oegronbe Startet 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Startet 11.Juni.2008 Hei, Problemet gjelder en Mariner 60 HK(2002 mod), to-takt, med en mercury koblingsboks av denne typen: http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Boat-Parts...bayphotohosting Jeg har foretatt noen hobby koblinger hvor jeg har koblet kun to kabler inn til kontrollboksen. Dette er henholdsvis + (rød) og - (sort). Resterende kabler inn til kontrollboks er utelatt. Tilt på motor fungerer fint, men startmotoren ser ikke ut til å få nok strøm når jeg vrir rundt tenningen. Dette resulterer i at startmotoren bare står og sviver, uten å ta tak i drivjul til motoren. Vi har foretatt målinger direkte mot polene på startmotor noe som viser at den kun får 6 V strøm??. Regner med at dette er grunnen til at vi ikke får nok hastighet på starteren?. Har også målt batteri ok. Noen som vet hva dette kan være? Event noen som har koblingsskjema som kan brukes her? Sitér dette innlegget Link to post
johnsen@spray.no Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Hvor mye spenning har du på batteriet når startmotoren går? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Nye batterikabler pleier gjøre susen. Etterhvert som de eldes sprekker isolasjonen opp slik at det kommer salt og fuktighet til, og da korroderer de tynne trådene i strømkablene. Kabelen på min 60hk fikk etterhvert så høy motstand at den tilslutt ble glovarm når jeg skulle starte. Og med så mye motstand i kabelen så kan spenningsfallet fort bli 6V... Og som Johnsen nevner, kan også være batteriet som kneler når det får stor belastning. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
oegronbe Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Det har vi ikke målt? Hva bør dette ligge på? Sitér dette innlegget Link to post
oegronbe Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Ok takk for svar Dette er faktisk nye kabler fra batteri og inn til kontrollboks da båten er helt ny. Batteriet er også helt nytt. Nå har jeg lite peiling på El, men hadde med meg en elektiker kamerat i går som målte spenningen i motoren til 12 v, men altså kun 6 v på selve starteren når vi kinnet tenningen. Hva tror dere om koblingene jeg har foretatt her? Er det tilstrekkelig å kun koble + og - her? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 (redigert) Som Ivar er inne på, så er det de kablene som går direkte mellom batteriet og startmotor-releet - og derfra til startmotoren, som er de viktige i dette tilfellet. Det er via disse at selve startmotoren får strøm. Forutsatt at batteriet er i orden og oppladet, så er det disse kablene du først og fremst bør sjekke opp mtp. dårlige koblinger, irr etc. Redigert: Her vil du forøvrig kunne finne nyttig informasjon om motoren og hvordan den er bygget opp. Informasjonen ligger sortert etter serienummer. Redigert 11.Juni.2008 av Arvid_A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Har du koblet egen kabel fra batteriet og til starter, eller har du koblet via kontrollboks? Husk på at starter skal ha egen kabel, både pluss og minus, og den må være tilstrekkelig dimensjonert. Jeg er noe forundret over det store spenningsfallet..... om batteriet ditt er toppladet skal det ha rundt 13 volt. Om du kun har 6 volt på starteren så har du et spenningsfall på 7 volt, og det er MYE!!! Sitér dette innlegget Link to post
oegronbe Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Har ikke koblet egen kabel fra batteri til starter nei. Dette går via kontrollboksen.. Er dette en separat kabel som går direkte fra batteriet, eller går denne også via hovedkabelen til kontrollboksen? Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Som sagt må du ha separate og godt dimensjonerte kabler (pluss og minus) direkte fra batteriet og til startrele/startmotor. Startnøkkelkontakten skal kun gi styrestrøm til startreleet, og er ikke dimensjonert for å håndtere strømmen til selve starteren. Det kan godt være at problemet ditt ligger her. Sitér dette innlegget Link to post
oegronbe Svart 11.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Aha. Dette skal jeg prøve i kveld! Tusen takk for rask og god hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Har ikke koblet egen kabel fra batteri til starter nei. Det er her problemet ditt ligger. Husk på at kablene fra batteri til starter må være godt dimensjonert, gjerne min. 16 mm2. Deter også lurt å bruke to ulike farger (rød og sort) slik at det muligheten for feilkobling blir minimalisert. Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det gikk Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Og da har du hatt flaks at du ikke har svidd av tenningslåsen ++... Anbefaler å kjøpe en servicemanual , og evt nytt(brukt) ledningsnett til motoren på f.eks eBay... (søk f.eks på mariner wiring harness eller mercury wiring harness) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
