt. Jeg er svært godt fornøyd med både dekoderen og kvaliteten på TV-bildet. På steder hvor vi med de analoge sendingene hadde mye "snø" på skjermen, er bildet nå helt krystallklart.

Jeg er svært godt fornøyd med både dekoderen og kvaliteten på TV-bildet. På steder hvor vi med de analoge sendingene hadde mye "snø" på skjermen, er bildet nå helt krystallklart.

Et spørsmål litt på siden av det trådstarter la opp til (håper det er ok): Nå når de analoge signalene har forsvunnet/forsvinner, må man abonnere på noe for å få se TV i båten (eller hjemme for den saks skyld, men der har vi kabel-TV, så der trengte jeg ikke å gjøre endringer), eller holder det med ordinær ("UFO"-) antenne og ("engangskjøp" av) dekoder?

Hilsen hos

Hei.

Nå har jeg ikke skrevet at alle boksene tåler store variasjoner på 12volt'n, bare at jeg ikke har hørt noe om slike problemer. Øvre og nedre spenningsgrense finner jeg ingenting om i spesifikasjonene som forhandlerne opererer med.

En rask titt i spesifikasjonene, sier at Grundig-boksen trekker mindre enn 20w og Sagem-boksen mindre enn 25w. 300 kroner pr. md, dekker det både abonnement på rikspakken og kortleie? Og hvor får en ordnet med et slikt abonnement når en allerede har boks og kort uten abonnement?

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

................................................................................

..............................

Kjøpte Grundig sin 12V kabel for de har en slik "SÆR" plugg og la opp 2,5mm til ny sig.utakk for å minske spenningsfallet.

Det fulgte med en antannekabel også, kom til å lese på lappen som fulgte med, der sto det at med mer enn 5V

spenning til antenforsterkeren måtte en bruke denne spesial antennekablen.

Ellers kunne Grundigboksen ryke.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Antenneforsterkeren til Glomex f.eks, får jo spenning fra båtens 12volt og ikke fra Grundig-boksen som kun kan gi 5volt. 5volt ut fra Grundig-boksen er pr. default slått av, men kan settes på i menyen for boksen dersom antenneforsterkeren skal mates med spenning derfra og kun trenger 5volt. Men skulle en ved et uhell sette boksen til å sende ut 5v på antennekabelen, kan jo kabelbiten (som har en kondensator i serie som stenger for DC) sperre for 5volten mot antenneforsterkeren.

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Var i båten nå og byttet ut TV/kartplotterskjerm (15" 4:3) med en 19" Widescreen med DVD. Den passet helt fint i VESA festet og nå gjenstår det å kjøpe en Grundig Decoder.

Skal også legge ny kabel til sigarettenneruttak med større kvadrat. Kan hende jeg legger opp et uttak til slik at jeg har et eget for decoder og et for TV så slipper jeg et dobbeltuttak.

Prøvde den nye TV`n både på 12V og 230V og det fungerte utmerket sammen med laptop og kartprogram.

Utsikten fremover mot stb blir litt mer skygget for, men det er bare å bevege litt på hodet så får man med alt.

Må finne en plass til Grundig decoder`n også. Begynner å bli litt trangt selv om dashboardet er stort. :crazy:

Redigert av OLPI (see edit history)

Husk å trekke ut kontakten for Grundig dekoderen når den ikke er i bruk. Den har ikke av/på bryter. Selv i standby trekker den en god del strøm. Mener å huske at jeg målte et eller annet mellom 0,5 og 0,8A!

Lars H.

Antenneforsterkeren til Glomex f.eks, får jo spenning fra båtens 12volt

Lars H.

------------------------------------------------------------------------------------------------

Det er det jeg forsøkte og si .

Har du 12V`s antenneforsterker sier Grundig at en trenger deres spesialsntenne ledning som stopper 12V`n hvis den skulle komme

på avveier i antenneledningen.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Til dere som har dekoder i båten: Hvordan kobler dere til TV-en ? Bruker dere SCART eller HDMI ?

Jeg spør fordi jeg har fått opplyst fra Grundig at deres dekoder bare sender RGB signaler over Scart, og TV-en jeg har i båten tar bare C-video (eller kompositt video) som input. Så nå er jeg forvirret :confused: Særlig når jeg hører at flere kobler boksen til sin kartplotter og disse har normalt bare C-video inn.

Kan noen teste dette for meg ? Sender Grundig-en ut kompositt video over SCART kontakten ?

/Øystein

Heisan, jeg jobber på sjøen, og her har vi hatt en uhøytidelig test mellom Grundig og Sagem. Her kom Grundig suverent best ut så derfor valgte jeg selv denne i båten min og det fungerer perfekt, bortsett fra at jeg må søke inn alle kanalene på nytt hver gang jeg har kuttet strømmen. Kjøpte boksen på Euronics hvor jeg fikk med et kort som gjorde at jeg fikk med TV 2 gratis ut 2009.

Når det gjelder Glomex'n har jeg fjernet antenneforsterkeren etter at jeg fikk grundigboksen og det fungerer like fint.

mvh

Kingsea

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Har Grundigboksen. Fungerer fint. Det var spørsmål om spenningsvariasjon. Den beegynner å kutte ut rundt ca. 10VDC. Har ikke problemer med "nettstøy" under lading med aregat eller hovedmotorer med dierkte 12 forsyning. Vet ikke øvre grense på "12VDC", men den er det litt skummelt å teste ut. Regner med at man ikke merker noe før den går i stykker.

Princess 435 volvopenta_sotw.gif

Pretty Woman, Oslo

Jeg vil anbefale en Glomex eller Triax rundtmottakende tallerkenantenne. De er små og nette, ca. 25cm i diameter. Den aktive pisken som brukes i lastebiler, bruker de den til å se på digitalt bakkesendt TV?

Lars H.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...