Jump to content

Startmotor får ikke nok strøm, Mariner 60 hk


oegronbe

Recommended Posts

Hei,

 

Problemet gjelder en Mariner 60 HK(2002 mod), to-takt, med en mercury koblingsboks av denne typen:

 

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/_Boat-Parts...bayphotohosting

 

Jeg har foretatt noen hobby koblinger hvor jeg har koblet kun to kabler inn til kontrollboksen. Dette er henholdsvis + (rød) og - (sort). Resterende kabler inn til kontrollboks er utelatt. Tilt på motor fungerer fint, men startmotoren ser ikke ut til å få nok strøm når jeg vrir rundt tenningen. Dette resulterer i at startmotoren bare står og sviver, uten å ta tak i drivjul til motoren. Vi har foretatt målinger direkte mot polene på startmotor noe som viser at den kun får 6 V strøm??. Regner med at dette er grunnen til at vi ikke får nok hastighet på starteren?. Har også målt batteri ok.

 

Noen som vet hva dette kan være? Event noen som har koblingsskjema som kan brukes her?

Link to post

Nye batterikabler pleier gjøre susen. Etterhvert som de eldes sprekker isolasjonen opp slik at det kommer salt og fuktighet til, og da korroderer de tynne trådene i strømkablene. Kabelen på min 60hk fikk etterhvert så høy motstand at den tilslutt ble glovarm når jeg skulle starte. Og med så mye motstand i kabelen så kan spenningsfallet fort bli 6V...

Og som Johnsen nevner, kan også være batteriet som kneler når det får stor belastning.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ok takk for svar :smiley:

 

Dette er faktisk nye kabler fra batteri og inn til kontrollboks da båten er helt ny. Batteriet er også helt nytt. Nå har jeg lite peiling på El, men hadde med meg en elektiker kamerat i går som målte spenningen i motoren til 12 v, men altså kun 6 v på selve starteren når vi kinnet tenningen.

 

Hva tror dere om koblingene jeg har foretatt her? Er det tilstrekkelig å kun koble + og - her?

Link to post

Som Ivar er inne på, så er det de kablene som går direkte mellom batteriet og startmotor-releet - og derfra til startmotoren, som er de viktige i dette tilfellet. Det er via disse at selve startmotoren får strøm. Forutsatt at batteriet er i orden og oppladet, så er det disse kablene du først og fremst bør sjekke opp mtp. dårlige koblinger, irr etc.

 

Redigert: Her vil du forøvrig kunne finne nyttig informasjon om motoren og hvordan den er bygget opp. Informasjonen ligger sortert etter serienummer.

Redigert av Arvid_A (see edit history)
Link to post

Har du koblet egen kabel fra batteriet og til starter, eller har du koblet via kontrollboks? Husk på at starter skal ha egen kabel, både pluss og minus, og den må være tilstrekkelig dimensjonert. Jeg er noe forundret over det store spenningsfallet..... om batteriet ditt er toppladet skal det ha rundt 13 volt. Om du kun har 6 volt på starteren så har du et spenningsfall på 7 volt, og det er MYE!!!

Link to post
Har ikke koblet egen kabel fra batteri til starter nei.

 

Det er her problemet ditt ligger. Husk på at kablene fra batteri til starter må være godt dimensjonert, gjerne min. 16 mm2. Deter også lurt å bruke to ulike farger (rød og sort) slik at det muligheten for feilkobling blir minimalisert.

Lykke til og fortell oss gjerne hvordan det gikk

Link to post

Og da har du hatt flaks at du ikke har svidd av tenningslåsen ++...

 

Anbefaler å kjøpe en servicemanual , og evt nytt(brukt) ledningsnett til motoren på f.eks eBay... (søk f.eks på mariner wiring harness eller mercury wiring harness)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Lurer litt på hvor i kontrollboksen du har klart og koble inn hovedstrømkablene?? men uansett, for og utelukke feil med starter eller andre ting så tar du bare to startkabler direkte fra batteriet og kobler - til et egnet sted på blokka (ofte i nærheten av starteren) og kobler + direkte inn på enten starteren eller startreleet. Vil påstå du er heldig om ikke du har svidd av ledningsnettet....... Skulle du trenge et nytt et mellom kontrollboksen og motoren har jeg det liggende.....

Link to post

Hei folkens.

 

Dette fungerte utmerket :smiley:

 

Jeg forsøkte først med startkabler direkte mot startmotor/startreleet og dette fungerte ypperlig. Byttet deretter ut med noen kabler jeg hadde liggende,

men det viste seg at kablene var av for liten dimesjon. Måtte kjøre kablene trippelt for å oppnå ønsket effekt på startmotoren. Får kjøpe inn noen skikkelige kabler til dette formålet. Ser at 16 mm2 er nevnt, får satse på det.

 

Ser ut til å ha vært heldig med tanke på at ledningsnettet her ja. Fungerer fortsatt.

 

Et spm til. Er det vanlig å legge disse kablene innom hovedstrømbryteren?

Link to post

Det variere litt hva som er vanligst når det gjelder hovedstrømbryter. Ikke alle hovedbrytere som tåler startstrøm over tid , slik at det oppstår spenningsfall i bryteren.

 

Ville brukt enda kraftigere kabel enn 16mm2, det har de på bil og båtverksteder

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Om du legger ut hvor mange watt startmotoren din er på, pluss lengden på kabelstrekket så kan jeg regne ut minste dimensjon du trenger.

 

Har ikke data på akkurat DENNE motoren, men har satt opp ei lita liste på noen modeller ( litt eldre modeller, bruker antagelig ca det samme i dag )

  • 6 sylindre ( rekke ) normal trekk.... 200 > 225 A
  • 4 sylindre normal trekk.................. 175 > 185 A
  • 3 sylindre normal trekk...................130 > 140 A
  • 2 sylindre normal trekk...................100 > 150 A

 

Arne Kjetil

Link to post

Om starteren trekker 225A: 2 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 8,1 mm2

3 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 12,15 mm2

4 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 16,2 mm2

 

Om starteren trekker 150A: 2 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 5,4 mm2

3 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 8,1 mm2

4 meter kobberkabel må ha et tverrsnitt på 10,8 mm2

 

Her er det viktig å være klar over at dette er teoretiske tall, og er et absolutt minimum. Dataene er beregnet ved 25grader C. Om temperaturen er høyerer er også motstanden større og da kreves det større tverrsnitt. Jeg bruker å gange teoretisk tverrsnitt på 1,8. da bør du være trygg. Men her gjelder regelen at desto større tverrsnitt desto bedre (alt med måte selvsagt).

Link to post
  • 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...