csvirus Svart 11.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 11.Juni.2008 Lurer litt på hvor i kontrollboksen du har klart og koble inn hovedstrømkablene?? men uansett, for og utelukke feil med starter eller andre ting så tar du bare to startkabler direkte fra batteriet og kobler - til et egnet sted på blokka (ofte i nærheten av starteren) og kobler + direkte inn på enten starteren eller startreleet. Vil påstå du er heldig om ikke du har svidd av ledningsnettet....... Skulle du trenge et nytt et mellom kontrollboksen og motoren har jeg det liggende..... Sitér dette innlegget Link to post
oegronbe Svart 12.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Hei folkens. Dette fungerte utmerket Jeg forsøkte først med startkabler direkte mot startmotor/startreleet og dette fungerte ypperlig. Byttet deretter ut med noen kabler jeg hadde liggende, men det viste seg at kablene var av for liten dimesjon. Måtte kjøre kablene trippelt for å oppnå ønsket effekt på startmotoren. Får kjøpe inn noen skikkelige kabler til dette formålet. Ser at 16 mm2 er nevnt, får satse på det. Ser ut til å ha vært heldig med tanke på at ledningsnettet her ja. Fungerer fortsatt. Et spm til. Er det vanlig å legge disse kablene innom hovedstrømbryteren? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Startmotoren bare står og svirrer uten å komme i inngrep. Antar dette er en starterav "bendix-typen" der drevet skrues frem av seg selv når strømmen settes på. Øyner meg at drevet går tregt og at dette må rengjøres og smøres opp med tynn olje. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Det variere litt hva som er vanligst når det gjelder hovedstrømbryter. Ikke alle hovedbrytere som tåler startstrøm over tid , slik at det oppstår spenningsfall i bryteren. Ville brukt enda kraftigere kabel enn 16mm2, det har de på bil og båtverksteder Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
knutza Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Om du legger ut hvor mange watt startmotoren din er på, pluss lengden på kabelstrekket så kan jeg regne ut minste dimensjon du trenger. Eller du kan regne ut selv etter denne formelen: 0,018 x lengde x strøm / spenningsfall = kabeltykkelse i mm2. Obs: Konstantleddet 0,018 er for kobberkabel. Sitér dette innlegget Link to post
Droll Svart 12.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2008 Om du legger ut hvor mange watt startmotoren din er på, pluss lengden på kabelstrekket så kan jeg regne ut minste dimensjon du trenger. Har ikke data på akkurat DENNE motoren, men har satt opp ei lita liste på noen modeller ( litt eldre modeller, bruker antagelig ca det samme i dag ) 6 sylindre ( rekke ) normal trekk.... 200 > 225 A 4 sylindre normal trekk.................. 175 > 185 A 3 sylindre normal trekk...................130 > 140 A 2 sylindre normal trekk...................100 > 150 A Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
knutza Svart 13.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2008 Om starteren trekker 225A: 2 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 8,1 mm2 3 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 12,15 mm2 4 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 16,2 mm2 Om starteren trekker 150A: 2 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 5,4 mm2 3 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 8,1 mm2 4 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 10,8 mm2 Her er det viktig å være klar over at dette er teoretiske tall, og er et absolutt minimum. Dataene er beregnet ved 25grader C. Om temperaturen er høyerer er også motstanden større og da kreves det større tverrsnitt. Jeg bruker å gange teoretisk tverrsnitt på 1,8. da bør du være trygg. Men her gjelder regelen at desto større tverrsnitt desto bedre (alt med måte selvsagt). Sitér dette innlegget Link to post
oegronbe Svart 16.Juni.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 Vet ikke helt hvor mye motoren trekker ( Er vel rundt 130 > 140 A da det er 3 sylindre ) , men nå har jeg i hvert fall montert en 16 mm2 kabel på starteren. Dette fungerer meget bra! Tusen takk for all hjelp her.. Problem solved:) Sitér dette innlegget Link to post
knutza Svart 16.Juni.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2008 (redigert) Bare hyggelig å kunne hjelpe. Har regna litt på 2 meter kobberkabel som er 16 mm2 tykk, den skal teoretisk klare 444,44 A. tror nok du er på den sikre siden her. Redigert 16.Juni.2008 av knutza (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ultra1 Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Ser det her er en gammel post, men om noen har problemer med å regne ut areal på kabel kan dei enkelt bruke den kalkulatoren her: http://eikensbilstereo.no/cms.php?id_cms=10 Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 14.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2014 Ser det her er en gammel post, men om noen har problemer med å regne ut areal på kabel kan dei enkelt bruke den kalkulatoren her: http://eikensbilstereo.no/cms.php?id_cms=10 Huff og huff. Den kalkulatoren beregner spenningsfall, men tar ingen hensyn til kor mykje strøm ein kabel toler uten å bli for varm. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.